Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Som ett reservkraftssystem, ja, alltså med nätet bortkopplat.

Om du däremot vill kunna sälja solel till nätet vid normal drift blir det betydligt besvärligare. Sådana lösningar är inte vanliga, om de ens finns för "hushållsbruk".
Det finns. SMA har system för att försörja ett hus från batteri och solpaneler med automatisk omkoppling vid strömavbrott.

https://www.sma.de/en/products/battery-inverters/sunny-boy-storage-37-50-60.html
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Menar du att denna apparat har en automatisk reservkraftsomkopplare som uppfyller kraven i 551.6? Kan du visa relevanta delar av specen? Jag hittade bara reklam i hastigheten på deras sida. Vilken av de 10 (?) användarmanualerna ska man läsa?
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Menar du att denna apparat har en automatisk reservkraftsomkopplare som uppfyller kraven i 551.6? Kan du visa relevanta delar av specen? Jag hittade bara reklam i hastigheten på deras sida. Vilken av de 10 (?) användarmanualerna ska man läsa?
Länkade nog fel apparat ovan, var mer denna jag avsåg.

https://www.sma.de/en/products/battery-inverters/sunny-island-44m-60h-80h.html

En manual för ongrid med transferswitch finns här.

https://files.sma.de/downloads/Ersatzstrom-IS-en-33W.pdf
 
  • Gilla
P-son83 och 1 till
  • Laddar…
S
Logad Logad skrev:
Det finns. SMA har system för att försörja ett hus från batteri och solpaneler med automatisk omkoppling vid strömavbrott.

[länk]
Kan den - eller annan produkt - även fungera ”på andra hållet”, att man kör med batteri/solpaneler i första hand och att systemet sedan slår över till det fasta elnätet när elen tar slut i solcellsanläggningen? (Å sedan tillbaka igen, när solen skiner igen och/eller batteriet fyllts upp. Detta vore ju riktigt smutt. :D)
 
S Spanarn10 skrev:
Kan den - eller annan produkt - även fungera ”på andra hållet”, att man kör med batteri/solpaneler i första hand och att systemet sedan slår över till det fasta elnätet när elen tar slut i solcellsanläggningen? (Å sedan tillbaka igen, när solen skiner igen och/eller batteriet fyllts upp. Detta vore ju riktigt smutt. :D)
Jag känner inte till att någon har en sådan lösning men det kan nog bero på att jag inte letat efter det. Möjligen kan Victrons laddarinverterare konfigureras på det sättet.
 
S Spanarn10 skrev:
Kan den - eller annan produkt - även fungera ”på andra hållet”, att man kör med batteri/solpaneler i första hand och att systemet sedan slår över till det fasta elnätet när elen tar slut i solcellsanläggningen? (Å sedan tillbaka igen, när solen skiner igen och/eller batteriet fyllts upp. Detta vore ju riktigt smutt. :D)
Det borde inte vara några konstigheter att göra en 3eparts box som står till eller från ett 3-poligt relä beroende på spänningen på batteribanken.
 
  • Gilla
Spanarn10 och 1 till
  • Laddar…
S
P P-son83 skrev:
Det borde inte vara några konstigheter att göra en 3eparts box som står till eller från ett 3-poligt relä beroende på spänningen på batteribanken.
Spännande.
För mig som inte hänger med i det språket (3:e-partsbox och 3-poligt relä), vem tar man hjälp av för att få till en sådan lösning? Är det något som elektrikern så att säga knåpar ihop själv eller är det färdig pryl som köps? :thinking:
 
S Spanarn10 skrev:
Spännande.
För mig som inte hänger med i det språket (3:e-partsbox och 3-poligt relä), vem tar man hjälp av för att få till en sådan lösning? Är det något som elektrikern så att säga knåpar ihop själv eller är det färdig pryl som köps? :thinking:
Det gör nog inte P-son heller och inte något att be första bästa elektriker om. Man kan köpa olika kompletta lösningar ev kombinera delar eller om man vet tillräckligt bygga själv. Inget av fallen ger speciellt mycket det är i särfall man behöver sånt och inte som någon inbillad sparbössa.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Jag känner inte till att någon har en sådan lösning men det kan nog bero på att jag inte letat efter det. Möjligen kan Victrons laddarinverterare konfigureras på det sättet.
Det finns en tråd där Victron används och en speciell anläggning i övrigt som xLnT har där också. Tråden är lång och många aspekter tas upp där trots att rubriken är mer specifik och lite vilseledande.

https://www.byggahus.se/forum/threads/ansluta-pen-vad-saeger-reglerna.375021/
 
GK100 GK100 skrev:
Det gör nog inte P-son heller och inte något att be första bästa elektriker om. Man kan köpa olika kompletta lösningar ev kombinera delar eller om man vet tillräckligt bygga själv. Inget av fallen ger speciellt mycket det är i särfall man behöver sånt och inte som någon inbillad sparbössa.
Jodå, det skulle jag nog vilja påstå att jag hade fixat....
Det finns färdiga relä som man kan trigga på spänningsnivå, har nog några i en låda någonstans i garaget, dock för lite lägre spänning.

Sen en kontaktor, det är ju standard -grejor.

Och rita kopplingsschema gör jag hela dagarna...

Sen om det blir en godkänd produkt att koppla in är en annan femma, men det borde inte bli något olagligt som jag ser det, så länge man bara styr laddning, och inte spänning ut på nätet vid bortfall av inkommande osv
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.