Hej,

Har en strömbrytare med 2 knappar på. Vill kunna dimra 1 av dessa. Går det att göra, eller behöver man lägga till en strömbrytare?
 
Inga problem för en elektriker
Så svaret är: Ja det går
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Med en dosdimmer och en fjäder så går det att göra så att ena knappen dimmrar belysningen å den andra tänder/släcker som vanligt.

Eller så går det att byta ut kronbrytaren till en enkelbrytare samt en vriddimmer, då behövs även en förhöjningsram.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Med en dosdimmer och en fjäder så går det att göra så att ena knappen dimmrar belysningen å den andra tänder/släcker som vanligt.

Eller så går det att byta ut kronbrytaren till en enkelbrytare samt en vriddimmer, då behövs även en förhöjningsram.
Förhöjningsram? Gud så fult.
Vill man ha två-fack med en trappbrytare och en vriddimmer så tar man fram sin T80 och sätter en dagen efter-dosa ovan/under/intill befintlig.
 
T80:in i en betongvägg?
 
Demmpa Demmpa skrev:
T80:in i en betongvägg?
Har inte sett något om betongvägg i tråden.
Och nej, då använder man inte en t80, då bilar man upp lite fint, sätter dosan, och åtgärdar ytskikt efteråt.
 
E Erik-Persson skrev:
Har inte sett något om betongvägg i tråden.
Och nej, då använder man inte en t80, då bilar man upp lite fint, sätter dosan, och åtgärdar ytskikt efteråt.
Sen brukar T70-fräsen vara mer lämplig till just apparatdosor…
 
Precis som sagts så en dos dimmer kompletterar med en impuls fjäder på ena vippan, andra som nu endast av/på funktion. Eventuellt behöver du tråda fram nolla,
ha kolla på vilken typ av ljuskälla du vill dimmra och köp dimmer puck som stöder det. (finns dimmerpuckar utan nolla) om det är körigt att tråda fram N
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.