El
Bo.Siltberg: Motorskyddet ska ställas på motorns märkström som finns stämplad på motorskylten. Om den drar mer än så och löser skyddet så är något fel. Om motorn är överbelastad så vill du inte bränna sönder den så du bör bara köra den mycket kortvarigt. För att veta behöver man mäta strömmen. Den ska vara lika mellan de tre faserna.
mcr108s: [citat] ah, "andra sidan väggen"... jag läste det först som andra sidan rummet... då är jag med...
Allmänobildad: https://markslojd.com/sv-se/produkter/p/108394/garden-24-60w-transformer-31vdc
pjgb: Precis så. Det är en väldigt vanlig typ av tidur. Innan allt i hemmet var uppkopplat mot diverse väderfenomen och man styrde det med appar i mobilen så hade man såna där överallt hemma (fast då som timers alltså utan klockan i mitten) för att styra bl a lampor efter ett tidsschema. säljs fortfarande, t ex: https://www.biltema.se/bygg/el/timers/dygnstimers/dygnstimer-utomhus-2000020165
Bo.Siltberg: Ja, om elsäkerhetsverket har synpunkter på detta konverteringskit så får de väl besluta om ett försäljningsförbud. Osram inger väl inget märkvärdig trovärdighet idag men direkt farliga produkter tror jag inte de släpper ut.
elmont: Om jag skriver så här då, varför skulle man tro att den som monterat VVB har koll på elreglerna??? Så jag vidhåller att VVB i sig på intet vis ger någon hint om det får sitta ett uttag vid VVB.
henkson: [citat] En liten spetsig skruvmejsel gjorde tricket (1mm) + lite kraft! Nu har jag ersatt med en likadan ny HF och lysrören funkar igen :)
Daniel 109: Med tanke på din kunskapsnivå ska du nog inte koppla alls.
Stefan1972: [citat] det fanns nu som då folk som kopplade själva..............Antar att tele in fanns i närheten av dosan och sen grenade man bara ut till tre fyra stammar i huset.
Skittele: [citat] Grannen har ingen åsikt, var mest jag som funderade när han ändå behöver ta dit en elektriker för att göra ett så litet jobb. Har inte kollat vad hällarna normalt har i änden på sladden (perilex?) men när vi letade ugn så verkade 240 stickpropp va standard och då föddes tanken att montera uttag för att slippa släpa dit en elektriker om en till ugn skulle gå sönder
merbanan: Tja, det är ju ett 3fas-uttag. Dom får man ju byta själv. Fast inkopplat 3fas-uttag på sladd.
cpalm: [citat] Brymen, absolut, men då har vi gått upp ett snäpp i prisklass också. Angående vilken liga de spelar i förklarar Dave Jones detta rätt bra här tycker jag :) [MEDIA=youtube]ay9wFQAW19Y[/MEDIA]
carolinew8: [citat] Stort tack Leif! Du har gjort min dag :)
sepani: [citat] [citat] Inte än...det blir diesel, så kommer att lösa sig...:strong:
elmont: Deras "snäppen" är mycket dålig om man har ett hål lite utanför det "normala" "fjädrarna" är mycket styva.
skaraborgsfakir: [citat] De specifika skåpen jag tänker på - där var de kraftfullt intrycka i facket med skohorn ! Det var inte skåpets vikt som gjorde att det var ett elände att dra ut det utan det var valt kylskåp och att man inte iddes använda en hyvel på öppningen i köksskåpet när de nya kylskåpen kom utan man tryckte in de.
Styrtekniker: [citat] Ögonen med dig. Bra att du såg skadan på isoleringen.
2:a: villan: Tack. Talade med en elektriker som bekräftade att säkring saknas och att de lätt går sönder. Kommer ersätta med en Schneider hörnbox (3 uttag) och skippa timern framöver.
GK100: [citat] Oavsett hur du ser på olika fall där du använder instrumentet får du tänka på att det är "klent" dvs trots att det har hög tomgångspänning kan det bara leverera några få mA och då som i princip kortslutet. Det gör också i praktiken att det Arnodt nämnde med prov över anslutna förbrukare oftast är helt ofarligt du får i stort bara ett dåligt mätvärde. Många
Pschander: [citat] Som jag läser det på Elsäkerhetsverket får du inte byta, flytta och installera en fast förlagd kabel. Även om det inte är raketforskning och du läst 30 timma ellära för 20 år sedan. Men sen gör ju var och en som de vill.
Flugan85: [citat] Hej, som många redan skrivit så kan den sitta hårt. Vill tipsa dig om en förhöjningsram för 2-vägsuttag ( artikelnummer 1820947 ) och så köper du ett 2-vägs infällt uttag istället så får du en slimmare installation. Förhöjningsramen har en större yta mot väggen, alltså fler möjligheter att skruva i väggen. Eller fästa den i dosskruven som det är tänkt. Nu tipsa jag
Alexn72: Om du redan nu vet vilket skåp du ska ha till huset så hade jag kollat på att koppla in el på riktigt. Blir nog mycket billigare dessutom
Messier1994: [citat] Jag köpte från de som rekommenderades i denna tråd: https://diysolarforum.com/threads/our-new-go-to-lifepo4-vendor-09-20-21.28696/page-36#post-514751 Verkar vara ett par säljare som fattat att man kommer långt på bra service och kvalitet. Är lite dyrare, men känns skönt att köpa från någon som man har stor anledning att lita på. Jag tror kvaliteten är väldigt bra. Är
pelpet: Jag har löst problemet med en helt analog UCS (Uninterrupted cold supply), i form av en dunk med is, i frysen. Blir det ett strömavbrott så lär den hålla frysen under nollan i flera dagar. Det tar lång tid för så mycket is att smälta och så länge den inte har smält håller den temperaturen kring nollan. Jag skulle även kunna flytta över den till kylskåpet för att hålla kylskåpet
Sandman88: Är idag var sin enfasgrupp. Ända 3 fasgruppen är häll/ ugn. Där hällen tar 2 faser och ugnen tar 1 fas, Fast installation med gemensam nolla.
Hborg: [citat] Huset är envånings med ganska platt tak, så kanske inte det lättaste heller.
Donald-Duck: Du måste tillföra lika mycket energi till ditt bygge som du förbrukar för annars så tar energin i batterierna slut till sist. Det enda som batterierna hjälper till med är att du kan ladda batterierna på dagen när solen lyser och ta ut energin på natten när det är mörkt. Då har jag inte tagit hänsyn till små världsliga problem som verkningsgrad, effektförluster och att solen inte
skaraborgsfakir: [citat] Verkstad - nja för att hänga på ett annat uttag pga värmeutvecklingen i de uttagen.
Paxman: [citat] Toppen! Jag brukar oftast söka svar på youtube, där finns ju typ allt...men just i det här fallet tänkte jag att chansen var obefintlig. Där fick jag! :rofl: Knappen ser dock inte så servicevänlig ut...får se när jag fått isär det. (y) Tack tomasfr!