T
Ikväll, när det var som trevligast i bastun, gick en av huvudsäkringarna. Det har aldrig hänt förut, men en gång är en för mycket. Hur undviker jag det? Går det att säkra upp en vanlig villa från 25A till 35? Eller en kontaktor som bryter elelement och ev varmvattenberedare? Eller något annat?

(Jag har inte gjort någon djupare felsökning, men kan inte se något direkt fel. Aggregatet är på 10kW men har fungerat felfritt även när det varit betydligt kallare. Få element är påslagna, och luftvärmepumpar, torktumlare och andra tyngre förbrukare som var i gång verkar sitta på andra faser. En notering är att bara en säkring var kännbart varm i centralen, den till bastuaggregatet på den fas som gick. Samma i mätarskåpet.)

(Ok, första steget är väl att mäta lite, men hur löser man det om det nu ligger på gränsen?)
 
Har inte nätägaren bytt ut mätaren till en modern med fjärravläsning? Då finns det kanske an knapp man kan trycka på flera gånger för att på displayen se aktuell ström per fas som kan hjälpa dig att felsöka.

10kW är ju ett rejält aggregat, som drar typ 15A per fas. Då gäller det ju verkligen att resten av belastningen ligger jämt fördelad mellan faserna. Diskmaskiner är luriga då de bara drar mycket när de värmer eller torkar. Däremot skriver du "fåtal element". De kanske låg på den fasen och drar ju inte jättelite.

För en lösning med kontaktor/effektvakt behöver du ju välja vad som ska bryta vad.
 
T
Det är det som är lite märkligt, hade någon bett mig rangordna faser som riskerade överbelastning hade L2 hamnat sist. Det är i princip bara belysning och vägguttag. På L1 och L3 sitter luftvärmepumpar, torktumlaren (som var igång), ett konvektorelement på 1.2kW i garaget osv. VVB:n lär ju ha varit igång förstås.

Nåja, det är väl inte så mycket annat att göra än att mäta och räkna...
 
Hej, min son hade samma grej under helg fast eluppvärmd badtunna utomhus kom fram till att det var hyrbilen (el} som laddas via enfas kabel.
Nya tider med andra ord
 
T tanaris skrev:
Ikväll, när det var som trevligast i bastun, gick en av huvudsäkringarna. Det har aldrig hänt förut, men en gång är en för mycket. Hur undviker jag det? Går det att säkra upp en vanlig villa från 25A till 35? Eller en kontaktor som bryter elelement och ev varmvattenberedare? Eller något annat?

(Jag har inte gjort någon djupare felsökning, men kan inte se något direkt fel. Aggregatet är på 10kW men har fungerat felfritt även när det varit betydligt kallare. Få element är påslagna, och luftvärmepumpar, torktumlare och andra tyngre förbrukare som var i gång verkar sitta på andra faser. En notering är att bara en säkring var kännbart varm i centralen, den till bastuaggregatet på den fas som gick. Samma i mätarskåpet.)

(Ok, första steget är väl att mäta lite, men hur löser man det om det nu ligger på gränsen?)
35 A = dyrt!
 
T tanaris skrev:
Ikväll, när det var som trevligast i bastun, gick en av huvudsäkringarna. Det har aldrig hänt förut, men en gång är en för mycket. Hur undviker jag det? Går det att säkra upp en vanlig villa från 25A till 35? Eller en kontaktor som bryter elelement och ev varmvattenberedare? Eller något annat?

(Jag har inte gjort någon djupare felsökning, men kan inte se något direkt fel. Aggregatet är på 10kW men har fungerat felfritt även när det varit betydligt kallare. Få element är påslagna, och luftvärmepumpar, torktumlare och andra tyngre förbrukare som var i gång verkar sitta på andra faser. En notering är att bara en säkring var kännbart varm i centralen, den till bastuaggregatet på den fas som gick. Samma i mätarskåpet.)

(Ok, första steget är väl att mäta lite, men hur löser man det om det nu ligger på gränsen?)
För att få 35 A måste du troligen byta mätarskåp, och ev huvudledning, nätägaren måste troligen byta inkommande ledning och den kostnaden får du ta så ja det kommer att kosta en slant. Det blir troligare billigare att sätta in en effektvakt som kopplar bort kritiska laster vid behov.
 
T
Gammal tråd, vi stuvade om lite i centralen i höstas och det höll resten av vintern. Men det är fortfarande på gränsen och nu funderar jag på att skaffa elbil...

Jag har gänga 3, så mätarskåpet borde inte behöva bytas.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.