Hej!
Jag ska byta ut den trasiga Malmberg dubbel trapp brytare med en ny jag köpte på Biltema. Brukar annars ha bra koll på det med el men jag kan inte tolka kopplingsschemat på baksidan och därför blir jag osäker på vart ledningarna ska sitta i den nya.
Någon som kan hjälpa med det så jag kan få ljus i hallen igen?
Den gamla:
Den nya:
Tacksam om någon kan tala om vilka anslutningar som svarar till.
Tack!
Jag ska byta ut den trasiga Malmberg dubbel trapp brytare med en ny jag köpte på Biltema. Brukar annars ha bra koll på det med el men jag kan inte tolka kopplingsschemat på baksidan och därför blir jag osäker på vart ledningarna ska sitta i den nya.
Någon som kan hjälpa med det så jag kan få ljus i hallen igen?
Den gamla:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nya:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam om någon kan tala om vilka anslutningar som svarar till.
Tack!
Nej verkligen inte. Det var svårt att klura ut då det lätt blir att man tänker fel. Jag håll på att koppla fel på grund av detta....annars är det bra kvalité på brytarna från Biltema. Faktisk upplever jag att de är bättre än de som var från Malmberg. Men schemat var inte bra.
Moderator
· Stockholm
· 57 702 inlägg
Tråden handlade ju om en dubbeltrapp, alltså en med två knappar.
Det du ritat borde vara en enkeltrapp?
Det du ritat borde vara en enkeltrapp?
Om du lägger upp en bild på både den nya och den gamla brytaren så går det lättare att säga något säkert. Ofta finns det en bild på brytarens baksida som visar anslutningarnas funktion. Utifrån din skiss kan man säga att det mycket väl skulle kunna vara 1->P, L1->A och L2->B. Men helst skall man ha lite mer än så på fötterna innan man kopplar.Simonpeterss0n skrev:
Från vad man kan gissa sig till av dina bilder har du nu en strömbrytare med en vippa och skall byta den mot en med två vippor. Det är lite underliga märkningar på biltemabrytaren. 1 och L3 motsvarar pilen in på den gamla brytaren. 2 och L1 eller 3 och L2 motsvarar pilen ut på den nya. Skall den nya rakt av ersätta den gamla så väljer du en av de två och sätter trådarna på samma sätt.. Skall du göra något mer behöver du förklara mer.M Mojtaba-Ahmed skrev: