En grannes ugn har pajat och installationen ser "fast" ut. Alltså ingen stickpropp/uttag. De nya ugnarna verkar vara bestyckade med normal jordad kontakt.
Vad är tipset att göra här? Elektriker måste dit ändå så det som ligger närmast till hands känns att framtiddsäkra genom att sätta dit ett utanpåliggande 240-uttag från en av faserna i fasta dosan (om det nu finns utrymme)
Eller finns det bättre alternativ?
Om det inte finns utrymme antar jag att det bara är att klippa bort kontkten till nya ugnen och koppla in direkt i dosan?
Vad säger ni?
Vad är tipset att göra här? Elektriker måste dit ändå så det som ligger närmast till hands känns att framtiddsäkra genom att sätta dit ett utanpåliggande 240-uttag från en av faserna i fasta dosan (om det nu finns utrymme)
Eller finns det bättre alternativ?
Om det inte finns utrymme antar jag att det bara är att klippa bort kontkten till nya ugnen och koppla in direkt i dosan?
Vad säger ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 988 inlägg
Om inte grannen har skäl för att vilja ha ett uttag så skulle inte jag krångla med detta utan klippa stickproppen och anslutna ugnen fast som nu.
Ska det vara uttag bör ju även hällen på ett uttag. Det är frågan ifall det får plats bakom ungen.
Ska det vara uttag bör ju även hällen på ett uttag. Det är frågan ifall det får plats bakom ungen.
Grannen har ingen åsikt, var mest jag som funderade när han ändå behöver ta dit en elektriker för att göra ett så litet jobb. Har inte kollat vad hällarna normalt har i änden på sladden (perilex?) men när vi letade ugn så verkade 240 stickpropp va standard och då föddes tanken att montera uttag för att slippa släpa dit en elektriker om en till ugn skulle gå sönder framgent.Bo.Siltberg skrev:
Men du har säkert rätt, då får han få hem ugnen innan han beställer elektrikern helt enkelt. Tack för svar!
Klicka här för att svara