Jag vill "stänga av" en ledning som kommer ut från vägg enl bild. Det är inomhus. Kan man ha lock rakt på detta (fattar att jag får skapa plats i putsen) eller krävs det en dosa?

Exponerade elledningar och kabelskor som sticker ut från ett hål i en putsad vägg inne i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utgå ifrån att det krävs en dosa. Antingen en utanpåliggande, eller så knackar du upp plats för en ROT-dosa vilket kan vara lite pyssligt. Om du inte tänker använda ledningen i närtid så är det kanske enklare att dra ut trådarna och putsa igen. Det går att knacka fram slangen om den skulle behövas i framtiden.

• Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Utanpåliggande kanske är bästa valet då. Kan du visa mig till vilka val som finns? Är det de som kallas kulo??

De där wago klämmorna är lite skrymmande, skulle behöva minimala, pyttesmå, för att få plats i kulodosan. Några förslag på märke/modell?

P ptk skrev:
De där wago klämmorna är lite skrymmande, skulle behöva minimala, pyttesmå, för att få plats i kulodosan. Några förslag på märke/modell?
Dom får plats utan problem

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Dosan är i porslin, liten, minimal och pytte. Inga förslag annars? Kanske inte finns nåt mindre än wago?

C
P ptk skrev:
Dosan är i porslin, liten, minimal och pytte. Inga förslag annars? Kanske inte finns nåt mindre än wago?
Är det en porslinsdosa så har den väl plintar som du kan "parkera" ledarna på?
Dock finns inte utrymme för någon direkt "reservlängd" på trådarna.

Ok får kika när jag kommer hem!

Om det ska vara en porslinsdosa så finns som sagt var inte mycket plats. Då får man skruva fast varje tråd i varsin plint.

Porslinsdosa i två delar med öppna skruvplintar synliga för elanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det möjligt att föra in kabeln in i dosan bakifrån? Alla försvagningar verkar sitta på sidoväggen?

Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.