Har bytt ut min gamla jetpump, då den blivit sliten. Motorn i den nya jetpumpen är en 3 fas 1 hk. Skyddet står enl. skalan på 2,1 Amp, men det löser ut innan maxtrycket nåtts. Kan jag öka upp skyddet till 2,3 Amp? tillfälligt innan nytt monteras? Av någon anledning är det en av bimetallerna på en fas som verka lösa ut motorskyddet. Borde inte alla 3 följas åt?
 
Motorskyddet ska ställas på motorns märkström som finns stämplad på motorskylten. Om den drar mer än så och löser skyddet så är något fel. Om motorn är överbelastad så vill du inte bränna sönder den så du bör bara köra den mycket kortvarigt. För att veta behöver man mäta strömmen. Den ska vara lika mellan de tre faserna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.