VI har en jalusiport till vårt cykelförråd som manövreras med en elmotor kopplad till nyckelomkopplare. Igårkväll vid stängning gav motorn som manövrerar jalusiet upp. Det var inte såg att den dog fullständigt utan det låter ett sorts halvmekaniska/halvelektriskt ljud och porten vibrerar. Se bifogad film. Vad kan vara felet, går det att göra något åt det eller är det motorbyte helt och hållet som gäller?

.Motorn är enligt plaketten en Sirius CSI och porten kommer från Jari safe

• Etikett på jalusiportens motor med texten "Jari Safe AB, Motor Sirius CSI, Tillv.nr 2013-11".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hanpal
  • Laddar…
Funkar den mekaniskt?

Skulle kunna vara en startkondensator som gett upp, då får du bara skakande och inte rotation. Hittar du någon vit cylinder i närheten av motor eller styrenhet?

Kan vara själva medbringaren till drivningen, en pryl i plast som överför kraften från motorn till röret.

M Millox skrev:
Funkar den mekaniskt?

Skulle kunna vara en startkondensator som gett upp, då får du bara skakande och inte rotation. Hittar du någon vit cylinder i närheten av motor eller styrenhet?
Motorn är ju en "tub"- eller "rör"-motor. Googlar jag på motorns modell "sirius CSI" får jag upp bilder som liknar denna. Kan inte på de bilderna se någon kondensator men den kanske är kapslad där inne nånstans. har inte kollat på själva porten jag har då jag måste plocka ner den fullständigt för att komma åt.

• Tubformad motor Sirius CSI med reflekterande ytor på en ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isakare Isakare skrev:
Kan vara själva medbringaren till drivningen, en pryl i plast som överför kraften från motorn till röret.
Känns som jag får skruva ner allt och titta in vid tillfälle. SÅg att man kan få ut Jari också med en servicetekniker men det kan nog bli kostsamt. Kanske bäst att börja själv först. Finns inga garantier eller dylikt längre.

Z zamen skrev:
Känns som jag får skruva ner allt och titta in vid tillfälle. SÅg att man kan få ut Jari också med en servicetekniker men det kan nog bli kostsamt. Kanske bäst att börja själv först. Finns inga garantier eller dylikt längre.
Uppföljning på detta ärende. Jag skruvade ner allt och felet satt i motorn. Även när jag kopplade in motorn utan porten eller nyckelströmställare på fick jag detta knackande läte. motorn i sig gick inte att komma in i - helt kapslad. Efter kontakt med leverantören landade det i att jag köpte en ny motor av dem med tillhörande montering. Blev en dyr lösning med jag hade inte så många val.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.