Jag tänkte ta bort ett eluttag som är lite djupare än standard som är i vägen och sätta över ett doslock min min lgh i brf. Väggen är av typ betong och det visar det sig att sladdarna kommer ut från väggen (se bild) och hela eluttaget är utanpåliggande, därav djupare.

Efter en del läsning här på forumet känns det som att det ”bara” skulle kunna gå att ta bort eluttaget, sätta toppklämmor (om dom får plats i hålet) på alla sladdar och putta in dom lite i hålet, för att sedan sätta ett doslock på. Jag är inte elkunnig i övrigt, om det nu mot förmodan var någon som trodde det är detta ett big nono eller något som en amatör klarar av, eller har jag förstått något fel? Självklart ska det trippelkollas att strömmen verkligen bryts om jag ger mig på det.

• Eluttag monterat på en betongvägg med synliga elsladdar som kommer ut från väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
tommib
Du kan ju inte sätta ett doslock eftersom du inte har en dosa. En utanpåliggande kopplingsdosa är dock grundare än uttaget, har för mig att Elkos bygger 20 mm.

Det andra alternativet är att dra ut trådarna från matande dosa.

Bägge alternativen kräver legalt en elektriker

• Gilla
elmont
  • Laddar…
D
Ursäkta behörighetsfråga, men: jag är medveten om att utökning av anläggning kräver behörighet. Jag visste dock inte att en minskning av anläggningen gjorde det också. Eller att ta bort ett uttag och ersätta med lock.

tommib
Det man får göra utan att vara anställd av ett elinstallationsföretag eller vara auktoriserad själv är listat i ELSÄK-FS 2017:2 3 kap 1§.

1 § Följande elinstallationsarbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagen under förutsättning att elinstallationsarbetet inte utförs i potentiellt explosiva miljöer. 1 Att byta ut en elkopplare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa. 2 Att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa. 3 Att byta ut en ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymmen inne i bostäder. 4 Att utföra, ändra eller reparera en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 volt med effekt om högst 200 voltampere och ström begränsad av säkring på högst 10 ampere eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan. 5 Att förlägga en värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning med nominell spänning om högst 50 volt. 6 Att fast anslutna eller koppla loss elektrisk utrustning i ett laboratorium, provrum eller liknande där utrustningen används för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll.

Således är alla andra arbeten på en starkströmsanläggning auktorisationskrävande. Även en "minskning" av anläggningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.