12 216 läst ·
18 svar
12k läst
18 svar
JFB vid installation av laddbox?
Är det dumt koppla den via en undercentral alltså?GK100 skrev:
Beroende på var huvudcentral och bilparkering är, är det stor skillnad.
Undercentralen sitter väldigt mycket smidigare till. 16A huvudsäkring om det påverkar.
Undercentral: Kanske 10m kabel, smidig kabeldragning från central, upp på en vind och sen ner, så har man laddboxen direkt på vägg.
Huvudcentral: Beroende hur man drar gissar jag på en 25-30m kabel. Måste grävas ner under gräsmatta och parkering. Håltagning i källargrund osv.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Då det handlar om stora och långvariga strömmar är det bra att undvika onödiga skarvpunkter. Därför rekommenderas kabel direkt från mätarskåpet. Men gör man bara ett bra jobb så visst kan man utgår ifrån en undercentral. Vad som är lämpligt i just ditt fall vet vi dock inte. Är det verkligen en undercentral, dvs styrd och avsäkrad i en huvudcentral efter ditt mätarskåp?
Jag är osäker ärligt talat, får ta och undersöka lite närmare när jag har möjlighet att bryta strömmen.Bo.Siltberg skrev:
Då det handlar om stora och långvariga strömmar är det bra att undvika onödiga skarvpunkter. Därför rekommenderas kabel direkt från mätarskåpet. Men gör man bara ett bra jobb så visst kan man utgår ifrån en undercentral. Vad som är lämpligt i just ditt fall vet vi dock inte. Är det verkligen en undercentral, dvs styrd och avsäkrad i en huvudcentral efter ditt mätarskåp?
Nej det behöver ju inte vara dumt alltid och i ditt fall verkar det ju vara vettigt om du inte ska belasta mer och ligger bra placerat. Det som ibland blir dåligt är att lägga en last som är ganska stor och varaktig via en lång kedja. Dessutom med de olika resonemangen kring JFB bättre att inte ha laddning via delar där den skyddar annat också. Ju färre kopplingspunkter, avsäkringar osv på vägen desto bättre och kan man hamna där relativt enkelt så är valet lätt.
Ofta kan det nog slentrianmässigt bli så att man utgår från eller kompletterar ordinarie central för matning av boxar. Ibland ser man att mätarskåpet sitter bra/bättre till men ändå har man matat via en befintlig central. Temat är lite samma som där man istället för att mata flera centraler parallellt och 5G6 kluddar med meningslösa avsäkringar i flera led och ibland JFB i serie också.
Ofta kan det nog slentrianmässigt bli så att man utgår från eller kompletterar ordinarie central för matning av boxar. Ibland ser man att mätarskåpet sitter bra/bättre till men ändå har man matat via en befintlig central. Temat är lite samma som där man istället för att mata flera centraler parallellt och 5G6 kluddar med meningslösa avsäkringar i flera led och ibland JFB i serie också.
Klicka här för att svara
