Byggahus.se
Hej , jag undrar varför har man gjort såhär ?
Det är badrumsspegeln och en oberoende armatur som satt på spegeln.

hälsningar

Elektrisk installationskabel ansluten till en dosa med en metallblecksfäste på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Bilder underlättar.

Ett tag så skulle ”all främmande metall” i badrum potentialutjämnas, där vissa tog det till överdrift.

Nu e bild fixat.

Och varför har man gjort det såhär. Hade det inte räckt med det dragna ifrån väggen. Varför har man skarvat ihop det med eluttaget ?

Redigerat:
  • Gilla
Juhani Jarlinge
  • Laddar…
Det är ingen jord dragen till spegeln, däremot så ska spegeln vara jordad.

Troligen är även vägguttaget utan skyddsjord.
Ta och bryt spänning och öppna uttaget och kontrollera om det finns jord framdraget och inkopplat.

Har ni jordfelsbrytare?
Prova att slå ifrån den för att se om uttaget blir spänningslös.

Edit: Ser även ut att vara enkelisolerade trådar ända från väggen till kopplingsplinten på spegeln.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är ingen jord dragen till spegeln, däremot så ska spegeln vara jordad.

Troligen är även vägguttaget utan skyddsjord.
Ta och bryt spänning och öppna uttaget och kontrollera om det finns jord framdraget och inkopplat.

Har ni jordfelsbrytare?
Prova att slå ifrån den för att se om uttaget blir spänningslös.

Edit: Ser även ut att vara enkelisolerade trådar ända från väggen till kopplingsplinten på spegeln.
det finns jord som kommer ut från vägguttaget men som man har klippt . Endast ledare och nolla till kopplinsplinten. Tanken är att sätta upp en ny spegel med samma typ av belysning som jag har nu . Ska jag bara koppla ihop likadant som det va tidigare ?

Högst troligt så är vägguttaget ojordat.
Du MÅSTE kontrollera att skyddsjord verkligen finns i vägguttaget.
Då måste även kontrollera att en jordfelsbrytare finns installerad samt att den täcker vägguttaget i badrummet.

Om vägguttaget är ojordat och/eller inte täcks av jordfelsbrytare så måste det åtgärdas omgående, eller så ska vägguttaget tas bort.

Det är nämligen orimligt och ologiskt att spegeln skulle matas både via strömbrytaren samt via vägguttaget.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Ramen är skyddsjordad eftersom det inte finns en isolerad anslutningsplint till belysningen utan enkelisolerade ledare dräller bakom spegeln och riskerar komma i kontakt med ramen. Det hade kunna konstrueras bättre så att ramen inte behöver skyddsjordas. Det måste ju åtgärdas eftersom det just ni inte finns någon skyddsjord framdragen, vilket i sig är ett fel.

Sedan har du klåpare gjort denna installation. Försök inte förstå varför det är gjort som det är gjort. Man behöver riva allt och göra om rätt. Ska du ha uttaget kvar måste man fiska fram en skyddsledare från den fasta installationen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Högst troligt så är vägguttaget ojordat.
Du MÅSTE kontrollera att skyddsjord verkligen finns i vägguttaget.
Då måste även kontrollera att en jordfelsbrytare finns installerad samt att den täcker vägguttaget i badrummet.

Om vägguttaget är ojordat och/eller inte täcks av jordfelsbrytare så måste det åtgärdas omgående, eller så ska vägguttaget tas bort.

Det är nämligen orimligt och ologiskt att spegeln skulle matas både via strömbrytaren samt via vägguttaget.
Jag öppnade upp och kollade . Det är inget vägguttag …
Verkar som man har tagit ström ifrån strömbrytaren. Det va kopplat som det va för att uttaget skulle fungera. Hur ska jag göra nu ? Bara koppla min armatur via strömbrytaren och sen strunta i vägguttaget helt .?

• Öppen elinstallation med ledningar kopplade till en strömbrytare på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
OTGI
  • Laddar…
Jag förstår inte läget.

Den armatur, eller vad det är som du visar i första bilden MÅSTE vara kopplad till skyddsjord, det är den inte på bilden.

Sedan pratar du om ett vägguttag, förstår inte riktigt hur det kommer in i bilden. Vägguttag i badrum MÅSTE vara kopplade till skyddsjord. Och de MÅSTE vara skyddade av en jordfelsbrytare (som oftast i så fall finns i elcentralen).

Det vi ser på bilderna med "öppna" enkla trådar är grovt fel, så får det inte se ut. Trådarna vi ser, är enkelisolerade och får inte finnas utanför ett godkänt kopplingsutrymme (elrör, kopplingsdosa eller liknande). Den enkla isoleringen är inte tillräcklig.

T Tv100 skrev:
Hej , jag undrar varför har man gjort såhär ?
Som någon redan skrivit, man har inte vetat vad man pysslat runt med.
Riv ner, och gör om korrekt.

Zoomar man in ser det ut som gul/grön är klippt :sweat:

T Tv100 skrev:
Jag öppnade upp och kollade . Det är inget vägguttag …
Verkar som man har tagit ström ifrån strömbrytaren. Det va kopplat som det va för att uttaget skulle fungera. Hur ska jag göra nu ? Bara koppla min armatur via strömbrytaren och sen strunta i vägguttaget helt .?
Det där vägguttag ska antingen tas bort helt å hållet (enklast), eller dra fram skyddsjord samt montera JFB i gruppcentralen.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Jag kommer ta bort vägguttaget . Men behöver det finnas jord om jag ska koppla det till badrumslampa som inte har jord ?

EddieHansson
Ser enkelt ut.

Man har tändtråd och nolla framdraget till spegeln, sen har man dragit från spegeln för att få ett uttag. Uttaget fungerar därför bara när lampan är på.

Att det saknas skyddsjord är dåligt. Den ska ju finnas!

Jordfelsbrytare fungerar utan skyddsjord.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
EddieHansson
T Tv100 skrev:
Jag kommer ta bort vägguttaget . Men behöver det finnas jord om jag ska koppla det till badrumslampa som inte har jord ?
Nej då behövs det inte. Om armaturen är dubbelisolerad bör det inte behövas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.