useless
useless: Ok. Jag läste på sidan du länkade till i första inlägget. Där står det att den har värmevakt. Men det verkar inte stämma som sagt var.
12 svar · 4,9k läst
·
S
SthlmCity: [citat] Toppen tack, ja denna kommer ligga nergrävd en bit i markrör och ska ju endast användas vintertid! Jag kör på 3G1,5mm
18 svar · 3,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det är osannolikt att hela skåpet är den del av armaturen, så eventuella metallramar ska inte skyddsjordas. Armaturen består kanske av den där "kranen" som syns överskåpet, och den ser visserligen ut att ha ett metallhölje, men det är inte det som styr ifall den ska skyddsjordas eller inte. Man ser ju en mantlad lampsladd som går in i armaturen som ev inte går att byta.
9 svar · 1,6k läst
·
J
Johan15382538: Så då var det löst! De var frysen som det va fel på. Tack allihop!
7 svar · 1,1k läst
zarkov
zarkov: Det spelar ingen roll. Vissa elektriker menar att man bör ha en trefassäkring till ett trefasuttag för att vara säker på att det blir helt spänningslöst när man slår i från, andra menar att det i alla tider har gått bra med tre separata porslinsproppar och därför kan man lika gärna välja tre enfas-dvärgar.
2 svar · 546 läst
E
elmont: Förvänta dig INTE någon större besparing utan besparingen blir lite på marginalen OM inte din nuvarande termostat är trasig. Ps Det handlar om ören/timma och inte kronor.
6 svar · 4,0k läst
·
E
elmont: Vissa saker får kosta medans andra saker blir på tok för dyrt. Det som brukar bli för dyrt och inte är av stort värde är bla sanering/uppgradering av el. ;)
3 svar · 1,5k läst
·
F
Feskekörka: Hej! Är i en sits då jag och grannen ska dela på elkostnaden för ett gemensamt eluttag. Det absolut smidigaste hade varit ifall grannen kunde se förbrukningen och sedan då betala motsvarande halva denna. Problemet är att uttaget inte kommer att vara så tillgängligt så behöver vara trådlös avläsning. När jag har sökt runt har jag hittat ex Nedis smartplug med energimätning.
0 svar · 640 läst
Demmpa
Demmpa: Det finns även speciella ”propphuvar” som elektriker (ibland) använder vid arbete i elanläggning, tex https://www.rexel.se/swe/Produktkatalog/S%C3%A4kringar,-centraler,-laddstationer,-sk%C3%A5p,-elf%C3%B6rdelning-%2820-29%29/20---S%C3%A4kringar/Propphuv/Block-don-m-skylt-1-FAS-G-III/p/2001375
3 svar · 1,7k läst
B
BSOD: [citat] Det där är en bimetalltermostat. Av eller på. Det spelar en väldigt stor roll hur man sätter de sladdarna i kretsen. De saknas polaritet, men måste kopplas in rätt för att uppnå önskad funktion. Det borde kopplas för att dra ett relä, som i sin tur matas med 230v. Det bör mätas för att avgöra om det är NO eller NC, så man får till reläfunktionen rätt. Det måste även
9 svar · 1,1k läst
·
A
Allmänobildad: SRE-P är UV-beständigt. Används när förläggningen sker på t.ex. berg i dagen
4 svar · 1,5k läst
J
Jasmin9371: hittade manual till denna iallafall
6 svar · 1,3k läst
·
J
JohanLun: Om det är utanpåliggande, man använder rätt typ av nya kablar, klammer och dosor (EKRK, Letti och porslinsdosor) och inte vill ha massivt med uttag utan ungefär den standard man hade förr i världen, en strömbrytare, två uttag och en taklampa - då blir rätt draget utanpåliggande, tycker jag, rätt ok - i ett gammalt hus. Att spåra för rör eller sätta innertak och ändå få dra ned
5 svar · 3,6k läst
tommib
tommib: Mät gärna förimpedansen också och kör det i Eldim med tanke på sträckan. För mig känns det lite på marginalen, ffa om du behöver dra ut en skarvsladd från undercentralen.
4 svar · 1,4k läst
L
Leif i Skåne: Titta in där ledaren skall sitta så ser du hur det fungerar. Ibland skall man trycka rakt in, ibland så skal man bända med mejseln olika beroende på fabrikat.
3 svar · 834 läst
·
M
MagHam: Som min kollega uttryckte det för många år sedan: "Det finns så många standars så det finns ingen standard"
6 svar · 1,5k läst
·
D
Daniel 109: Ja, efter som faserna ligger 120grader förskjutna så blir aldrig summan av strömmarna mer än en av fasströmmarna. Så om man matar halvorna med två olika faser behövs bara en nolla.
98 svar · 8,7k läst
·
E
elmont: Och eftersom man ALLTID måste skaffa sig kunskap om hur anläggningen är utförd innebär färgvalet normalt inget problem.
9 svar · 1,4k läst
A
Allmänobildad: Här i trakten har den lokala nätägaren gått från 8 veckor till 12 veckor och nu 20 veckors väntetid innan en handläggare tittar på ärendet. Det enda undantaget är byggströmsanmälningar, där det tar ca 4 veckor mellan inskickad föranmälan och aktivt abonnemang. Om alla moment klaffar, vill säga.
3 svar · 1,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Svart ledare är kopplad till skymningsreläet och är därmed fas som kan användas till kameran. Den kan dock eventuellt vara kopplad via en strömbrytare. Då finns brun inkommande ledare som just nu inte verkar användas, men som skulle kunna kopplas till fast fas i matande ände, om det inte redan är gjort. Man behöver alltså backa ett steg och se hur det ser ut.
6 svar · 1,5k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: Googla på "glass pipe". Ta det försiktigt med tullen bara.
3 svar · 717 läst
·
B
Bobrob: Tummen upp!
11 svar · 1,7k läst
·
B
11 svar · 1,7k läst
·
H
Hallerudsbo: Får ut på blocket och leta upp varor från 2015. Se vad dom Kostar och se vad ni får. Det bör va cirka lika. Om det nu har går sönder kan ni ju inte få nytt bara för att. Utan ni ska få likvärdigt
2 svar · 1,3k läst
abdi abdisson
abdi abdisson: Tack för svaren! Som den tydliga agendan blev av det hela är att man får lösa det själv. Frågan var rätt så otydlig när jag läser den i efterhand, men det finns nog ingen orsak till att man inte kan ställa en fråga? Eller så som äppelmelodin säger bäst "Dela med sig, eller fråga, en vanlig fråga får man tåla!". Ha det gött ni forum filurer! :giggle:
5 svar · 1,6k läst
E
Erik9005: Sparkopplingen löste problemet där nere, nu funkar allt 100%, tack för all hjälp! Huset är byggt 1980.
18 svar · 2,5k läst
·
O
Octavianus: Nu har jag beställt 80meter kabel 5G6 samt 4 mennekes powertops av hona och hane. Så nu kan jag göra 4 kablar om jag så vill, så får vi se hur många det blir. Tack för hjälpen. Får jag se om jag får ihop dem rätt sen bara.
5 svar · 1,8k läst
prototypen
prototypen: [citat] Och ytterligare ett förtydligande det är nollan du ska koppla loss grupp för grupp. Protte
5 svar · 1,3k läst
D
Dr.E: [citat] Vet inte. Den fanns med vid köpet av gästlägenheten. Men när jag googlat på modellen så kommer det bara upp en massa skräp från Aliexpress etc, så skall nog försöka hitta en med en smula bättre kvalitet.
8 svar · 3,4k läst
·
T
thomasx: [citat] Annars blir det visst kortis igen, ja just det.
10 svar · 2,7k läst
·
GK100
GK100: Det står indirekt åtminstone på skylten dvs 1~/3N och 3 kW tyder på att patronen är 3x1 kW och varje slinga i den 1 kW vid 220 V. Så det går säkert lätt att bara välja hur många man lägger till sin 230 V matning för olika effekt. Det är ju en gammal svensk pjäs och på den tiden var ofta maskiner som tvätt eller VVB utförda så i värmedelen dvs för trefas inte sällan med såna
5 svar · 889 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.