2 120 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Skyddsjordat eluttag
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Jag tänkte köpa ett eluttag där jag ska koppla in en varmvattenberedare. Varmvattenberedaren kommer att sitta ca 1.5 m från duschen (motsatt vägg).
När jag läser på så står det att uttaget ska vara skyddsjordat. Vad skiljer ett sånt uttag mot ett vanligt jordat vägguttag?
När jag läser på så står det att uttaget ska vara skyddsjordat. Vad skiljer ett sånt uttag mot ett vanligt jordat vägguttag?
Tänk på att det finns massa regler när vägguttag ska sitta nära duschen. Var länge sedan jag gick utbildning på detta, så jag hänvisar till andra här som kan det bättre.T Ejmelie skrev:
Varmvatten beredaren är antagligen inte heller tät nog att spola vatten på så ett vanligt jordat vägguttag kommer fungera alldeles utmärkt. Jag har infällda uttag under den vägghängda varmvattenberedaren och det är ingen elektriker som klagat på dem.
Det är krav på jordfelsbrytare. Sen måste du se över i vilken zon/område som uttaget och beredaren hamnar i.
https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Svensk_Elstandard_Badrum-1.pdf
https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Svensk_Elstandard_Badrum-1.pdf
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
I första inlägget står att placeringen är 1,5 m från duschen. Så det borde vara ok. Om det inte finns andra omständigheter, ex. ett badkar.
Får varmvattenberedaren sitta där får ett vägguttag också göra det. Båda tål vatten lika dåligt. Krävs ett specialuttag så är det läge att byta placering även på varmvattenberedarenE elmont skrev:
JFB är väl en självklarhet när man bygger ny el i badrum.
Dubbelkolla att VVBn inte kan ta 400 volt, och om du har det lika lättillgängligt, för då värms vattnet fortare! Du vill isf. förmodligen ha en säkerhets- eller arbetsbrytare istället för uttaget och ansluta VVBn fast dit.T Ejmelie skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Nej, inte på något sätt. Du har helt rätt i att ifrågasätta detta.E elmont skrev:
Nej, badrumsreglerna skiljer på uttag och de apparater som ansluts. Man kan inte dra några paralleller med vad VVBn "tål". Vad du kanske menar att är man i detta fall kan försöka ge både VVB och uttag skydd av något slag mot väta?T toolman77 skrev:
Även om uttaget hamnar i oklassat område så behöver man fortfarande göra en bedömning av viklken kapslingsklass som behövs. Behövs det högre än IP21 letar man lämpligen upp en plats som är torr. Detsamma gäller VVBn, den måste ha tillräcklig kapslingsklass eftersom den inte är lika lätt att flytta på.
Så du tror att en VVSare har koll på elområden i våtutrymen? Det tror inte jag utom i nått enstaka undantag.T toolman77 skrev:
Klicka här för att svara