A Arnodt skrev:
Man har kanske ett enfamiljshus och framtida avser att öka huvudsäkringarna från 16A till 25A för att kunna ladda med högre ström. Kanske också framtida installera solcellsanläggning som dag o kvällstid medger att det går att ladda med extra kräm från solcellsanläggningen. Då vill man gärna ha en laddbox 400V 32A och då behövs grov kabel 5x6mm2 till laddboxen.
25a 3fas ger över 80mil laddat på 10h...
Hinner man ens komma hem då.
Hotell längs vägen känns ju nästan som ett bättre alternativ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Nja.. jag menar snarare att det kostar mer i säkringsstorlek, eventuell effekttaxa och grövre kabel.
Sen blir själva laddaren dyrare med.
En större säkring är dyrare, men har du ändå behovet av den så blir det ingen merkostnad.
Min laddare (easee) har stöd för 22kW så där är ingen merkostnad.
Nu har jag bara tittat på skövdes effekttaxa då jag inte är påverkad av detta (än) så jag har dålig koll men deras taxa är dyrare under dagtid dvs incitamentet för att ladda fortare på natten borde bli högre då.

Elöverföringen är 5.2öre/kWh (natt) mot 28öre/kWh (dag) i skövde.
Jag säger inte med detta är det är stor skillnad i priset eller att du kommer spara ihop merkostnaden för grövre kablage på detta sättet men vi vår väll se hur effekttaxan påverkar oss i slutändan.
 
Cheesen
A Alexn72 skrev:
Som kör över 50mil totalt varje dag...
50 mil om du har tre vuxna som arbetar är inte mycket om det är i norrland. Har bekanta som pendlar mer än så i familjen. sedan kommer det nog snarare att vara så att du laddar en bil måndag, en onsdag och en på fredag.. då behövs det mera kräm... Du laddar antagligen inte alla bilarna samtidigt.
 
Cheesen Cheesen skrev:
50 mil om du har tre vuxna som arbetar är inte mycket om det är i norrland.
Jo, det är mycket även i Norrland. Varför tror alla att majoriteten av alla norrlänningar har 10 mil till jobbet? Det allra flesta bor i eller strax utanför en stad där dom också har sin arbetsplats.
 
Cheesen
useless useless skrev:
Jo, det är mycket även i Norrland. Varför tror alla att majoriteten av alla norrlänningar har 10 mil till jobbet? Det allra flesta bor i eller strax utanför en stad där dom också har sin arbetsplats.
Jag har haft mellan 3-16 mil till arbetet enkel väg i hela mitt liv. Som längst har jag haft 34 mil enkel väg (då åkte man inte hem vare dag dock) Jag kan räkna upp flertalet i min omgivning som har mer än 10 mil enkel väg till jobbet. Men med det sagt så tror jag att det vanliga är 1,5-3 mil enkel väg om man vill bo naturnära.
 
Ja, visst finns det undantag. Men du skrev att 50 mil inte är mycket för tre vuxna i Norrland. Jag hävdar bestämt att det är ganska ovanligt med 10+ mil till jobbet. Att tre vuxna i ett och samma hushåll har det måste vara extremt ovanligt.
 
Har man det så är det sannolikt att man kan samåka.
 
Cheesen Cheesen skrev:
50 mil om du har tre vuxna som arbetar är inte mycket om det är i norrland. Har bekanta som pendlar mer än så i familjen. sedan kommer det nog snarare att vara så att du laddar en bil måndag, en onsdag och en på fredag.. då behövs det mera kräm... Du laddar antagligen inte alla bilarna samtidigt.
50mil gånger 5dagar är 250mil...
Jag lovar dig att det inte är en enda familj i Sverige som kör de sträckorna varje dag.
Att det skulle hända nån gång vart 10år kan absolut vara så.
Men vad vet jag, kör ni så mycket i familjen?
Över 12000mil om året?
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har haft mellan 3-16 mil till arbetet enkel väg i hela mitt liv. Som längst har jag haft 34 mil enkel väg (då åkte man inte hem vare dag dock) Jag kan räkna upp flertalet i min omgivning som har mer än 10 mil enkel väg till jobbet. Men med det sagt så tror jag att det vanliga är 1,5-3 mil enkel väg om man vill bo naturnära.
Fast då är du inte I närheten av 50mil om dagen...
 
Cheesen Cheesen skrev:
...sedan kommer det nog snarare att vara så att du laddar en bil måndag, en onsdag och en på fredag.. då behövs det mera kräm... Du laddar antagligen inte alla bilarna samtidigt.
De bilarna som finns idag har som mest runt 100kwh och på 3fas 16a så laddar man detta batteri fullt på lite över 9h...
Och då har du grovt räknat 50mil i tanken..
Om man dessutom verkar ladda bilen 1 -2 gånger i veckan så har man inte 50mils körning dagligen heller.

Missförstå mig rätt, ni får sätta upp vilka laddare ni vill.
Men faktan ska vara rätt
 
A Alexn72 skrev:
50mil gånger 5dagar är 250mil...
Jag lovar dig att det inte är en enda familj i Sverige som kör de sträckorna varje dag.
Att det skulle hända nån gång vart 10år kan absolut vara så.
Men vad vet jag, kör ni så mycket i familjen?
Över 12000mil om året?
Gött, 200.000kr/ år i drivmedel. :surprised:
 
  • Haha
Alexn72
  • Laddar…
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Elektrikern återkom med tillkommande kostnad för 5g6 avskärmat 25A säkring är; 7000kr ink moms. Var lite dyrare ön vad jag hade hoppats på. Får kanske nöja mig med 2,5 nu och svära och ångra mig om några år.
Varför skulle du svära? Är kabeln lagd i rör går den enkelt att byta.
Kanske kommer du istället att säga tack o lov då det visade sig att ni inte behövde mer än 2.5 mm².
Du får väl återkomma om några år och rapportera.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför skulle du svära? Är kabeln lagd i rör går den enkelt att byta.
Kanske kommer du istället att säga tack o lov då det visade sig att ni inte behövde mer än 2.5 mm².
Du får väl återkomma om några år och rapportera.
sant, hoppas det
 
Jonathan123 Jonathan123 skrev:
Jag hade absolut inte nöjd mig med 2.5 kvadrat. Det är inte en fråga om, utan när du kommer vilja uppgradera.
Beroende på hur de förlägger kabeln så kommer det kosta dig en bra slant att dra om den i framtiden.

Säkringen är exakt samma mått oberoende på 16A eller 25A och merkostnaden för 25A säkring är ca 100kr.

Jag valde att lägga 5G6 och 25A säkring, trots att våra huvudsäkringar endast är 20A.
För att kunna ladda 25A senare är vi bara ett byte av huvudsäkring ifrån att kunna göra detta.

Merkostnaden på 7000kr för 20m kabel låter dock dyrt! Har dom dock redan dragit rör och kanske t.o.m. förlagt kabeln så förstår jag det.
Tänk på att har elektrikern lagt ett tunnare flexrör så kan du inte dra om till 6 kvadratskabel vid ett senare tillfälle utan jobbet blir väldigt mycket större.
När vi installerade laddboxar hemma valde jag att installera 22kW-boxar och att mata dem med 5G10-kablar, samma kabelarea som vårt hus matas med från elnätet. Våra huvudsäkringar är på 20A idag men nätägaren tillåter uppsäkring till 35A, och då behöver man bara byta säkringar i framtiden om man vill köra boxarna på 32A. Det tror jag aldrig kommer hända, men jag köpte kablarna själv och skillnaden mellan 5G6 och 5G10 var ca 40 kr/m. Ingen direkt merkostnad, allt annat lika, och jag behöver aldrig någonsin oroa mig för varmgång.

Ska konstant belastning på 16A tas ut (laddning i många timmar) så skulle jag aldrig gå på 5G2,5. Jag har laddat på sådan kabel och den blir ordentligt varm även i minusgrader ute på vintern... Laddar idag aldrig mer än 10A kontinuerlig laddning på 2,5 mm2.
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
För att kunna ta ut mer än 25A måste ni troligen även byta/bygga om ert mätarskåp. Mätarskåpen byggs i olika storlekar och den vanliga storleken kan säkras med max 25 Ampere och nästa storlek på skåpen med max 63 Ampere. Nätägaren kan på sin sida ofta säkra mera, men i skåpen för max 25 Ampere får inga större säkringar än 25 Ampere plats för nästa storlek 35 Ampere är större än 25 Amper.
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.