4 328 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
NIBE EVC 13 Tariffstyrning
Hej !
Jag har köpt en tariffstyrningssats till min vvb som är inkopplad via min Nibe EVC 13 skulle vilja ha en timer som jag kan styra tändtråden som går till reläet som kopplar in och ur elmatningen till varmvattenberedaren för att inte ha igång den hela tiden. En vanlig timer fungerar ju inte eftersom den skickar ström genom sig till utrustningen som är inkopplad ytan den ska bara göra en slutning och avbrott på tråden till reläet.
Välkomna med några förslag.
Jag har köpt en tariffstyrningssats till min vvb som är inkopplad via min Nibe EVC 13 skulle vilja ha en timer som jag kan styra tändtråden som går till reläet som kopplar in och ur elmatningen till varmvattenberedaren för att inte ha igång den hela tiden. En vanlig timer fungerar ju inte eftersom den skickar ström genom sig till utrustningen som är inkopplad ytan den ska bara göra en slutning och avbrott på tråden till reläet.
Välkomna med några förslag.
Hade tänkt sätta uret på vvb eller på väggen bakom och har bara en gammal elcentral med porslinsproppar , men något liknande hade ju varit bra , funderade ett tag på att skruva isär en vanlig timer och kolla om jag kunde koppla bort strömmen till matningen av utrustningen och bara ha el till drivningen .E etompau skrev:
Hej! Provar att skicka en fråga i tråden. Jag har en gammal evc som vi kör i reservläge året runt. Lågtemp system med golvvärme. Är det ekonomiskt dumt? Har läst att den bara går på 6kw elpatron då. Skulle det vara mer ekonomiskt att köpa en givare och låta den gå ”normaldrift”?
Borde bli onödigt mycket för hög temperatur mellan pannan och golvvärmefördelaren. Hoppas golvvärmeshunten fungerar bra så inte parketten skadas av hög temperatur. Men energiförbrukningen blir bara marginellt högre än i normal drift om innetemperaturen ändå bara är den normala, fast i dagens läge märks även några enstaka procent på elräkningen.
Men jag kan fortfarande reglera värme ut med ett reglage. Den sitter på 30grader och då är det behagligt på alla golv.J Josth skrev:Borde bli onödigt mycket för hög temperatur mellan pannan och golvvärmefördelaren. Hoppas golvvärmeshunten fungerar bra så inte parketten skadas av hög temperatur. Men energiförbrukningen blir bara marginellt högre än i normal drift om innetemperaturen ändå bara är den normala, fast i dagens läge märks även några enstaka procent på elräkningen.
Ok, det finns alltså bra manuell reglering av reservvärmen. Men 30° kan vara för lite om det blir riktigt kallt på vintern. Vanligt då att golvvärmen behöver upp till 35° eller till och med 40° vid DVUT (dimensionerande vinterutetemperaturen). Om golvvärmen i sig saknar bra egen reglering(?) så vore det väl värt om pannan hade det!
Redigerat:
ja, jag kan vrida upp den manuellt om man upplever att det är kallt. Min fråga är egentligen mest om reservläget med den där elpatronen drar mer än normalt ”normal”-läge? Stressar redan nu inför vinterns elpriserJ Josth skrev:Ok, det finns alltså bra reglering av reservvärmen. Men 30° kan vara för lite om det blir riktigt kallt på vintern. Vanligt då att golvvärmen behöver upp till 35° eller till och med 40° vid DVUT (dimensionerande vinterutetemperaturen). Om golvvärmen i sig saknar bra egen reglering(?) så vore det väl värt om pannan hade det!
Nej det är bara temperaturen inne som avgör hur mycket energi som förbrukas. Men risken när man kör med reservvärme är att man har en ojämn och delvis för hög temperatur i systemet och inne. Då blir energiförbrukningen aningen lite högre. Tycker du ska skaffa en luftluftvärmevärmepump och sänka el-förbrukningen ordentligt mycket.
Klicka här för att svara