Hej!

I det här ärendet vill jag endast ha information om det är tillåtet. Inga "pekpinnar" om behörighet etc. Önskar bara veta innan jag tar kontakt med en elektriker.

Är det tillåtet och lämpligt att koppla så här?
Schematisk bild av en elektrisk koppling med en lampa, brytare och strömkälla.
Allt gott där ute :)

S Sundsbron skrev:
Hej!

I det här ärendet vill jag endast ha information om det är tillåtet. Inga "pekpinnar" om behörighet etc. Önskar bara veta innan jag tar kontakt med en elektriker.

[bild]
Allt gott där ute :)

inga konstigheter. Finns uttag med fast ström i ena brunnen sen styrd i andra, för te.x golvlampor. Brunnständning kallas dom.

• Gilla
Sundsbron
  • Laddar…
Mikael_L
S Sundsbron skrev:
Jodå.

Lämpligt... Det beror ju på hur man vill att funktionen ska vara, men du vill väl styra uttaget med brytaren, och då blir det ju lämpligt.

Du kan passa på och överväga en tvåpolig brytare, som bryter både fas och nolla.
Kan vara lämpligt till uttag utomhus eller som på annat vis har en förhöjd risk att lösa ut JFB.

• Gilla
Sundsbron
  • Laddar…
Kan du förklara ledningsmarkeringen?
Vad menas med backslashtecknet?
Är det något du själv hittat på?

A
Snedstreck som lutar åt höger (/) är strömförande ledare, lutande åt vänster (\) är jord. Standardutförande på ritningar

• Gilla
Sundsbron
  • Laddar…
Mikael_L
Det florerar olika sätt att rita ledningsmarkeringar.

Detta sätt är det jag stött på mest (samt det sätt mitt CAD.program ritar det).
Se främst exemplet nederst. I TS fall skulle det antagligen vara ritat ett streck, följt av N och PE symbolen, då det är enfas och ingen extra tändtråd etc.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det florerar olika sätt att rita ledningsmarkeringar.

[bild]
Detta sätt är det jag stött på mest (samt det sätt mitt CAD.program ritar det).
Se främst exemplet nederst. I TS fall skulle det antagligen vara ritat ett streck, följt av N och PE symbolen, då det är enfas och ingen extra tändtråd etc.
Så är det i mitt cad program också
Och även i standarder för installationsritning
Första gången jag ser den andra varianten
Vilket program är det TS använt?

Mikael_L
Jag tycker inte det är så nödvändigt att riva i denna fråga.

Jag har hittat lite olika notationer, t.ex. att det endast är streck för antal ledare, ingen speciell symbol för N eller PE.
Men så länge det går att förstå så är det väl OK, man behöver ju inte göra sig dummare än vad man är.

Liten extra fråga på detta. Brukar alla strömbrytare klara av 10A eller kanske även 16A? Tänker på att de gamla lampkontakterna bara klarade 6A om jag inte minns helt fel.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja detta är väl något man ska ha lite koll på, innan man fixar ihop detta.
Men mig veterligen så klarar alla vanliga strömbrytare som säljs idag 10A eller mer.

Kollade lite mer och tydligen står det med utan att jag sett något om detta.
"ELKO RS strömbrytare med snabbkoppling. Märkdata:16A 250V, 10A lysrörslast" Från Elbutik.se
Bara att hålla koll så man inte lägger konstiga laster som man bryter kanske?

• Gilla
Sundsbron
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.