F
Kabeln till min laddbox har kabelbrott på skvallerkabeln och känner inte av bilen. Jag har köpt produkten av en svensk återförsäljare och jag har tagit in elektriker på löpande för installation av den. Tillverkaren är brittisk.

Garantimässigt så borde detta helt hanteras av den svenska återförsäljaren men dom lämnade helt över det till tillverkarens kundtjänst. Där informerade dom mig om att en ny kabel skickas och jag för 75£ för installation mot uppvisande av kvitto, blir det dyrare så får jag stå för det själv. Det är ett vanligt upplägg men rätt hanterat så är det inget slutkund ser utan återförsäljare/generalagent har antingen avtal med installatör som antingen gör det för tillverkarens bidrag eller så står återförsäljaren för mellanskillnaden. Hur jag eventuellt hanterar det är väl mer en fråga för juridikdelen av forumet och beror väl lite på hur denna tråden utvecklas. Jag får inte hit en elektriker för mindre än 2000kr om det ens stannar där.

Nu fick jag meddelande från återförsäljaren att ”är man lite händig så kan man byta kabeln själv”. Ja, det förstår jag, men är det lagligt att byta en 3-fas laddkabel?

Det betyder öppning av lådan, koppla bort kretskort, det är dragavlastning samt 5G6kvmm som skall dras med skapligt rätt moment

tommib
Intressant fråga. Spontant svarar jag att det inte är tillåtet eftersom det inte är ett av de listade undantagen från auktorisationskravet.

Rent praktiskt och framför allt ur säkerhetssynpunkt svarar jag nog också nej om man inte är väldigt säker på vad man gör. Det är rejäla strömmar och risk för elände om man gör fel.

Juridiskt är det väl en reklamation och ska hanteras av återförsäljaren.

Jag skulle säga att kabeln till "lådan" kräver auktorisation men kabeln ut ur "lådan" inte kräver det.
Jämför med en fast monterad spis. anslutningen av spisen (eller andra maskiner) behörighetskrävande men efter anslutningspunkten är det "fritt fram". I alla fall när det gäller auktorisationen.

F
tommib tommib skrev:
Intressant fråga. Spontant svarar jag att det inte är tillåtet eftersom det inte är ett av de listade undantagen från auktorisationskravet.

Rent praktiskt och framför allt ur säkerhetssynpunkt svarar jag nog också nej om man inte är väldigt säker på vad man gör. Det är rejäla strömmar och risk för elände om man gör fel.

Juridiskt är det väl en reklamation och ska hanteras av återförsäljaren.
Det är bara ut ett rent lagligt perspektiv jag frågar. Jag designar liknande lösningar varje dag samt granskar eller gör instruktioner och granskar utfallet för montering av liknande saker så jag klarar att montera den.

F
E elmont skrev:
Jag skulle säga att kabeln till "lådan" kräver auktorisation men kabeln ut ur "lådan" inte kräver det.
Jämför med en fast monterad spis. anslutningen av spisen (eller andra maskiner) behörighetskrävande men efter anslutningspunkten är det "fritt fram". I alla fall när det gäller auktorisationen.
ok. Ett nytt bud alltså. Spännande. Det är alltså kabeln ut det handlar om i detta fallet.

Jag är fö rätt irriterad. Kabeln kom i onsdags och den skulle monteras idag. Lämpligt då det faktiskt fanns en auktoriserad elektriker på plats. Jag öppnar boxen för att montera ut den gamla kabeln ”så det skall gå snabbt” och noterar i princip samtidigt att tillverkaren har skickat mig en 1-fas kabel..

tommib
E elmont skrev:
Jag håller inte alls med. I spisens fall så är kabeln en del av spisen, dvs apparaten. Den kräver helt riktigt ingen auktorisation så länge den inte är inkopplad i anläggningen. I detta fall skulle jag säga att kabeln inte är att betrakta som en del av bilen. Den är fastkopplad i den fasta anläggningen och den har ett kontaktdon avsett för tillfällig anslutning i "bortre" änden. Det innebär för mig att anslutningskabeln i bilfallet är en del av den fasta anläggningen och därmed auktorisationskrävande.

Man kan driva analogin lite längre om man känner för det. Spisen i ditt exempel är obrukbar utan just sin anslutningskabel. Alltså tillhör kabeln apparaten. Bilen däremot är fullt användbar utan en specifik kabel. Ja, någon gång måste den laddas men det är oviktigt exakt vilken kabel det är. Alltså är kabeln inte en del av bilen och blir då implicit en del av den fasta anläggningen. Laddstationen är nämligen obrukbar utan den specifika kabeln.

Ett tredje fall är tänkbart, med en laddstation med Type 2 kontaktdon och en kabel med två Type 2 don. Då är kabeln just en lös kabel och inte en del av laddstationen.

Jag har ingen aning om hur lagstiftaren resonerar i det specifika fallet men så skulle i alla fall jag tänka. Det kanske är för logiskt?

Hur har det gått fsn? Har du fått försäljaren att ta ansvar för din laddstation?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Och jag ser inte riktigt vart i bilden bilen kommer in, utan jag ser bara "laddaren" och bilen möjligen som den lösa stektermostaten som jag kan plugga in för att steken ska få rätt temperatur..

tommib
Jo, men i detta fallet är anslutningskabeln fast i laddaränden och har en lös kontakt i "bortre" änden. På rak arm kommer jag inte på något annat som är designat så men eftersom lagstiftningen är som den är och just laddsladden inte är ett känt undantag så skulle jag ändå säga olagligt. De lagliga undantagen att skruva på en starkströmsinstallation är listade i en uttömmande lista i ELSÄK-FS 2017:2 (vilket du vet).

• Gilla
El Janne
  • Laddar…
Laddaren är en produkt, inte en installation.

tommib
Därom kan man nog tvista. Förbrukar laddaren el eller är den bara en överföringsanordning?

Jag är dock inte helt säker här, det skulle vara intressant att höra från till exempel ELSV.

tommib tommib skrev:
Därom kan man nog tvista. Förbrukar laddaren el eller är den bara en överföringsanordning?

Jag är dock inte helt säker här, det skulle vara intressant att höra från till exempel ELSV.
Den förbrukar några w men överför kw

F
tommib tommib skrev:
Jo, men i detta fallet är anslutningskabeln fast i laddaränden och har en lös kontakt i "bortre" änden. På rak arm kommer jag inte på något annat som är designat så men eftersom lagstiftningen är som den är och just laddsladden inte är ett känt undantag så skulle jag ändå säga olagligt. De lagliga undantagen att skruva på en starkströmsinstallation är listade i en uttömmande lista i ELSÄK-FS 2017:2 (vilket du vet).
Jag håller helt med om att laddkabeln i detta fall måste ses som en del av den fasta anläggningen. Det är 3 faser, en nolla och en Jord som skall anslutas, det är en dragavlastning som skall dras åt på en kabel som man sen mer eller mindre dagligen drar och böjer i. För att öht komma till det läget att man kan byta kabeln så måste ett 10-tal skruvar tas bort. IP-kapslingen öppnas och en eller ett par bandkablar lossas från ett kretskort. Det går inte att kalla den för nåt annat än en del av den fasta anläggningen.

Och för att svara på den andra frågan så har leverantören inte sagt nåt ännu, jag har inte kontaktat leverantören. Jag har gått på tillverkaren om att jag fått fel kabel och vill veta när jag kan få en ny. Inget svar från dom heller.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Laddaren är en produkt, inte en installation.
”laddaren” är inte en laddare. Laddaren sitter i bilen.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Precis min tanke. "Laddboxen" är lite annat än ett eluttag med en lång flexibel kabel till anslutningsdonet och lite krydda i form av en kontaktor och (väldigt enkel) kommunikationsutrustning mot bilen.

För att klargöra så var min kommentar om förmåga igår inte riktad mot dig, det var mer en ansats att ge ett uttömmande svar så vitt jag klarar av att ge ett sådant i frågan, till andra som ev läser tråden.

Jag är fullt medveten om att ”laddaren” inte är en laddare. Men det är fortfarande en produkt.
Att laga produkter som ingår i en installation kräver ingen auktorisation. Det är inget som ingår i elektrikerutbildningen heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.