3 688 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Koppla in elgenerator i huset
Ja, man tar fram planer för vilka som ska kopplas bort i vilken ordning. Det är det som det skrivs så mycket om nu. Men det ör något som sätts in om det uppstår effektbrist. Det är inget man planerar för. (Med en lite brasklapp för den händelse elpriset nåt taket på 45kr/kWh)norrbottenssnickaren skrev:
Normalt sett ber man något kraftverk öka sin produktion. Men om nätet är hårt lastat och allt redan går på max kan man bli tvingad att koppla bort abonnenter. Det är med andra ord inget man planerar att göra i förväg.
Och till hösten drar finnarna igång sitt nya kärnkraftverk och då blir det en par tusen MW till som blir tillgängligt på nätet. Det är ungefär vad vi exporterar dit.
dessutom har ju Tyskarna möjligheten att återstarta lite kärnkraft och troligen lite kolkraftverk. Sä blir det brist är det troligen för att producenterna vill göra än större vinster.
dessutom har ju Tyskarna möjligheten att återstarta lite kärnkraft och troligen lite kolkraftverk. Sä blir det brist är det troligen för att producenterna vill göra än större vinster.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
håller inte med om ungefär nånting du skrev och jag är övertygad om att man har betydligt bättre beredskap än vad du tror. Man kommer koppla bort stora förbrukare innan man når maxkapacitet inte i elnätet men hos producenterna. Inte planerat Typ Rota ändock inte i panik.D Daniel 109 skrev:Ja, man tar fram planer för vilka som ska kopplas bort i vilken ordning. Det är det som det skrivs så mycket om nu. Men det ör något som sätts in om det uppstår effektbrist. Det är inget man planerar för. (Med en lite brasklapp för den händelse elpriset nåt taket på 45kr/kWh)
Normalt sett ber man något kraftverk öka sin produktion. Men om nätet är hårt lastat och allt redan går på max kan man bli tvingad att koppla bort abonnenter. Det är med andra ord inget man planerar att göra i förväg.
Skulle det hända att man av ngn anledning blir tagen på sängen ja då kanske man får trycka på stoppknappen.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Vad menar du att är fel?norrbottenssnickaren skrev:
håller inte med om ungefär nånting du skrev och jag är övertygad om att man har betydligt bättre beredskap än vad du tror. Man kommer koppla bort stora förbrukare innan man når maxkapacitet inte i elnätet men hos producenterna. Inte planerat Typ Rota ändock inte i panik.
Skulle det hända att man av ngn anledning blir tagen på sängen ja då kanske man får trycka på stoppknappen.
Här har du en folder som beskriver det lite ytligt. https://www.kraftringen.se/globalas...ovrigt/elnat/info_fragor-vid-effektbrist.pdf/
Den som lever får se. Jag tror att det kommer att flaggas för eventuella avbrott i förväg. Även om man inte kan veta exakt när och var, så kan man varna när risken blir stor. Och det lär basuneras ut på nyhetssajter. ”Här är det störst risk för strömavbrott i morgon.” Hyfsad klickmagnet.D Daniel 109 skrev:
Och om inte annat kan man ju bara kolla på morgondagens elpriser och få en indikation på om när bortkopplingar blir aktuella. Om elpriset sticker upp nånstans mot 30-40 kr/kWh kan man ju stänga ner själv de timmarna, bara för säkerhets skull.
Jag kommer inte att betala några 40 kr/kWh. Inte ens 20 kr. Om priset sticker i väg så pass drar jag huvudbrytaren dagtid och kör på elverk för typ 7-8 kr/kWh. Och sen kan man sätta på elen nattetid...
Hej NiclasNiclas Gustafsson skrev:
Den erfarenhet jag har av trasiga apparater vid strömavbrott och återinkoppling efter strömavbrottet är att det snarare är vid frånkopplingen (själva strömavbrottet) som apparater går sönder och inte vid den senare återinkopplingen.
Vid frånslaget kan induktiva apparater, som krafttransformatorer och elmotorer, orsaka spänningshöjningar genom den induktansen som finns i strömkretsen vid snabb frånkoppling. Vid brytförlopp är det känt (har sett mätningar) att man kan få höga spänningar.
Vid tillslaget av elnätet har jag vid mätning i elnätet sett att spänningen byggs upp långsammare än vid tillslag av en apparat mot ett normalt fungerande elnät. Startströmmen (tillslagsströmmen) blir inte lika stor vid tillslaget och påfrestningen på apparaten är mindre.
Ditt förslag att koppla ifrån apparater (på normalt sätt) före en bortkoppling och en inkoppling av apparaten sedan spänningen återkommit är nog en bra metod om man misstänker att apparater kan gå sönder. Då sker ur och inkoppling av apparaten på normalt sätt.
Redigerat:
Hej KilrainKilrain skrev:
Den som lever får se. Jag tror att det kommer att flaggas för eventuella avbrott i förväg. Även om man inte kan veta exakt när och var, så kan man varna när risken blir stor. Och det lär basuneras ut på nyhetssajter. ”Här är det störst risk för strömavbrott i morgon.” Hyfsad klickmagnet.
Och om inte annat kan man ju bara kolla på morgondagens elpriser och få en indikation på om när bortkopplingar blir aktuella. Om elpriset sticker upp nånstans mot 30-40 kr/kWh kan man ju stänga ner själv de timmarna, bara för säkerhets skull.
Jag kommer inte att betala några 40 kr/kWh. Inte ens 20 kr. Om priset sticker i väg så pass drar jag huvudbrytaren dagtid och kör på elverk för typ 7-8 kr/kWh. Och sen kan man sätta på elen nattetid..
Det du skriver om att använda sitt reservkraftverk vid höga elpriser kan nog intressera ett antal andra, men det gäller att vara medveten om skillnader i driftsfall.
Det är en skillnad att driva t.ex. sitt hus vid normaldrift, vid reservkraftdrift och i ö-drift även om det sker i samma anläggning och med samma elapparater inkopplade.
Man bygger in skydd för person och egendom i en elanläggning bl.a . genom att använda säkringar och jordfelsbrytare.
Men eftersom ett reservkraftverk bl.a. inte kan leverera samma kortslutningseffekt (kortslutningsström) som ditt vanliga elnät så kan din anläggning behöva modifieras för att uppfylla elsäkerhetskraven. Jordfelsbrytare underlättar att klara personskyddet vid reservkraftdrift.
Förutom personsäkerheten som Elsäkerhetsverket ansvarar för så har försäkringsbolagen ett intresse för att hålla nere risken för bränder. För större anläggningar så anlitar försäkringsbolagen elektriska nämndens besiktningsmän för besiktningar. Det är samma försäkringsbolag som vi anlitar för våra hemförsäkringar.
Ett reservkraftverk kan normalt leverera en trefasig kortslutningsström på ca 2-3 ggr märkströmmen, den enfasiga kortslutningsströmmen är ännu lägre och det är därför vanligt att husets vanliga säkringar inte klarar av att lösa ut inom stipulerad tid. Det är speciellt besvärligt vid kortslutning (eller överlast) fas-nolla då en jordfelsbrytare inte heller skyddar.
Jag har skrivit mer om problematiken i inlägg #496 och några av de följande inläggen, i tråden ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-34#post-4656139
Redigerat:
Du kan uppenbarligen 100 gånger mer om sånt här än jag.M Martin Lundmark skrev:Hej Kilrain
Det du skriver om att använda sitt reservkraftverk vid höga elpriser kan nog intressera ett antal andra, men det gäller att vara medveten om skillnader i driftsfall.
Det är en skillnad att driva t.ex. sitt hus vid normaldrift, vid reservkraftdrift och i ö-drift även om det sker i samma anläggning och med samma elapparater inkopplade.
Man bygger in skydd för person och egendom i en elanläggning bl.a . genom att använda säkringar och jordfelsbrytare.
Men eftersom ett reservkraftverk bl.a. inte kan leverera samma kortslutningseffekt (kortslutningsström) som ditt vanliga elnät så kan din anläggning behöva modifieras för att uppfylla elsäkerhetskraven. Jordfelsbrytare underlättar att klara personskyddet vid reservkraftdrift.
Förutom personsäkerheten som Elsäkerhetsverket ansvarar för så har försäkringsbolagen ett intresse för att hålla nere risken för bränder. För större anläggningar så anlitar försäkringsbolagen elektriska nämndens besiktningsmän för besiktningar. Det är samma försäkringsbolag som vi anlitar för våra hemförsäkringar.
Ett reservkraftverk kan normalt leverera en trefasig kortslutningsström på ca 2-3 ggr märkströmmen, den enfasiga kortslutningsströmmen är ännu lägre och det är därför vanligt att husets vanliga säkringar inte klarar av att lösa ut inom stipulerad tid. Det är speciellt besvärligt vid kortslutning (eller överlast) fas-nolla då en jordfelsbrytare inte heller skyddar.
Jag har skrivit mer om problematiken i inlägg #496 och några av de följande inläggen, i tråden ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”
[länk]
Nu har vi inte tänkt att driva hela huset med reservkraft, utan bara det som är absolut nödvändigt. Enbart enfasapparater kopplade direkt till elverk, vi tänker inte ge oss på att koppla in elcentralen eller så. Och så kommer allt så klart att övervakas konstant, nån kommer alltid att sitta eldvakt, så att säga.
Men jag har också tänkt att vi lär få se allt fler hempulade energilösningar under vintern, med riskbilden som det innebär. Fler mer eller mindre dumdristiga ”lösningar”, och fler onödiga hemolyckor (bränder), så tycker det är jättebra att du utbildar oss ”vanliga dödliga”.
Klicka här för att svara