Hej!
Vi funderar på att köpa en induktionsspis som drivs av 43 A /15300W enligt specifikation. Hur fungerar det rent tekniskt, det är väl inte så vanligt att ha 43A in i ett "normalt" hus? Det brukar väl ligga på ca 20A, eller kanske 25A max? Blir det då att proppen går om man slår på samtliga plattor samtidigt?
Vi funderar på att köpa en induktionsspis som drivs av 43 A /15300W enligt specifikation. Hur fungerar det rent tekniskt, det är väl inte så vanligt att ha 43A in i ett "normalt" hus? Det brukar väl ligga på ca 20A, eller kanske 25A max? Blir det då att proppen går om man slår på samtliga plattor samtidigt?
Köp den inte. 43 A och 15 kW antyder enfas, även om siffrorna inte riktigt stämmer. Då behöver du ett 63 A abonnemang, och det kostar oftast betydligt mycket mer än 25 A och har du 20 A är skillnaden ännu större. Det finns kanske vissa undantag där effekttaxa tillämpas, men då är det sannolikt ändå dyrt att använda den med tanke på den höga effekten.
Hmm skumt. Det är denna vi kollat på:M Millox skrev:Köp den inte. 43 A och 15 kW antyder enfas, även om siffrorna inte riktigt stämmer. Då behöver du ett 63 A abonnemang, och det kostar oftast betydligt mycket mer än 25 A och har du 20 A är skillnaden ännu större. Det finns kanske vissa undantag där effekttaxa tillämpas, men då är det sannolikt ändå dyrt att använda den med tanke på den höga effekten.
https://smegshop.se/induktionsspis-...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Ska ju vara en helt vanlig hemmaspis...
denna? https://smegshop.se/induktionsspis-90-cm/1935-ssk92imx8S Dddd86 skrev:Hej!
Vi funderar på att köpa en induktionsspis som drivs av 43 A /15300W enligt specifikation. Hur fungerar det rent tekniskt, det är väl inte så vanligt att ha 43A in i ett "normalt" hus? Det brukar väl ligga på ca 20A, eller kanske 25A max? Blir det då att proppen går om man slår på samtliga plattor samtidigt?
specen låter märklig då de säger 15300 w vilket motsvarar ca 22 A om den är ansluten på tre faser och jämnt fördelat. Verkar finnas möjlighet att begränsa den i flera steg om man vill utifrån säkring. Är väl få gånger man använder allt på max samtidigt.
Nej, det där är nog inte direkt någon vanlig hemmaspis för svenskt bruk. Men det verkar som att den kan anslutas trefas 20 A och så får man hoppas på det bästa. Sladden ska enligt manualen jag hittar vara 5x4 mm2 i trefaskoppling och det antyder att man tänkt sig en 25 A avsäkring antagligen.
Hej Dddd86S Dddd86 skrev:Vi funderar på att köpa en induktionsspis som drivs av 43 A /15300W enligt specifikation. Hur fungerar det rent tekniskt, det är väl inte så vanligt att ha 43A in i ett "normalt" hus? Det brukar väl ligga på ca 20A, eller kanske 25A max? Blir det då att proppen går om man slår på samtliga plattor samtidigt?
Du hänvisade att det var denna spis
SSK92IMX8
EAN: 8017709273224
https://smegshop.se/induktionsspis-...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Om du tittar på sidan 46 i den bruksanvisning som kan laddas ned, från den hemsidan, gällande den spisen
https://productdocs.smeg.it/st/SSK92IMX8/userManual/SV
Där anges 5 olika alternativ till anslutning av spisen på sidan 46 i manualen, både 220-240V och trefasigt.
Så anges, som femte alternativ, att spisen kan anslutas fempoligt (tre faser, nolla, skyddsledare) till 380-415V
Du får ställa en fråga till leverantören om deras angivelse om ”elektrisk anslutning” 43 A.
De har även skrivit 380–415 V spänning på hemsidan (dit du länkade) men inte angivit någon ström.
När jag för ett tiotal år sedan studerade anslutningseffekter för hushållsapparater så konstaterade jag att det finns spisar som kan behöva 230 V 40 A eller mer.
Vad jag har förstått så finns det länder inom Europa där bostäderna bara har en fas och därmed kan vi inom EU erbjudas enfasanslutna spisar som behöver hög ström.
Bästa svaret
Måste han använda 5x4m2 om han aktiverar effektbegränsningen? Eller det kanske är ok att gå ner på 2,5 om man säkrar 3x16a? Finns ju risk att man kopplat bort effketvakten. Men då bör ju säkringen löpa. Så frågan är det ok att gå ner i kabelarea om man säkrar ner?
Frågan är hur lätt det är att komplettera en sådan dragning. Det lär inte finnas mer än 2,5m2 framdraget. Allt annat än 3fas lär väl vara uteslutet. 230v anslutning 10m2, det har jag inte ens på inkommande.
Sen får man fundera på om man vill ha en sån pjäs, och behöva ställa ner effektbegränsaren. Lite som att köpa en porche men bara släppa på halva effekten. Har en relativt kraftig induktionshälll. Den är elmässigt indelad i 2 zoner. Ansluten 400v så kan jag köra den fullt. Men om jag hade valt att ansluta den via 230v så blrjar den begränsa effektuttag i ena zonen utefter uttag i den andra. Exempelvis kör jag Boost läge på ena sidan av spisen kan jag inte köra boost eller ens full effekt på andra. Vilket jag hade sett som riktigt begränsande. Om man bara behöver säkra ner något steg på ovan ugn. Så bör det inte finnas så mycket begränsning i praktiken. Kan man avsätta 3x16A till spisen så bör det räcka längt. (Ca 10kw) Men lite beroende på hur effektbegrönsningen är konstruerad..
Frågan är hur lätt det är att komplettera en sådan dragning. Det lär inte finnas mer än 2,5m2 framdraget. Allt annat än 3fas lär väl vara uteslutet. 230v anslutning 10m2, det har jag inte ens på inkommande.
Sen får man fundera på om man vill ha en sån pjäs, och behöva ställa ner effektbegränsaren. Lite som att köpa en porche men bara släppa på halva effekten. Har en relativt kraftig induktionshälll. Den är elmässigt indelad i 2 zoner. Ansluten 400v så kan jag köra den fullt. Men om jag hade valt att ansluta den via 230v så blrjar den begränsa effektuttag i ena zonen utefter uttag i den andra. Exempelvis kör jag Boost läge på ena sidan av spisen kan jag inte köra boost eller ens full effekt på andra. Vilket jag hade sett som riktigt begränsande. Om man bara behöver säkra ner något steg på ovan ugn. Så bör det inte finnas så mycket begränsning i praktiken. Kan man avsätta 3x16A till spisen så bör det räcka längt. (Ca 10kw) Men lite beroende på hur effektbegrönsningen är konstruerad..
M mojjen skrev:
Kabelarean beror i princip bara på föregående säkring. Sen kan det vara bra att använda effektbegränsningen för att inte bränna säkringar hela tiden.
Klicka här för att svara
