2 642 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
När låter en kontaktor och när gör den inte det?
Vi har en brytare vid entrédörren för att stänga av all ljus med ett knapptryck. Brytaren styr en kontaktor i elskåpet. Hittills var det så att kontaktorn switchade helt ljudlöst. Jag tyckte t.o.m. att det var konstig eftersom jag trodde alla kontaktorer gör detta typiska klack-ljudet. Men jag tänkte inte så mycket mer på det då det ju är bättre med en tyst kontaktor.
Men nu fick vi alltså en Shelly 1 puck backom brytaren (för att göra den fjärrstyrbar) och det fungerar som det ska men det konstiga är att kontaktorn numera börjat låta som en "riktig" kontaktor. "Klack" när man sätter på och "klack" när man stänger av.
Min fråga är nu: hur kommer det sig att en och samma brytare är helt tyst när den styrs av en manuell brytare men låter nä den styrs av en Shelly fjärrbrytare? I båda fall kopplas ju 230V till eller från kontaktorn?
Någon som kan förklara vad som pågår här?
Kontaktorn är en Garo GK24, ifall det spelar någon roll.
Men nu fick vi alltså en Shelly 1 puck backom brytaren (för att göra den fjärrstyrbar) och det fungerar som det ska men det konstiga är att kontaktorn numera börjat låta som en "riktig" kontaktor. "Klack" när man sätter på och "klack" när man stänger av.
Min fråga är nu: hur kommer det sig att en och samma brytare är helt tyst när den styrs av en manuell brytare men låter nä den styrs av en Shelly fjärrbrytare? I båda fall kopplas ju 230V till eller från kontaktorn?
Någon som kan förklara vad som pågår här?
Kontaktorn är en Garo GK24, ifall det spelar någon roll.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Är du säker på att den har fungerat tidigare?
Även nu klickar ju brytaren, den är ju fortfarande i funktion, bara att den numera styr Shellyn istället för kontaktorn direkt.F frause skrev:
Men skaj ag alltså tolka era frågor så att det jag beskriver egentligen inte är möjligt, dvs att om en en kontaktor klackar så klackar den alltid och om den inte gör det så gör den det aldrig?
Mja, det är ju en mekanisk komponent, så omöjligt är det inte. Men har du satt fjäder på brytaren låter den annorlunda och dessutom blir det en ny tidsfördröjning mellan ljuden iom fjärrmackapären.T tophee skrev:Även nu klickar ju brytaren, den är ju fortfarande i funktion, bara att den numera styr Shellyn istället för kontaktorn direkt.
Men skaj ag alltså tolka era frågor så att det jag beskriver egentligen inte är möjligt, dvs att om en en kontaktor klackar så klackar den alltid och om den inte gör det så gör den det aldrig?
Du får nog göra en noggrannare studie av detta.
Att kontaktorn skulle varit HELT ljudlös tidigare är helt enkelt omöjligt. Den är elektromekanisk så någon form av ljud har den gett i från sig om den fungerat.T tophee skrev:Vi har en brytare vid entrédörren för att stänga av all ljus med ett knapptryck. Brytaren styr en kontaktor i elskåpet. Hittills var det så att kontaktorn switchade helt ljudlöst. Jag tyckte t.o.m. att det var konstig eftersom jag trodde alla kontaktorer gör detta typiska klack-ljudet. Men jag tänkte inte så mycket mer på det då det ju är bättre med en tyst kontaktor.
Men nu fick vi alltså en Shelly 1 puck backom brytaren (för att göra den fjärrstyrbar) och det fungerar som det ska men det konstiga är att kontaktorn numera börjat låta som en "riktig" kontaktor. "Klack" när man sätter på och "klack" när man stänger av.
Min fråga är nu: hur kommer det sig att en och samma brytare är helt tyst när den styrs av en manuell brytare men låter nä den styrs av en Shelly fjärrbrytare? I båda fall kopplas ju 230V till eller från kontaktorn?
Någon som kan förklara vad som pågår här?
Kontaktorn är en Garo GK24, ifall det spelar någon roll.
Det kan inte vara så att kontaktorn inte ens var inkopplad tidigare? Det kan ju faktiskt varit felkopplat och knappen har styrt belysningen direkt. Nu upptäcktes det när det installationen förändrades och kontaktorn kopplades in som den skulle.
Kanske långsökt, men att ljudkarakteristiken skulle ändra sig totalt bara för att styrningen byts från strömbrytare till en shelly låter ännu mer långsökt
Var sitter shellyn resp. kontaktorn i förhållande till strömställaren?
Shellyn är inte helt ljudlös den heller så det är kanske den ni hör?
Shellyn är inte helt ljudlös den heller så det är kanske den ni hör?
Nej, ingen fjäder på brytaren.F frause skrev:
Och relais-ljudet från Shellyn hörs knappt.
Hur undersöker jag detta närmare? Jag tänker att skillnaden måst ju ligga i hur brytaren bryter och hur shellyn bryter, eller hur? Men jag ser inte vad för slags skillnad det skulle kunna vara. Det är ju ett relä i shellyn...F frause skrev:
Och ljudet från kontaktorn förorsakas ju av magnetfältet som drar in kontakten. Så jag ser inte riktigt hur den skulle kunna varit tyst (eller ens tystare).
Ja, precis.R RoAd skrev:
Nej. Det är mer sannolikt att vi konstigt nog inte hörde den tidigare. Det var ett tag sedan jag noterade kontaktorns tystnad och jag minns inte hur noga jag undersökte det då.R RoAd skrev:
Sedan är det ju inget problem att den låter, jag var bara nyfiken om det fanns någon tekniskt förklaring (eller om det t.o.m. tyder på någon slags felkoppling). Men tydligen är det alltså ett pseudomysterium.
Shellyn sitter bakom brytaren och kontaktorn i elskåpet några meter bort. Ljuden från båda hål kan tydligt åtskiljas.snaggletooth skrev:
En kontaktor ska låta när den fungerar, så det mest sannolika är som sagt att den var felkopplad tidigare. För att visa att jag har fel kan du prova ett återgå till den gamla kopplingen.
Enklast är nog att vara glad att det funkar och släppa frågan
Enklast är nog att vara glad att det funkar och släppa frågan
Klicka här för att svara
