God kväll.

Har idag en äldre takdosa i taket från 70 taket med för lite studsar inför kommande renovering, så den befintliga kommer att bytas ut.

Har spikad råspont som ett slags undertak och var uppe på vinden och kollade hur nuvarande dosa sitter så verkar den "hänga fritt" med stöd utav nuvarande VP rör och är inte fäst överhuvudtaget. Är detta fortfarande ok att göra likadant med en ny?

Skall ju på ett riktigt paneltak så dosan i sig kan ju knappast rasa med en liten taklampa på något kilo?
 
En takdosa bör monteras i någon form av konstruktion. Förr och kanske även idag står det på uttagen att de håller för 15kg, då bör även dosans infästning göra det. Normalt lägger man en bräda, glespanel eller liknande tvärs glespanelen och monterar dosan i den. Ett tips är att sätta så djup dosa du kan. De nya DCL-uttagen är djupa.
 
J Johan456 skrev:
En takdosa bör monteras i någon form av konstruktion. Förr och kanske även idag står det på uttagen att de håller för 15kg, då bör även dosans infästning göra det. Normalt lägger man en bräda, glespanel eller liknande tvärs glespanelen och monterar dosan i den. Ett tips är att sätta så djup dosa du kan. De nya DCL-uttagen är djupa.
Håller med om att bör monteras, får väl helt enkelt ta en gles eller dylikt och försöka fästa den med distanser i sponten så de hamnar i rätt höjd
 
Dosan inte bara bör fästas utan den skall fästas, gör man inte det så är risken stor att den "ramlar ner" en bit och då sticker ner under taket som den ska liva med. Det är rätt enkelt att "bygga" nått av "brädstumpar" som man kan fästa dosan i. Det finns även färdiga "järnkottlingar" att fästa mellan glesen men handlar det om enstaka dosor kanske det inte är aktuellt.
 
EddieHansson
Då jag inte har innertak, körde jag med en skiva plyfa som jag borrade hål igenom för takdosorna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.