2 589 läst ·
40 svar
3k läst
40 svar
Koppla uttag i spegelskåp
Sida 1 av 3
I ett spegelskåp så fungerar inte det integrerade eluttaget. När jag öppnar är det kopplat som bilden visar. Brun (1), blå (N) och jord går till belysningen men eftersom inget går vidare till svart (2) så fungerar ju inte eluttaget. Kan jag enkelt lösa detta?
Tackar!
Tackar!
Nu missade du att få med bilden.
Edit: hur långt är det från uttaget till duschen?
Det enklaste är att flytta den svarta (uttaget) och lägga den ihop med bruna (belysningen) (egentligen behörighetskrävande jobb), men då kommer uttaget bara att fungera samtidigt som belysningen är tänd.
Om du vill att uttaget ska vara igång hela tiden så måste en elektriker dra i en ny tråd från kopplingsdosa/strömbrytare till spegelskåpet.
Edit: hur långt är det från uttaget till duschen?
Det enklaste är att flytta den svarta (uttaget) och lägga den ihop med bruna (belysningen) (egentligen behörighetskrävande jobb), men då kommer uttaget bara att fungera samtidigt som belysningen är tänd.
Om du vill att uttaget ska vara igång hela tiden så måste en elektriker dra i en ny tråd från kopplingsdosa/strömbrytare till spegelskåpet.
Såklart, dra ut den svarta och sätt den på ettan! Ska titta på det igen, är det oklart så låter jag bli. Uttaget är cirka 1.5 meter från dusch och inne i spegelskåpet.
(Jag råkade dubbelposta så bilden var i andra inlägget.)
Tack för allt!
(Jag råkade dubbelposta så bilden var i andra inlägget.)
Tack för allt!
Ja jag missade att poängtera att uttaget måste skyddas av en JFB. Om det är det du menar @El-Löken66 så skriv det istället.
Jag skrev mitt inlägg ca en timme innan Bo Siltberg å ca tre timmar innan Mikael_L skrev sitt inlägg.
Jag skrev mitt inlägg ca en timme innan Bo Siltberg å ca tre timmar innan Mikael_L skrev sitt inlägg.
Dimension av vad?E El-Löken66 skrev:
Trådarna som kommer ut från väggen? De lär vara minst 1,5kvmm, mindre får inte den fasta installationen vara.
Trådarna till uttaget i spegelskåpet lär vara 1,5kvmm, dessa lär vara original.
Ja, TS kan peka på att någon här har ”godkänt” installationen, MEN INGEN har sagt/skrivit att TS ska göra ”ditten å datten” utan vi har bara gett information till TS hur man kan lösa det hela. Hur sedan TS använder informationen är upp till TS att avgöra. Om TS använder informationen till att själv koppla så är det TS själv som utför den olagliga handlingen å inte vi!
Vad är det som är ”Inte riktigt”?E El-Löken66 skrev:
Anledning till dubbla trådar har TS redan skrivit, TS råkade posta inlägget två gånger varav andra gången blev utan bilden.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 118 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 118 inlägg
Skulle inte förvåna mig om han börjar radera sina inlägg snart.
Edit:
Japp! Där var alla inläggen raderade.
Så j****vla typiskt @El-Löken66
Edit:
Japp! Där var alla inläggen raderade.
Så j****vla typiskt @El-Löken66
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Det gjorde han visst......
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Du glömde visst radera det sista......
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 118 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 118 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg