Hej,

Jag har ett problem som jag skulle vilja lyfta och se om denna lösning är OK eller EJ OK. Jag vill sätta en laddbox Easee på en garagebyggnad men jag har endast ett 16 eller 20mm rör ut dit med befintlig matning direkt från centralen 3x1.5. Så man behöver fram en ny matning 5x2.5 för laddaren men då blir jag av med matningen till garaget. Så jag vill ha ut en matning till också men har ju endast ett rör. Får man dra en matning 5x2.5 och 3x1.5 i samma rör sen dosa av din direkt och separera dessa? Rören går från centralen via väggen ner under jord och sen rakt upp i garaget. Ca 15meter.

Tack på förhand

Nej (inte förbjudet, men nej), och du får ändå inte plats med så många ledare i röret. Är det ett 16-rör så kan du få problem att dra in 5G2.5 mm². Vad är det för slags rör som ligger i marken?

Så försök dra fram 5G2.5 mm² till elcentralen i garaget där du utgår med 5G2.5 mm² till laddboxen. Det innebär att du inte kan ladda elbilen med 16 A samtidigt som du kör något tungt i garaget. Men du behöver troligen mycket sällan ladda med 16 A trefas.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Redan 5*2,5 är lite utmaning. Att få in ytterligare en grupp tror jag inte är möjligt. Lägg allt på samma matning som Bo föreslår.

Tack för svar!
Det var ett 30mm rör men som ni föreslog så vet planen att dra in 5x2.5 men det kvar tvärstopp i röret. Så fick tänka om. Blev en ny matning direkt från centralen in i laddboxen och den gamla matningen till garaget förblir den samma :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.