10 517 läst · 18 svar
11k läst
18 svar
JFB vid installation av laddbox?
Sida 1 av 2
Hej!
Skall installera en Tibber "EASEE" 3-fas laddbox med inbyggd typ B JFB, denna skall kopplas till fasadmätarskåpet via en 5G2,5 N1XV kabel.
Min fråga är om man också behöver en JFB i mäterskåpet innan laddboxen?
Både elektrikern och leverantören av boxen är osäker på vad som gäller..?!
Tack på förhand!
Skall installera en Tibber "EASEE" 3-fas laddbox med inbyggd typ B JFB, denna skall kopplas till fasadmätarskåpet via en 5G2,5 N1XV kabel.
Min fråga är om man också behöver en JFB i mäterskåpet innan laddboxen?
Både elektrikern och leverantören av boxen är osäker på vad som gäller..?!
Tack på förhand!
Nej du behöver ingen i den änden. Bra att du kopplar in dig direkt i mätarskåpet och inte via andra centraler eller med andra förbrukare före boxen.
Märkligt att de är osäkra på hur det ska göras, är ju vad du som kund ska kunna förlita dig på.
Märkligt att de är osäkra på hur det ska göras, är ju vad du som kund ska kunna förlita dig på.
Tack för ditt svar!GK100 skrev:
Fick nu precis en förenklad installationsmanual skickad till mig, där skriver Tibber faktiskt att dom rekommenderar en typ A JFB i säkringsskåpet!
”Vi rekommenderar att installera en Typ A jordfelsbrytare i säkringsskåpet”
Sedan rekommenderar dom kabeltyp enl. nedan, jag har redan dragit en N1XV-U 5G2,5 från fasadmätarskåpet fram till boxen, har jag då underdimensionerat? (säkrad till 16A)
Rekommenderad kabelstorlek från Tibber:
PFXP 3G1,5: 1-fas, 3-ledare (2+PE), 1,5mm2, används normalt upp till ca. 10A
PFXP 3G2,5: 1-fas, 3-ledare (2+PE), 2,5mm2, används normalt upp till ca. 16A
PFXP 3G4: 1-fas, 3-ledare (2+PE), 4mm2, används normalt upp till ca. 25A
PFXP 3G6: 1-fas, 3-ledare (2+PE), 6mm2, används normalt upp till ca. 32A
PFXP 3G10: 1-fas, 3-ledare (2+PE), 10mm2, används normalt upp till ca. 50A
PFXP 4G6: 3-fas utan N-ledare (IT/TT-nett), 4-ledare (3+PE), 6mm2, används normalt upp till ca. 32A
PFXP 5G6: 3-fas med N-ledare (TN-nett), 5-ledare (4+PE), 6mm2, används normalt upp till ca. 32A
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Näst sista alternativet med 4 ledaren låter väldigt konstigt.
Det är alltså ett alternativ helt utan nolla, man kan då bara ladda med ren 400 V matning. Med den skulle det inte gå att ladda en bil med enfasladdning (Som ex. Volvo V60 Hybrid).
Med 4 ledarmatning har man normalt en PEN ledare, alltså kombinerad PE och N ledare. Men då är kravet att PEN ledaren skall vara minst 10 kvmm oavsett vilken grovlek fasledarna har. Så i det här fallet får man inte ta ut någon Neutral ifrån den 4e PE ledaren.
Som ett svar på din fråga. Ja om man är petig så skall ju tillverkarens instruktioner följas, och i så fall borde du ha dragit ut en 6 kvmm 5 ledare för din trefasmatning. Men om din kabel säkras 16A i skåpet, så förstår jag inte riktigt varför den skulle behöva vara 6 kvmm. Kan möjligen vara en fråga om framtidssäkerhet, din nästa bil kanske vill ha 32A trefas.
Det är alltså ett alternativ helt utan nolla, man kan då bara ladda med ren 400 V matning. Med den skulle det inte gå att ladda en bil med enfasladdning (Som ex. Volvo V60 Hybrid).
Med 4 ledarmatning har man normalt en PEN ledare, alltså kombinerad PE och N ledare. Men då är kravet att PEN ledaren skall vara minst 10 kvmm oavsett vilken grovlek fasledarna har. Så i det här fallet får man inte ta ut någon Neutral ifrån den 4e PE ledaren.
Som ett svar på din fråga. Ja om man är petig så skall ju tillverkarens instruktioner följas, och i så fall borde du ha dragit ut en 6 kvmm 5 ledare för din trefasmatning. Men om din kabel säkras 16A i skåpet, så förstår jag inte riktigt varför den skulle behöva vara 6 kvmm. Kan möjligen vara en fråga om framtidssäkerhet, din nästa bil kanske vill ha 32A trefas.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Tibber är väl Norskt?
De rekommenderade kablarna är nog norska beteckningar och på den bild jag hittade ser det ut som EKK.
N1XV är en bra kabel, med bara 2,5 mm2 så bör/måste du sätta säkringar i mätarskåpet.
Med en JFB i mätarskåpet så blir det lite dubbla pannkakor, man skyddar dessutom kabeln men det är inte det vanliga, kablar är dubbelisolerade och ska dras eller skyddas mot åverkan så de bör inte orsaka fara för person.
Protte
De rekommenderade kablarna är nog norska beteckningar och på den bild jag hittade ser det ut som EKK.
N1XV är en bra kabel, med bara 2,5 mm2 så bör/måste du sätta säkringar i mätarskåpet.
Med en JFB i mätarskåpet så blir det lite dubbla pannkakor, man skyddar dessutom kabeln men det är inte det vanliga, kablar är dubbelisolerade och ska dras eller skyddas mot åverkan så de bör inte orsaka fara för person.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
H hempularen skrev:Näst sista alternativet med 4 ledaren låter väldigt konstigt.
Det är alltså ett alternativ helt utan nolla, man kan då bara ladda med ren 400 V matning. Med denm skulel det inte gå att ladda en bil med enfasladdning (Som ex. Volvo V60 Hybrid).
Med 4 ledarmatning har man normalt en PEN ledare, alltså kombinerad PE och N ledare. Men då är kravet att PEN ledaren skall vara minst 10 kvmm oavsett vilken grovlek fasledarna har. Så i det här fallet får man inte ta ut någon Neutral ifrån den 4e PE ledaren.
Som ett svar på din fråga. Ja om man är petig så skall ju tillverkarens instruktioner följas, och i så fall borde du ha dragit ut en 6 kvmm 5 ledare för din trefasmatning. Men om din kabel säkras 16A i skåpet, så förstår jag inte riktigt varför den skulle behöva vara 6 kvmm. Kan möjligen vara en fråga om framtidssäkerhet, din nästa bil kanske vill ha 32A trefas.
Hempularn, det är väl en norsk produkt och de har i delar av Norge 230 V trefas utan nolla.
Protte
N1XV kabeln är dragen i kabelskyddsrör under markprototypen skrev:
Tibber är väl Norskt?
De rekommenderade kablarna är nog norska beteckningar och på den bild jag hittade ser det ut som EKK.
N1XV är en bra kabel, med bara 2,5 mm2 så bör/måste du sätta säkringar i mätarskåpet.
Med en JFB i mätarskåpet så blir det lite dubbla pannkakor, man skyddar dessutom kabeln men det är inte det vanliga, kablar är dubbelisolerade och ska dras eller skyddas mot åverkan så de bör inte orsaka fara för person.
Protte
Bästa svaret
I din grundfrågan är det helt oberoende vad de skriver så att finns det JFB i boxen och tom en typ B behöver du ingen ytterligare. Det tillför inget öht och tyder mest på att de är luddiga i skrift eller inte har klart för sig vad de levererar och då typiskt överkompenserar.D daos skrev:Tack för ditt svar!
Fick nu precis en förenklad installationsmanual skickad till mig, där skriver Tibber faktiskt att dom rekommenderar en typ A JFB i säkringsskåpet!
”Vi rekommenderar att installera en Typ A jordfelsbrytare i säkringsskåpet”
Sedan rekommenderar dom kabeltyp enl. nedan, jag har redan dragit en N1XV-U 5G2,5 från fasadmätarskåpet fram till boxen, har jag då underdimensionerat? (säkrad till 16A)
Rekommenderad kabelstorlek från Tibber:
PFXP 3G1,5: 1-fas, 3-ledare (2+PE), 1,5mm2, används normalt upp till ca. 10A
PFXP 3G2,5: 1-fas, 3-ledare (2+PE), 2,5mm2, används normalt upp till ca. 16A
PFXP 3G4: 1-fas, 3-ledare (2+PE), 4mm2, används normalt upp till ca. 25A
PFXP 3G6: 1-fas, 3-ledare (2+PE), 6mm2, används normalt upp till ca. 32A
PFXP 3G10: 1-fas, 3-ledare (2+PE), 10mm2, används normalt upp till ca. 50A
PFXP 4G6: 3-fas utan N-ledare (IT/TT-nett), 4-ledare (3+PE), 6mm2, används normalt upp till ca. 32A
PFXP 5G6: 3-fas med N-ledare (TN-nett), 5-ledare (4+PE), 6mm2, används normalt upp till ca. 32A
Kabelmässigt verkar det som prototypen skrev vara utgående från Norge och deras typer. Samma med uppgiften med trefas fyrledare och IT-nät det är bara giltigt där.
Har du nu 5G2.5 mm2 så givetvis säkra den 16 A i matningsänden. Men så långt är förhoppningsvis din elektriker med på banan. Och i deras rekommendation för trefas och max uttag får du då välja 5G6 men det kanske ligger på framtiden.
Frågan är vad din box gör rent tekniskt, som vanligt inte mycket info kring detaljer där. Ytligt sett av infon verkar den inte se ut att göra bruk av trefasmatningen.
Rent tekniskt är boxen bara ett väldigt avancerat 3-fas uttag, dock kan jag få ladd-statistik samt styra laddningen via app och framöver kan jag också betala en billigare eltaxa om jag använder Tibber som leverantör (fler verkar vara på intåg)GK100 skrev:
I din grundfrågan är det helt oberoende vad de skriver så att finns det JFB i boxen och tom en typ B behöver du ingen ytterligare. Det tillför inget öht och tyder mest på att de är luddiga i skrift eller inte har klart för sig vad de levererar och då typiskt överkompenserar.
Kabelmässigt verkar det som prototypen skrev vara utgående från Norge och deras typer. Samma med uppgiften med trefas fyrledare och IT-nät det är bara giltigt där.
Har du nu 5G2.5 mm2 så givetvis säkra den 16 A i matningsänden. Men så långt är förhoppningsvis din elektriker med på banan. Och i deras rekommendation för trefas och max uttag får du då välja 5G6 men det kanske ligger på framtiden.
Frågan är vad din box gör rent tekniskt, som vanligt inte mycket info kring detaljer där. Ytligt sett av infon verkar den inte se ut att göra bruk av trefasmatningen.
Eftersom jag har en Nissan Leaf 2018 så kan jag endast ladda på en fas (3,6 kW) vilket inte är mycket mer än från vanligt Schuko uttag men vill framtidssäkra lite extra med en 3-fas laddbox när jag ändå håller på.
Och boxar som använder 2 faser till en utan extra uppsäkring är lite för dyra enl mig.
Det finns ingen anledning att gå från 3 fas till 1 fas. Dyrt och onödigt. 3 fas till riktig DC laddning är det Isåfall, men tvivlar ett det finns för hemmabruk.N nmeden skrev:
Jag kan absolut ha fel. Men jag har fått för mig att de flesta bilar är gjorda för 1fas laddning med hög strömstyrka, detta eftersom det är vanligt att man har det så I stora delar av världen. Det hör mer till undantagen att man har 3fas in i huset. Dvs det finns alla anledningar att gå från 3fas till 1fas. 3fas 16A ger ju ändå bra mycket mer effekt än 1fas 16A.L largab skrev:
Det är svårt (dyrt, onödigt) att gå från 3 till 1 fas om man vill öka effekten till max. Från 2 till 1 fas är lättare då det inbegriper en transformator från 400 t 230 V. Om man vill ladda snabbt så är det DC som gäller.N nmeden skrev:Jag kan absolut ha fel. Men jag har fått för mig att de flesta bilar är gjorda för 1fas laddning med hög strömstyrka, detta eftersom det är vanligt att man har det så I stora delar av världen. Det hör mer till undantagen att man har 3fas in i huset. Dvs det finns alla anledningar att gå från 3fas till 1fas. 3fas 16A ger ju ändå bra mycket mer effekt än 1fas 16A.