T
Jag tänkte köpa ett eluttag där jag ska koppla in en varmvattenberedare. Varmvattenberedaren kommer att sitta ca 1.5 m från duschen (motsatt vägg).

När jag läser på så står det att uttaget ska vara skyddsjordat. Vad skiljer ett sånt uttag mot ett vanligt jordat vägguttag?

Skyddsjordat är väl helt enkelt jordat som vi säger i vardagsspråk, så det är nog ingen skillnad.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Skyddsjordat och jordat är samma sak. Dock måste du uttaget föregås av en jordfelsbrytare om det finns en dusch i samma rum.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Jag tänkte köpa ett eluttag där jag ska koppla in en varmvattenberedare. Varmvattenberedaren kommer att sitta ca 1.5 m från duschen (motsatt vägg).

När jag läser på så står det att uttaget ska vara skyddsjordat. Vad skiljer ett sånt uttag mot ett vanligt jordat vägguttag?
Tänk på att det finns massa regler när vägguttag ska sitta nära duschen. Var länge sedan jag gick utbildning på detta, så jag hänvisar till andra här som kan det bättre.

Varmvatten beredaren är antagligen inte heller tät nog att spola vatten på så ett vanligt jordat vägguttag kommer fungera alldeles utmärkt. Jag har infällda uttag under den vägghängda varmvattenberedaren och det är ingen elektriker som klagat på dem.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
Så om VVB är dålig på att stå emot vattensprut så är det per automatik OK med uttag?????

I första inlägget står att placeringen är 1,5 m från duschen. Så det borde vara ok. Om det inte finns andra omständigheter, ex. ett badkar.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
E elmont skrev:
Så om VVB är dålig på att stå emot vattensprut så är det per automatik OK med uttag?????
Får varmvattenberedaren sitta där får ett vägguttag också göra det. Båda tål vatten lika dåligt. Krävs ett specialuttag så är det läge att byta placering även på varmvattenberedaren

JFB är väl en självklarhet när man bygger ny el i badrum.

T Ejmelie skrev:

Dubbelkolla att VVBn inte kan ta 400 volt, och om du har det lika lättillgängligt, för då värms vattnet fortare! Du vill isf. förmodligen ha en säkerhets- eller arbetsbrytare istället för uttaget och ansluta VVBn fast dit.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nej, inte på något sätt. Du har helt rätt i att ifrågasätta detta.
T toolman77 skrev:
Får varmvattenberedaren sitta där får ett vägguttag också göra det. Båda tål vatten lika dåligt. Krävs ett specialuttag så är det läge att byta placering även på varmvattenberedaren

Nej, badrumsreglerna skiljer på uttag och de apparater som ansluts. Man kan inte dra några paralleller med vad VVBn "tål". Vad du kanske menar att är man i detta fall kan försöka ge både VVB och uttag skydd av något slag mot väta?

Även om uttaget hamnar i oklassat område så behöver man fortfarande göra en bedömning av viklken kapslingsklass som behövs. Behövs det högre än IP21 letar man lämpligen upp en plats som är torr. Detsamma gäller VVBn, den måste ha tillräcklig kapslingsklass eftersom den inte är lika lätt att flytta på.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:

Så du tror att en VVSare har koll på elområden i våtutrymen? Det tror inte jag utom i nått enstaka undantag.

E elmont skrev:
Så du tror att en VVSare har koll på elområden i våtutrymen? Det tror inte jag utom i nått enstaka undantag.
Nu är det ju inte en VVS:are som frågar utan en frågvis byggahusmedlem som vill att det ska blir rätt.

Om jag skriver så här då, varför skulle man tro att den som monterat VVB har koll på elreglerna??? Så jag vidhåller att VVB i sig på intet vis ger någon hint om det får sitta ett uttag vid VVB.

• Gilla
JLyck och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.