Har idag en äldre anläggning med två stycken JFB som skyddar ett badrum och en hall med golvvärme inklusive utebelysning/uttag ute men ska så småningom komplettera med (troligen) två stycken som skyddar hela anläggningen.

Frågan är då, för att undvika eventuell onödig felsökning efter installation, kan jag redan idag på något hyfsat enkelt vis kontrollmäta och försöka hitta läckströmmar som kan göra att en JFB löser ut på de grupper som idag är oskyddade? Troligen är det inga konstigheter men det är ju delvis gamla grejer sedan 75 så man vet ju aldrig.

Jag har inget mer märkvärdigt instrument än ett par olika multimeters, alltså ingen isolationstestare eller så, kan jag få fram något vettigt med hjälp av den eller krävs det bättre grejer?

Du klarar dig bra med de instrumenten inga konstigheter med det.

• Gilla
berisen
  • Laddar…
A
Ett väldigt enkelt sätt att mäta är med just en läckströmstång. Det är precis som en vanlig tångamperemeter med skillnaden att den har mycket högre upplösning och kan mäta strömmar i storleksordningen milliampere eller t.o.m mikroampere.

De kostar ofta några tusen mer än en vanlig tångamperemeter, men det kanske går att låna eller hyra?

• Gilla
berisen
  • Laddar…
Okej så det är inget som är möjligt med en enkel multimeter alltså? Det är ingen big deal egentligen, rätt säker på att det inte kommer vara några problem så det är väl bara att hålla tummarna när den väl ska installeras. :)

berisen berisen skrev:
Okej så det är inget som är möjligt med en enkel multimeter alltså? Det är ingen big deal egentligen, rätt säker på att det inte kommer vara några problem så det är väl bara att hålla tummarna när den väl ska installeras. :)
Du kan med dina instrument börja reda ut de vanliga felen med förväxlad N och PE eller hopkoppling mellan dem eller mer lågimpediva fel där. Dvs bryt strömmen och dela PE och N precis som kommer behövas vid installation av JFB och mät resistans. Då får du ett hum om sånt som kan ställa till det både direkt och mer intermittent. Dessutom inga ovanliga fel närmast vanligare än det man brular se som isolationsfel mätta via meggning.

När du gjort det kan vi gå vidare mot att använda din multimeter för att kolla och få en uppfattning om det man normalt använder isolationsmätare till.

• Gilla
berisen och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kan med dina instrument börja reda ut de vanliga felen med förväxlad N och PE eller hopkoppling mellan dem eller mer lågimpediva fel där. Dvs bryt strömmen och dela PE och N precis som kommer behövas vid installation av JFB och mät resistans. Då får du ett hum om sånt som kan ställa till det både direkt och mer intermittent. Dessutom inga ovanliga fel närmast vanligare än det man brular se som isolationsfel mätta via meggning.

När du gjort det kan vi gå vidare mot att använda din multimeter för att kolla och få en uppfattning om det man normalt använder isolationsmätare till.
Okej tack för input. Känner mig inte riiktigt bekväm med att ge mig in på meka inne i centralen och dela på PE/N så jag avvaktar nog tills elektriker kommer när jordfelsbrytaren väl ska installeras. Om jag ändå skulle ge mig på detta, vad för värden borde jag förvänta mig vid en mätning av resistans mellan PE och N? :)

Tänkte om det fanns något jag kunde göra med relativt enkla medel på egen hand för att hitta eventuella felkällor innan dess men det är väl svårt när det handlar om att hitta så pass små strömmar som kan orsaka att jfb löses ut gissar jag.

Du bör förvänta dig oändlig resistans mellan N och P-E. Ibland kan den visa en hög resistans som ökar. Det beror på kondensatorer i avstörningsfilter i vissa apparater, det går en liten ström in i kondensatorn medan den laddar upp sig.

berisen berisen skrev:
Okej tack för input. Känner mig inte riiktigt bekväm med att ge mig in på meka inne i centralen och dela på PE/N så jag avvaktar nog tills elektriker kommer när jordfelsbrytaren väl ska installeras. Om jag ändå skulle ge mig på detta, vad för värden borde jag förvänta mig vid en mätning av resistans mellan PE och N? :)

Tänkte om det fanns något jag kunde göra med relativt enkla medel på egen hand för att hitta eventuella felkällor innan dess men det är väl svårt när det handlar om att hitta så pass små strömmar som kan orsaka att jfb löses ut gissar jag.
Om du kan ta en bild på hur det ser ut i centralen kan du nog få några råd och tips på hur du kan göra och om det är lämpligt att du försöker. Just denna mätningen är om det inte är udda i din central enkel och bra som ett första steg. Och du får som hempularen skriver se det som rätt med höga värden där.

Skillnaden mellan multimeter och en isolationstestare är spänningen man mäter med.
Om du har en ledare med en spricka i isoleringen, kan vara osynlig, ledaren ligger mot en jordad yta i en apparat.
Du har inte galvanisk kontakt, det är kanske 0,5 mm plastkant som håller ledaren ifrån den jordade ytan. Multimetern lägger på 5V och mäter om det går någon ström. Det gör det inte, ledarna ligger inte ihop.
Men ström kan ”hoppa”. I vacuum kan ström hoppa ca 1mm per tusen volt. I luft kan den hoppa lite längre. Finns det dessutom en yta (även isolerande material) så kan strömmen krypa över ytan. Så när du lägger 230V på din ledare så kommer ström att krypa ut genom sprickan i isoleringen, ned mot den jordade ytan.
Därför testar man med en högre mätspänning. Lägger du på 500 eller 1000V, och det inte klarar att krypa igenom sprickan så kommer inte 230V heller att göra det. Det är vad isolationstestaren gör. Skall kanske påpekas att den orkar inte skicka ut mer än en mA eller mindre med 1000V. Så instrumentet är ofarligt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.