Jag ska montera en elcentral i garaget och har en elektriker som ska göra jobbet men måste ha centralen redo till måndag, får dock inte tag i elektrikern fram till dess pga att han är bortrest. Han är en nära bekant så att jag köper in eget material är inga bekymmer, han bara inte snacka med honom om vilken central jag borde köpa innan han åkte utomlands och inte gick att få tag på, så ni behöver inte skriva att "elektrikern bör kontaktas" :)

Det jag ska koppla till denna elcentral är
- 1 motor till garageport
- 3st lysrörsarmaturer i garaget
- 3st eluttag i garaget
- 1 poolvärmepump + sandfilterpump
- 1 uttag för motorvärmare utanför garaget
- 3st eluttag utomhus.

Har kollat runt på elbutik.se efter elcentral men det finns ju en hel del att välja på.
Vilken central bör jag satsa på för det jag ska ha, och bör jag köpa en färdigkopplad eller tom som jag sedan köper dvärgbrytare till?

Och jag får det till 6st dvärgbrytare till det jag behöver, eller bör jag ha fler/färre, tänkte 1 per punkt jag skrivit i listan ovanför.
Och tänkte köpa så jag har fler tomma platser för att kunna lägga till fler brytare i framtiden om det behövs.

Sen behöver jag även en jordfelsbrytare som ska sitta i fasadmätarskåpet utanför garaget mellan det och elcentralen i garaget, är det någon speciell jag bör välja eller fungerar det med vilken som helst från elbutik.se med dom sakerna jag ska ha listat ovanför.

Redigerat:
Åsa Lund
Inget som ska vara trefas?
Om du räknar till 6 grejor hade jag köpt en central med plats för minst 10, varav några trefas. Plus huvudbrytare, jordfelsbrytare och kanske plejd eller ett ur.
Köp hellre för stort än för litet!

Din VATTENpump (du pumpar inte runt några sandfilter), har den en 1-fas eller 3-fas motor?

MathiasS MathiasS skrev:
Din VATTENpump (du pumpar inte runt några sandfilter), har den en 1-fas eller 3-fas motor?
MathiasS MathiasS skrev:
Nej poolvärmepumpen och vattenpump har 230V anslutning båda två.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Inget som ska vara trefas?
Om du räknar till 6 grejor hade jag köpt en central med plats för minst 10, varav några trefas. Plus huvudbrytare, jordfelsbrytare och kanske plejd eller ett ur.
Köp hellre för stort än för litet!
Yes det är tanken att jag ska köpa större med plats för fler. Men frågan är, vilken central ska jag köpa? Eller spelar det ingen roll? Det finns ju flera olika tillverkare samt skillnad på dvärgbrytare så kan väl inte köpa vilken som helst?

Och JFB bör sitta i garagecentralen och inte i fasadskåpet och så vill du väl ha en huvudbrytare på centralen, ljusrelä och kopplingsur kanske.

E elmont skrev:
Och JFB bör sitta i garagecentralen och inte i fasadskåpet och så vill du väl ha en huvudbrytare på centralen, ljusrelä och kopplingsur kanske.
Vad gör ljusrelä och kopplingsur? Är det något jag behöver nu eller som jag kan komplettera med senare om jag ska lägga till fler funktioner?

Huvudbrytare vill jag absolut ha :)

För styrning av ytterbelysning/uttag

E elmont skrev:
För styrning av ytterbelysning/uttag
ljusrelä kommer jag nog sätta in, men kopplingsur kan jag nog vänta med, antar att kopplingsuret kan vara smidigt att ha till t ex motorvärmare för tidsstyrning?

Har du något tips på vilken central jag bör satsa på hos elbutik se , vet inte vad det är som skiljer varje central, för antar att det inte bara är kvaliteten som skiljer?

TRJBerg
Om man ska anlägga en undercentral (som alltså hämtar strömmen från huvudcentralen) bör man om man ska ha JFB i undercentralen se till att ledaren från huvudcentralen går vid sidan om JFB:n i huvudcentralen?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Sitter med varukorgen fylld och ska trycka på beställ men tänkte fråga snabbt om det här är rätt grejer.

Jag kommer avvakta med kopplingsur, ljusrelä och dyl då jag inte kommer ha något sådant inkopplat i år och kan komplettera med detta om/när det blir dags.

Normkapsling Schneider Resi9 CX 3x13 modulplatser
https://www.clasohlson.com/se/Normkapsling-med-DIN-skena,-Schneider-Resi9-CX/p/36-8450

Jordfelsbrytare 30 mA för elcental Schneider Resi9 4-polig
https://www.clasohlson.com/se/Jordfelsbrytare-30-mA-för-elcental-Schneider-Resi9/p/36-8443

Huvudbrytare för elcentral, 3-polig, Schneider Resi9
https://www.clasohlson.com/se/Huvudbrytare-för-elcentral,-3-polig,-Schneider-Resi9/p/36-8451

10 stycken Automatsäkring 1-polig för elcentral, Schneider Resi9 Typ C
https://www.clasohlson.com/se/Autom...för-elcentral,-Schneider-Resi9/p/36-8439

Kommer behöva använda mellan 5-8 dvärgbrytare i starten pga hur jag väljer att lägga upp allt. Men har jag missat något som krävs för installationen eller är det bra? Alltså inte tidur/ljusrelä/kopplingsur etc utan om det är något som jag behöver komplettera för att få en komplett central.

Fasskena
Ev skydd för oanvända gafflar på fasskena.
Kopplingstråd MK6

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Fasskena
Ev skydd för oanvända gafflar på fasskena.
Kopplingstråd MK6
  • Schneider normcentral Resi9 CX – komplett med DIN-skena, noll- och jordplint.
Betyder inte det att fasskena ingår? eller är det något helt annat?

Hur många fasskenor behöver jag annars, är det 1 fasskena per rad i centralen eller räcker det med 1 skena för hela?

Redigerat:
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.