GK100
GK100: Det står indirekt åtminstone på skylten dvs 1~/3N och 3 kW tyder på att patronen är 3x1 kW och varje slinga i den 1 kW vid 220 V. Så det går säkert lätt att bara välja hur många man lägger till sin 230 V matning för olika effekt. Det är ju en gammal svensk pjäs och på den tiden var ofta maskiner som tvätt eller VVB utförda så i värmedelen dvs för trefas inte sällan med såna
5 svar · 889 läst
·
B
Bouwer Bob: Hej! Har köpt ett hus som är byggt 1967. Elen är original vilket gör att det är hög tid att byta ut den. Ska även göra en del andra renoveringar. Där jag ska bygga ny väggar så tänkte jag dra ny kanslisation och sätta nya apparatdosor och kopplingsdosor. Men de flesta väggar inkl ytterväggar ska jag behålla och lägga 6 mm renoveringsgips på men vill ha ny el till dessa. Hur går
0 svar · 652 läst
GK100
GK100: [citat] Och kommer man upp i de mer vanliga entrådiga i kraftbranschen dvs 6 och 10 mm2 kan man med fördel välja den avpassade typen CUT i sortimentet från Elpress. Men som alltid är det pressverktyget och backarna som är helt avgörande här. I TS fall går det ju bra med vilka skarvhylsor som helst där arean stämmer och för Cu eller lämpliga sockerbitar i enstyck som man trär ledarna
10 svar · 2,5k läst
O
Oldfart: [citat] Förra ägaren, eller den som utformade elanläggning från början, ville antagligen styra alla tre lampor från samma punkt och såg inget behov av att tända och släcka dem individuellt. Det är varken konstigt eller felaktigt. Det finns inget som säger att det måste finnas en strömbrytare per lampa. Till brytaren går en fasledning, det vill säga den spänningsförande ledaren.
1 svar · 1,1k läst
E
elmont: Det händer rätt ofta att neutralledaren inte följer tändtråden, som tex en brytare med bara fas och tändtråd
5 svar · 1,1k läst
H
Hattifnatti: [citat] 1000 tack för snabbt svar!
2 svar · 1,5k läst
·
D
datja: Kopplingsschemat visar att 400V 2N går utmärkt. Den öppnade kontakten visar anslutning för 230V 1N.
1 svar · 3,2k läst
·
S
Småhusägare: Tack för all input! Jag kör vidare enligt planen och skickar en blänkare till Ikea att manualen säger emot sig själv.
8 svar · 3,0k läst
·
E
enoch85: Funkar prima! /Happy camper
7 svar · 1,3k läst
·
E
etompau: Hade brytaren suttit i utrymme med explosiva gaser etc så hade det inte varit bra, nu utgör det en försumbar risk för brand skulle jag säga. I svenska hem finns miljoner strömbrytare av varierande kvalité och det sker mig veterligen inga bränder i dessa produkter. Det ska gå rätt höga strömmar för att värmeutveckling ska ske, vanligtvis styr en brytare några lampor med relativt
6 svar · 5,2k läst
T
TheGame: Glasväggar osv är dåligt alternativ i en bastu. Glasdörr är ok. Men nu ör det som det är men upp genom golvet bör kabeln inte gå, jag gissar att den elektrikern som vill göra det inte är nån "bastubadare" ;) Ni kan ha en sån där gummikabel längst väggen och golvet. Helst bör den ju fästas också på nått sät
11 svar · 2,3k läst
fotohasse
fotohasse: Har nu bytt ut varmvattenberedaren från 1976 på 295 liter till en ny på 55 liter. Elförbrukningen har minskat med 7-8 KWh/dygn.
14 svar · 1,6k läst
J
Johan Nilsson9: Jag har blivit "tvingad" av en bekant att ställa följande fråga. Skyll inte på mig är ni snälla. --- Jag har två lysrör i badrumsskåpet som dör med jämna mellanrum. De lyser bra ett par månader (4-5), sedan blir det ena eller det andra svart i änden och lägger av. Lysröret jag använder är ett sådanthär: https://www.clasohlson.com/se/T5-lysrör-13-W-950-lm-Osram/p/36-1772
0 svar · 1,4k läst
·
S
Simon Rose: Toppen, tack för svaret! Nej, tänkte inte röra något själv men då kan jag ta hit en elektriker att sätta in något i alla fall :)
2 svar · 1,6k läst
·
P
perstorp..: bild [bild]
7 svar · 2,4k läst
·
useless
useless: Din knapphändiga fråga är omöjlig att svara på utan mer information. Vad innebär "två matningar"? Elnät och reservkraft? Bilens batteri och husvagnens batteri? Din nätanslutning och grannens? Automatisk eller manuell omkoppling?
1 svar · 1,0k läst
Logad
Logad: Grå och svart är förväxlade, annars ser det principiellt riktigt ut och förväxlingen är harmlös. Hur det ser ut i verkligheten är en annan femma.
5 svar · 1,7k läst
·
S
Svedåkers: [citat] Tack för svaf! :)
18 svar · 2,7k läst
·
P
Anonymiserad 55101: [citat] Stort tack, blir till att köpa en sån idag. :)
8 svar · 1,6k läst
H
Hjälpmedrenovering: [citat] tack, ska göra d. Sitter ”fastknäppt” med plasthållare enbart, inga skruvar alltså
24 svar · 4,1k läst
·
E
elmont: [citat] Och bara för att inga missförstånd ska uppstå, den blå (som är en fas) ska INTE sitta där den sitter nu (där ska en ev nolla sitta) utan den blå ska sitta idet nedre tomma hålet på vänster sida.
15 svar · 5,3k läst
·
O
Oldfart: [citat] Nu svamlar du. Svensk standard är ingen lag och det finns ingen skyldighet att följa den. Har du tillräcklig kompetens får du göra vilken lösning som helst så länge du på ett adekvat sätt kan visa att den är säker. Det klarar inte den genomsnittlige elektrikern, och därför jobbar de utifrån brottstycken av de kakboksrecept som finns i standarden, och behöver därmed inte
9 svar · 6,6k läst
C
cazet: nä nu har jag skaffat en annan i stan . men börjar fundera på om det mobila bredbandet som kan vara boven bara för att klargöra så har jag kortet i boxen hemma och inte delar med någon annan
9 svar · 1,3k läst
S
snowjim: [citat] aha, jag som skrev fel, rättat.
5 svar · 6,0k läst
MortenD
MortenD: [citat] Tak - det var også en løsning.
4 svar · 1,2k läst
X
xLnT: [citat] Denna pannan är tillverkad 1998, men vi satte dit ett nytt ventil-kit när vi installerade den där den sitter för två år sedan. Så det är en relativt fräsch övertrycksventil som sitter där. Verkar som vi klarade det mesta, bytte en anslutningsslang och fixade med utloppsröret från duschkabinen som hade smält i änden och lossnat, samt fyllde på beredaren med kallvatten. Får
16 svar · 2,7k läst
pokasd
pokasd: [citat] jag har nästan enbart de gröna multifix från schneider som jag tycker funkar bra . Oklart vad som skiljer de mot VP2 dock
12 svar · 3,7k läst
·
Tomtom79
Tomtom79: [citat] Det är ju inget jättesvårt arbete att koppla om. Man får inte göra själv om man inte har kunskapen som vanligt men om du gör det själv, använd gärna pengarna du sparar till att köpa en hyfsad multimeter. Så kan du mäta spänning före och efter mellan alla trådar så du är helt säker på vad du gör.
3 svar · 1,4k läst
·
J
Jocke Best: [citat] Säkert, det tror jag med men eftersom han även provat andra dimrar borde ju någon traditionell klarat sig utan nolla. Men en ordentlig felsökning skadar inte.
15 svar · 18,5k läst
·
Alfredo
Alfredo: Välkommen hit men vad vill du säga? Vill du ha hjälp att byta ett uttag får du nog ge os lite mer information för ditt inlägg är egentligen helt obegripligt tyvärr.
2 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.