D
Finns det kapslingar med skena som inte är normkapslingarna och där man visuellt kan se komponenterna?

jag vill ju dels kunna styra kontaktorn med en pushkbapp och dels se indikatorn på den smarta pucken (utan att behöva skriva av ett lock)
 
Generellt är de kontaktorer (iaf de jag sett) som ser ut som en normapparat inte lämpliga för induktiva laster så kan du få ett snabbt hum när du kollar hos elbutik mfl. Kolla efter de kontaktorer som är gjorda för driftkategori ac-3 som är vad man generellt hittar hos grossarna.

ABB af serien tex.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kontaktor

här finns det mer att läsa om driftkategorier.
 
D Derbyboy skrev:
Finns det kapslingar med skena som inte är normkapslingarna och där man visuellt kan se komponenterna?

jag vill ju dels kunna styra kontaktorn med en pushkbapp och dels se indikatorn på den smarta pucken (utan att behöva skriva av ett lock)
det finns. Ensto cubo s (och miljarder andra) finns med transparent lock och möjlighet att montera din-skena i. Det här är en ensto-kapsling jag byggt i.

Ensto-kapsling med transparent lock och DIN-skena, innehållande elektriska komponenter och knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Generellt är de kontaktorer (iaf de jag sett) som ser ut som en normapparat inte lämpliga för induktiva laster så kan du få ett snabbt hum när du kollar hos elbutik mfl. Kolla efter de kontaktorer som är gjorda för driftkategori ac-3 som är vad man generellt hittar hos grossarna.

ABB af serien tex.

[länk]

här finns det mer att läsa om driftkategorier.

Efter tips på forumet tänkte jag köra:
 
  • Tre elektriska komponenter för distributionsskåp; tryckknapp, motorskyddsrelä och strömkontaktor, med prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Viss risk att du måste öppna kapslingen för att kunna påverka knappen.
 
D
Ja den risken är 100 procent men knappen är bara en reservknapp. Kontaktorn ska primärt styras av en smart puck från shelly.

själva lådan kommer sitta i krypgrunden och vill jag börja pumpa vatten får jag använda mobilen till att aktivera Shellyn.
 
  • En Shelly Pro 1 smart relä med knappar för Power, Wi-Fi, LAN, och Reset på en blå kapsling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Efter tips på forumet tänkte jag köra:
Du har högt pris på motorskyddet inget konstigt med tanke på att de numera är mindre använda. Du kan ju se på motorskyddsbrytare som nämndes tidigare då får du flera fördelar på köpet.

Knappen kan du om det passar välja en enkel i kapsling så kan du sätta den var du vill.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Elektriskt kopplingsschema för pumpsystem med säkerhetsbrytare, kopplingslåda och kabeldragning i krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1)
En tryckknapp för montering på DIN-skena. Det ska vara en återfjädrande knapp. Knappen styr relät från Shelly. Knappen används bara om mobilen förlagts eller inte finns tillgänglig. Det är alltså bara en nödlösning och pumpen kommer 99 av 100 gånger startas med mobilen.

Acti9 iPB 1NO single push button grey:

https://www.se.com/ww/en/product/A9E18032/acti9-ipb-1no-single-push-button-grey/


2) Shelly relä 1PM PRO. Relät kan styras via app/mobil eller via en fysisk knapp (se ovan). På Shellyn finns det en LED-indikator som visar om relät är draget. Det går även att lägga in fördröjning vilket i detta fall med en pump ska vara bra och innebär att jag kan lägga in regler som förhindrar att pumpen startas i för när anslutning till att slangarna töms (alltså i för nära anslutning till att jag stängt av pumpen). Tidsfördröjningen för start bör ställas in så att slangarna hinner tömmas innan pumpen återstartas.

https://www.styrahem.se/p/760?gclid=EAIaIQobChMItfu_kN__-AIVR7rVCh2ysw39EAQYASABEgIrYvD_BwE


3) kontaktor och överströmsskydd. Det har diskuterats lite kring om jag skulle ha en sån där gv2me men jag tror (efter vad jag kan läsa mig till) att den här lösningen som också föreslagits blir den bästa:
LRD08 (EAN 3389110346787) + LC1D09P7 (EAN 3389110348903)

Hittade en tysk sida där det var mycket billigare att beställa ifrån än från svenska.

https://www.eibabo.com/en/schneider...r-9a-230vac-lc1d09p7-eb10750093?fs=2852235671

https://www.eibabo.com/en/schneider...y-2-5...4a-lrd08-eb10750104?number=EB10750104


4) Fasindikator som visar om det är ström på repektive fas. Nyttan är att det enklare går att felsöka. Jag kan redan uppe i krypgrunden se om ledningen ner till pumpen har ström.

Signallampa 3-pol 230V Norm 1-modul:

https://www.elbutik.se/product.html/signallampa-3-pol-230v-norm-1-modul


5) Säkerhetsbrytare för att kunna göra hela pumpsystemet strömlöst, tex när vi reser bort. Jag funderade på att sätta en huvudströmbrytare i kapslingen men vill ha brytaren lätt tillgänglig. Brytaren ska alltså inte styra pumpen utan bara göra de efterkommande delarna strömlösa.

Norwesco Säkerhetsbrytare SA 316 IP54 Låsbart vred:

https://www.elbutik.se/product.html...MIlMbGgt7_-AIVUeh3Ch0BHQVREAQYASABEgJt4vD_BwE


6) Jag tänker mig en vanlig kopplingslåda med transparent lock som skuvas fast. Finns på Biltema för dryga 100-lappen. Eftersom kapslingen sitter väl skyddad i kjrypgrunden känns det som att det inte behövs något premium.

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/kopplingsdosa-130-x-220-x-140-mm-2000047447
 
D
Vad tror ni?
 
D
Tänker att jag sätter ett kombiuttag nere vid sjön. Då har jag möjlighet att driva typ en AP eller något annat som drar lite ström. Jag antar att överströmsrelät drar i bromsen om jag kör något som drar över 2,7 amp.
 
D Derbyboy skrev:
Vad tror ni?
Ja, det funkar.

D Derbyboy skrev:
Tänker att jag sätter ett kombiuttag nere vid sjön. Då har jag möjlighet att driva typ en AP eller något annat som drar lite ström. Jag antar att överströmsrelät drar i bromsen om jag kör något som drar över 2,7 amp.
Förutsättning för kombiuttag är jordfelsbrytare OCH 3-polig säkring (osäkert på ritningen)
 
D
Tusen tack snaggle…

Det finns jfb och 3x10a C dvärgbrytare ska inhandlas.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.