2 577 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Tibber: Heavy Duty Switch. Vad istället?
Ska bli kund hos Tibber och tänkte ihop med min kompis förbereda installation av bl.a. heavy duty switch för att kunna göra precis som den marknadsförs som = Kunna styra varmvattenberedaren. Problemet är att den ENDAST går att koppla med 1-fas. Vad är det om?! Båda våra VVB går på 2 fas. Jag har en 288l och han har en 150l. Är våra helt unika att gå på 2fas eller varför säljer dom enbart 1 produkt som enbart går på 1fas?
Finns det något annat vi kan köpa? Känner att jag behöver något smidigare för att kunna stänga av VVB mellan 06-09 och 17-20 ungefär som inte innebär att stänga av säkringen.
All hjälp är tacksam om hur eventuellt ni har löst det.
https://tibber.com/se/store/produkt/aeotec-heavy-duty-switch
Finns det något annat vi kan köpa? Känner att jag behöver något smidigare för att kunna stänga av VVB mellan 06-09 och 17-20 ungefär som inte innebär att stänga av säkringen.
All hjälp är tacksam om hur eventuellt ni har löst det.
https://tibber.com/se/store/produkt/aeotec-heavy-duty-switch
Du får väl sätta en kontaktor mellan, men då ser du ingen förbrukning.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det går ju koppla VVB för enfas, vattnet kommer bli varmt men tar 3 ggr längre tid.
Det kan räcka om varmvattenförbrukningen är måttlig och dessutom kapar den själv effekttoppen.
Protte
Det kan räcka om varmvattenförbrukningen är måttlig och dessutom kapar den själv effekttoppen.
Protte
Fatta jag rätt. Menar du att fas ut från Heavy Duty Switchen går in på kontaktorns A1:a? Fan… smart ju. Då skulle man som tibber-kund kunna fjärrstyra t.ex. (som i mitt fall) den JFB som husets alla radiatorer får matning ifrån.Fotografen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 657 inlägg
Och hur är det tänkt att brytaren ska styras?
Det verkar vara en generell Z-wave-pryl, som då behöver en kontroller om jag inte är helt ute.
Tror att shelly har stöd för timerfunktioner, och de har produkter hanterar flera faser, och du behöver ingen kontroller.
Finns en för två faser, men jag hade dubbelkollat så att de går att använda i ett trefas system.
https://shop.shelly.cloud/shelly-pro-2pm-wifi-smart-home-automation
Edit: tydligen får denna inte kopplas till olika faser tyvärr.
Det verkar vara en generell Z-wave-pryl, som då behöver en kontroller om jag inte är helt ute.
Tror att shelly har stöd för timerfunktioner, och de har produkter hanterar flera faser, och du behöver ingen kontroller.
Finns en för två faser, men jag hade dubbelkollat så att de går att använda i ett trefas system.
https://shop.shelly.cloud/shelly-pro-2pm-wifi-smart-home-automation
Edit: tydligen får denna inte kopplas till olika faser tyvärr.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 657 inlägg
Beror väl på vad de egentligen specar. Därav att jag hade kollat med dem.
Edit: kollade deras FAQ, och modellen med fyra kanaler får inte kopplas till flera faser. Så jag antar att detsamma gäller denna.
Edit: kollade deras FAQ, och modellen med fyra kanaler får inte kopplas till flera faser. Så jag antar att detsamma gäller denna.
tänkte att jag kan göra så att jag helt enkelt går till VVB:en och drar vredet till 0, sen till 60+c som den ska stå på i vanliga fall. under den tiden ska ju inte vvb värma vatten som används vid tex dusch? har till och med fått med sambon på den iden. då kan hon duscha direkt efter jobbet förutsatt att hon drar den till 0 sen på rätt inställning efter sådär 3h när peak:en är övernisse123 skrev:
Och hur många kronor per dag tänker du spara in?Z Zlatje skrev:tänkte att jag kan göra så att jag helt enkelt går till VVB:en och drar vredet till 0, sen till 60+c som den ska stå på i vanliga fall. under den tiden ska ju inte vvb värma vatten som används vid tex dusch? har till och med fått med sambon på den iden. då kan hon duscha direkt efter jobbet förutsatt att hon drar den till 0 sen på rätt inställning efter sådär 3h när peak:en är över
Klicka här för att svara