Ska bli kund hos Tibber och tänkte ihop med min kompis förbereda installation av bl.a. heavy duty switch för att kunna göra precis som den marknadsförs som = Kunna styra varmvattenberedaren. Problemet är att den ENDAST går att koppla med 1-fas. Vad är det om?! Båda våra VVB går på 2 fas. Jag har en 288l och han har en 150l. Är våra helt unika att gå på 2fas eller varför säljer dom enbart 1 produkt som enbart går på 1fas?

Finns det något annat vi kan köpa? Känner att jag behöver något smidigare för att kunna stänga av VVB mellan 06-09 och 17-20 ungefär som inte innebär att stänga av säkringen.

All hjälp är tacksam om hur eventuellt ni har löst det.

https://tibber.com/se/store/produkt/aeotec-heavy-duty-switch
 
Du får väl sätta en kontaktor mellan, men då ser du ingen förbrukning.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Du får väl sätta en kontaktor mellan, men då ser du ingen förbrukning.
Okej ska kolla upp det där! Är inte i behov av att se just VVB:ens förbrukning. Vill bara kunna stänga av och på den/schemalägga så man kapar alla peak:ar under dagen
 
Det går ju koppla VVB för enfas, vattnet kommer bli varmt men tar 3 ggr längre tid.
Det kan räcka om varmvattenförbrukningen är måttlig och dessutom kapar den själv effekttoppen.
Protte
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Du får väl sätta en kontaktor mellan, men då ser du ingen förbrukning.
Fatta jag rätt. Menar du att fas ut från Heavy Duty Switchen går in på kontaktorns A1:a? Fan… smart ju. Då skulle man som tibber-kund kunna fjärrstyra t.ex. (som i mitt fall) den JFB som husets alla radiatorer får matning ifrån.
 
Z Zlatje skrev:
Båda våra VVB går på 2 fas. Är våra helt unika att gå på 2fas eller varför säljer dom enbart 1 produkt som enbart går på 1fas?

[länk]

Är det 2 fas utan Nolla, så räcker det att bryta ena fasen så slutar den att värma vatten.
 
nisse123 nisse123 skrev:
Är det 2 fas utan Nolla, så räcker det att bryta ena fasen så slutar den att värma vatten.
Tål den aktuella brytaren 400 volt?
Protte
 
Och hur är det tänkt att brytaren ska styras?
Det verkar vara en generell Z-wave-pryl, som då behöver en kontroller om jag inte är helt ute.
Tror att shelly har stöd för timerfunktioner, och de har produkter hanterar flera faser, och du behöver ingen kontroller.

Finns en för två faser, men jag hade dubbelkollat så att de går att använda i ett trefas system.
https://shop.shelly.cloud/shelly-pro-2pm-wifi-smart-home-automation

Edit: tydligen får denna inte kopplas till olika faser tyvärr.
 
Redigerat:
Jag kan inte se att att den är godkänd för 400Volt, vore den det borde det väl stå i specen.
 
Beror väl på vad de egentligen specar. Därav att jag hade kollat med dem.

Edit: kollade deras FAQ, och modellen med fyra kanaler får inte kopplas till flera faser. Så jag antar att detsamma gäller denna.
 
nisse123 nisse123 skrev:
Är det 2 fas utan Nolla, så räcker det att bryta ena fasen så slutar den att värma vatten.
tänkte att jag kan göra så att jag helt enkelt går till VVB:en och drar vredet till 0, sen till 60+c som den ska stå på i vanliga fall. under den tiden ska ju inte vvb värma vatten som används vid tex dusch? har till och med fått med sambon på den iden. då kan hon duscha direkt efter jobbet förutsatt att hon drar den till 0 sen på rätt inställning efter sådär 3h när peak:en är över
 
E Erik-Persson skrev:
Fatta jag rätt. Menar du att fas ut från Heavy Duty Switchen går in på kontaktorns A1:a? Fan… smart ju. Då skulle man som tibber-kund kunna fjärrstyra t.ex. (som i mitt fall) den JFB som husets alla radiatorer får matning ifrån.
Skulle ovan funka?
 
Z Zlatje skrev:
tänkte att jag kan göra så att jag helt enkelt går till VVB:en och drar vredet till 0, sen till 60+c som den ska stå på i vanliga fall. under den tiden ska ju inte vvb värma vatten som används vid tex dusch? har till och med fått med sambon på den iden. då kan hon duscha direkt efter jobbet förutsatt att hon drar den till 0 sen på rätt inställning efter sådär 3h när peak:en är över
Och hur många kronor per dag tänker du spara in?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.