Jag har hört om någon forma som körde fast tämligen lågt pris för att installera jordfelsbrytare. Sedan gjorde de vinst på att fixa felen på löpande räkning.

Formellt är det svårt att komma undan kravet på JFB för denna renovering och lilla utökning av elinstallationen i badrummet. Hur har elektrikern tänkt skydda ledningen till badrumsfläkten annars? Och dagens regler kräver att en skyddsledare dras fram till lampan. Men som sagt har elektrikern gått med på att detta är ett underhåll av elinstallationen i badrummet så gäller dåtiden krav, de som gällde vid den senaste större renoveringen, eller nybygget.

Om man har gjort fel val här får man veta först efter en olycka. En lampa och en badrumsfläkt utgör dock inga ökande risker så i praktiken är det ingen fara med det, med förbehåll att jag inte sett just ert badrum och hur dess användning idag ser ut i jämförelse med hur det en gång i tiden är byggt.

Man kan ta reda på vad det skulle kosta att installera en eller två JFBer. Det är nån timmes jobb som en elfirman troligen vill ha betalt för, men då vet ni. Man kan isolationsmäta hela anläggningen i förväg, och man kan mäta läckströmmen från spis/VVB/kyl/elpanna/motorvärmare och dylikt. Är det ett gammalt hus med gamla vitvaror bör du räkna med att det finns jordfel. Finns de i den fasta anläggningen bör det normalt inte ta längre tid att hitta dem än det tar att installera själva JFBn.

Men du pratar visserligen om inputsade ledningar? Så gör man inte i Sverige, och jag tror inte man gjorde så 1960. Så det är kanske en lite omfattning vi pratar om. Dessa ledningar måste man inte hugga fram. Det går att montera utanpåliggande ledningar snyggt. Den störta risken ligger nog i gamla vitvaror och värmeapparater, men då är det kanske dags ändå att byta upp sig. Ni vill inte ha jordfel i anläggningen eller i apparater!

Det lustiga är att kravet på jordfelsbrytare för belysningskretsar i just bostäder kom sig av att man i övriga (syd)Europa inte haft lamputtag. Där kopplade man med sockerbit vilket då ledde till en del olyckor. Nu finns det lamputtag så man undrar ju om kravet kommer försvinna till nästa utgåva av ”elinstallationsreglerna”…

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Ett problem är ordet "jordfelsbrytare", folk tror att det har med jordning att göra.

Ett bättre namn är "felströmsbrytare" som beskriver vad den gör.

När strömmen i fasledningen inte kommer tillbaka i neutralledningen bryter den, för strömmen (eller en del av den) tog någon annan väg, oavsett hur så bryter den.

K kattparet skrev:
Är nog felen han menade kunde dra iväg i kostnad.
Eventuella fel finns ju där innan man kopplar in jordfelsbrytaren - Det är inget som framkallas av jfb'n. Så anläggningen blir ju i bättre skick när man varit tvungen att åtgärda de fel man inte kände till att man hade innan.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
...men det finns inga lampor att köpa med stickpropp längre så nog finns det sockerbitar med i ekvationen även i Sverige.
electricf.gif

D Dilato skrev:
Ett problem är ordet "jordfelsbrytare", folk tror att det har med jordning att göra.

Ett bättre namn är "felströmsbrytare" som beskriver vad den gör.

När strömmen i fasledningen inte kommer tillbaka i neutralledningen bryter den, för strömmen Eller en del av den) tog någon annan väg, oavsett hur bryter den.
Än en gång vill jag protestera, för det första är det bättre att folk får lära sig ett vedertaget begrepp som heter jordfel och inget blir bättre av nått hittepånamn. Ett jordfel är när ström flyter "fel väg" till jord, när folk vet vad ett jordfel är blir även namnet jordfelsbrytare uppenbart.
Felström säger ju inget om vad som händer utan bara att det är nått fel med strömmen, och det finns en uppsjö fel som kan uppstå.

• Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
...men det finns inga lampor att köpa med stickpropp längre så nog finns det sockerbitar med i ekvationen även i Sverige.
[bild]
Men där sätter man kontakten med en sladdstump på armaturen. Jämför med att stå och koppla en sockerbit samtidigt som du håller i armaturen. Strömmen har du brutit genom att slå av strömställaren som mycket väl bryter nollan om du ens stängt av den.

jag menar inte att kravet ska bort.

Jag hoppas jag inte startat nån konflikt om JFB nu.

Nu tog jag kort på allt så kanske det går att få en bättre bild....

Första visar kopplingspunkten på andra sidan väggen.

Sen har vi där de har putsat eller spritsat in trådarna. Jag är inte säker på vad de har kletat runt men jag hoppas inte det är fogmassa för då känns det som det finns större problem att vänta sig. Det ska gå ett VP-rör bakom där som fortsätter upp på vinden och ner till kopplingspunkten.

Och sen har vi där fläkten ska in. De har dragit en kabel precis ovanför kaklet genom täckbrickan och ner.

Jag litar på att elektrikern har koll på läget, så jag hoppas att inte han eller nån annan av hantverkarna gjort bort sig här.

• Elektrisk kopplingspunkt med uppbundna kablar ur en vägg, osäkra material använt runt installationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar som sticker ut från ett hål i kaklad vägg med en gul skyddshylsa.
    Skapa konto
  • Installation med öppet VP-rör i taket och elledningar som kommer ut ur en täckbricka ovanför kaklade väggen.
    Skapa konto
tommib
Det kommer nog ut ett rör där, som man har skurit jäms med plattan och fyllt med latex eller silikon. Det var onödigt gjort. Ev går det att skära bort och dra nya ledningar. Inga större konstigheter vid fläkten.

Ang JFB så spelar det inte någon roll för dig med sidodiskussionen, sådana uppstår alltid här. Min personliga åsikt är att man borde installerat JFB men det är lite svårare när någon annan står för renoveringen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det kommer nog ut ett rör där, som man har skurit jäms med plattan och fyllt med latex eller silikon. Det var onödigt gjort. Ev går det att skära bort och dra nya ledningar. Inga större konstigheter vid fläkten.

Ang JFB så spelar det inte någon roll för dig med sidodiskussionen, sådana uppstår alltid här. Min personliga åsikt är att man borde installerat JFB men det är lite svårare när någon annan står för renoveringen.
Ja jag förstår inte heller varför man fyllt upp med silikon. FInns ju alltid en större risk att skada trådar när det behöver avlägsnas. Man hade ju egentligen kunnat be elektrikern byta dem samtidigt, då de lär vara lika gamla som huset kan ju trådarna vara lite si å så tänker jag.

Elektrikern skulle väl egentligen bara koppla in det som sanerarna tog bort, det borde ingå i försäkringen, i varje fall knappen de hade sönder. Fläkten tillkom som önskemål då det förmodligen blir billigare än att ringa dit en till elektriker. Hade ju givetvis kunnat be honom sätta in en JFB också. Men det är frågan om han går med på det eller om det måste ske som ny order...

För att lösa JFB problemet utan att riskera stora kostnader med ombyggnation av central och felsökning går det ju att sätta en vif den där dosan som bara täcker badrummet. Men lite av en nödlösning för har man fel i anläggningen vill man ju få bort dom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.