Läste i dagens tidning Skaraborgs läns annonsblad att En medlem i Miljöpartiet Skövde att man kan lagra el i en ackumulatortank och på så vis lagra el på natten när elpriset är lågt och använda den lagrade elen på dagen när priset är högt. Samma ackumelatortank skulle kunna lagra våde vatten och el. Detta skulle vara lösningen för villaägare. Jag har sökt med ljus och lykta på nätet för att hitta något om denna unika möjlighet, men kan omöjligt hitta någon sådan produkt. Jag befarar därför att detta är påhittade ellagringslösningar av Miljöpartiet i Skövde.
Vad anser ni om detta
Med vänlig hälsning¨
Ingvar Persson'

Man skulle kunna tro att Miljöpartisten har blandat ihop orden ackumulator och accumulatortank.
Det förstnämnda är ett batteri som kan lagra elenergi medan det senare är en tank som kan lagra värmeenergi i vattentankar…

MParen skriver
https://www.sla.se/2022/08/01/lagring-av-el-i-ackumulatortank-ar-losningen-for-villaagare/
…Men problemet skall ju fortfarande lösas. Energilagring i stor och liten skala ger en balanserande effekt på elnätet. Alla vi som bor på landsbygden och har eller haft bioenergi som vår huvudsakliga uppvärmning använder oss av energilagring för att slippa elda hela tiden. Samma ackumulatortank kan användas för att lagra el som varmvatten.
och menar att man med elpatron kan värma vatten på natten med billig energi för att inte behöva värma vatten på dagtid då elpriset är högt.

Många vill ju minska sin el och energiförbrukning. Det känns som omoraliskt slösaktigt att värma acctank med elpatron, men det fungerar ekonomiskt om elen är väldigt mycket billigare på natten. Ett sätt att bränna bort ”överproduktionen” från vindkraften som dumpar spotpriset.

Det kan bli väldigt dyrt om elpriset råkar vara högt på natten också.
All el man förbrukar är ju inte heller för uppvärmning.

Det har faktiskt forskats fram ”värmeceller” Jfr solceller som kan omvandla värmeenergi till elenergi men de kräver några tusen grader för att fungera och effektiviteten är lägre än andra metoder tex ångturbiner.

Absolut. Det är så jag gör (ackumulatortank för energi i form av varmt vatten och inte el) Fast jag kör bergvärmepump istället för elpatron.

Men det är inte miljövänligt utan intentionen att bli politisk. Det är mycket större förluster än om du bara använde den energin du behövde. Men iom prisskillnaden på dag och natt så är det billigare. Så det är ett tips för att hålla nere kostnader och att bidra till effektuttagsbalans i nätet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.