Vi ska ha en s k foodtruck på stduentfesten. De har sagt att de behöver "2x16A", vad innebär det för mig? Huset är säkrat till 20A, men jag har vad jag vetr inga enskilda uttag som klarar 16A...eller hur fungerar det? Alternativet är ett diesel aggregat, det borde klara effekten, men det hade jag ju helst velat undvika...Någon som vet?

Har du inget trefas uttag? I värsta fall har du sannolikt ett bakom spisen.

D Daniel 109 skrev:
Har du inget trefas uttag? I värsta fall har du sannolikt ett bakom spisen.
ingen aning....men där kan jag ju inte knö in kopplingen i vilket fall....och behöver 2 st...

Vår leverantör säger att man behöver 2 x 16A. Det innebär väl (?) 32 000 w? Låter spontant ganska häftigt? Kan det verkligen vara så?

Om du har ett hus har det då högst troligen 3×20 A huvudsäkringar och 3×16 A gruppsäkringar till spisen. Problemet är att huset är byggt 1974 och då kan man inte veta om även nollan verkligen finns i spisuttaget. Måste kontrolleras noggrant annars kan Foodtrucken brinna upp. Om nollan finns där kan man använda en specialkabel med Perilex-kontakt i ena änden och CEE 3-fas 16 A i andra änden. Foodtrucken borde ha CEE-inkoppling men fråga om det. https://www.elbutik.se/product.html/stickpropp-perilex https://www.elbutik.se/product.html/skarvkabel-3-fas-ip44

Redigerat:
2x16=7360 Watt det motsvarar en modern induktionshäll. 2 Faser + Nolla = 2x230V

2x16A innebär 7200W. Oftast är spisar anslutna till 3x16A. Så om du har spisen ansluten till ett perilexuttag går det att göra en adapter så att du kan få ut vad vagnen behöver. Alternativt kan en elektriker snabbt montera ett trefasuttag någonstans om det inte redan finns. Husets elanläggning kan leverera effekten utan behov av någon dieselgenerator.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
Vi ska ha en s k foodtruck på stduentfesten. De har sagt att de behöver "2x16A", vad innebär det för mig? Huset är säkrat till 20A, men jag har vad jag vetr inga enskilda uttag som klarar 16A...eller hur fungerar det? Alternativet är ett diesel aggregat, det borde klara effekten, men det hade jag ju helst velat undvika...Någon som vet?
Börja med att ta reda på exakt vad det ska vara för anslutning. Två faser á 16 A låter udda, men även två stycken 3-fasanslutningar.

Undra om de inte menade 2st 16a 3 fas anslutningar? Jag tror nog det. Hör av dig till han som hade foodtrucken å fråga exakt vad de menar, om det är 2 st 3-fas.
Jag brukar va rätt noggrann med att säga det, när jag är på ljud å ljusuppdrag så brukar jag behöva 2 eller 3st 3 fas 16a anslutningar.
Låter som en rätt stor studentfest?
Om du nu bara har 20a huvudsäkring kan du ju ansluta en hos dig å fråga nån granne om du kan låna ett till 3 fas uttag

2 st 3 fas 16a till en foodtruck låter inte så märkvärdigt, brukar ju va fritös, stekbord å spis i de där å alla såna maskiner går på 3-fas. De jag har sett på festivaler jag varit på har dock tagit in 32a 3-fas

A Avemo skrev:
2x16A innebär 7200W. Oftast är spisar anslutna till 3x16A. Så om du har spisen ansluten till ett perilexuttag går det att göra en adapter så att du kan få ut vad vagnen behöver. Alternativt kan en elektriker snabbt montera ett trefasuttag någonstans om det inte redan finns. Husets elanläggning kan leverera effekten utan behov av någon dieselgenerator.
Det låter rimligare

S sepani skrev:
Vår leverantör säger att man behöver 2 x 16A. Det innebär väl (?) 32 000 w? Låter spontant ganska häftigt? Kan det verkligen vara så?
32000W, hur räknar du?

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
D Djävulssnickarn skrev:
Vad är det för en foodtruck du har hyrt in?
ska kolla me frun...en lagom stor tror jag

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Gyllene tillfälle att få installerat ett 3-fas uttag om ni inte redan har det. Sen nyttjar ni en 3-fas adapter till 3 st enfas uttag schuko om det är vad de önskar.

Men risken finns att det är 2 st. enfas 16A CEE de behöver, sådan blå kontakt. Så fråga mer exakt vad de behöver, be dem gärna skicka bild på kontakterna de ska stoppa in så blir ni helt säkra. Posta här så får ni mer hjälp sen.

Var i skåne håller ni till förresten? (Kan ju vara så att nån i grannskapet är el-kunnig och hänger här)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.