S
Min 120kr multimeter har börjat bråka, dvs helt död, när det är fuktigt som idag. Har sökt på forumet men hittade ingen ny tråd med tips på multimeter som är prisvärd.

Är fritidselektriker. Byter armaturer på stugan, fixar med 12V-el på båtar mm, så proffsgrejer behövs inte men gärna tålig och mångfunktionell.

Någon som sett ett bra erbjudande eller har ett tips?

Uni-T har flera olika modeller, från drygt 100 kr och uppåt.
Bättre grejor, men dyrare får du från Fluke.

Om du köper en Uni-T så köp till ett extra par mätkablar då de som följer med har en tendens att gå sönder i skarven mellan kabel och kontakt.

S fiar4387 skrev:
Min 120kr multimeter har börjat bråka, dvs helt död, när det är fuktigt som idag. Har sökt på forumet men hittade ingen ny tråd med tips på multimeter som är prisvärd.

Är fritidselektriker. Byter armaturer på stugan, fixar med 12V-el på båtar mm, så proffsgrejer behövs inte men gärna tålig och mångfunktionell.

Någon som sett ett bra erbjudande eller har ett tips?

Uni-T UT125C Multimeter
Multimeter med autorange
Den är bra då den ställer in mätvärdet själv.
Visserligen en 100 :- mer men det är det värt att slippa välja mätområde.
Googla på den finns hos classe med flera.
Uni-T UT125C Multimeter
Multimeter med autorange

Bästa svaret

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Som en första multimeter för fritidsbruk så tycker jag också att första bästa tångamperemeter är ett bra köp. Men var noga med att den klarar av att mäta både likström och växelström för det finns en del billigare tångamperemetrar som bara klarar av att mäta växelström.

C
Sällar mig till kören och rekommenderar också Uni-T. Det finns extremt mycket skräp i de lägre prisklasserna, så det är lätt att göra ett "felköp". Även om det så klart inte är enda vettiga alternativet är Uni-T lättillgängliga, prisvärda och man vet att man får något som uppfyller en rimlig anständighetsnivå.

S
Tack så mycket för alla svar, verkligen hjälpsamt. Hade glömt att jag saknat tångamperemätare när jag fixat i båten, och då kom jag på att jag också saknat frekvensmätning för att kolla varvtal på en snurra. De ni länkade till verkar alla vettiga och man verkar få mycket för överraskande lågt pris.

@wildeside : den jag har är från Biltema.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Jag behövde en multimeter på studs, så jag köpte den billigatse jag hittade på Biltema:
Digital multimeter - Biltema.se

Tycker den är helt OK för det priset, visar rätt och snabbt värden när jag jämförde se'n med en dyrare sak.

S
@Dan1891 det är en sån jag haft… men nu beställde jag en Kaiweets HT208D, tack @Dilato för tips och rabattkod, efter att ha kikat lite på en recension av 206-versionen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag behövde en multimeter på studs, så jag köpte den billigatse jag hittade på Biltema:
Digital multimeter - Biltema.se

Tycker den är helt OK för det priset, visar rätt och snabbt värden när jag jämförde se'n med en dyrare sak.
Den är helt ok, jag har flera stycken.

C
A ansic skrev:
Brymen BM235. Mer robust än UNI-T. Brymen är i samma liga som Fluke men billigare.
Brymen, absolut, men då har vi gått upp ett snäpp i prisklass också.

Angående vilken liga de spelar i förklarar Dave Jones detta rätt bra här tycker jag :)

• Gilla
johanoloflindberg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.