Sitter och planerar för el på nya altanen. Jag har en "ledig" tre fas grupp i centralen jag tänkte använda.
En till belysning samt uttag och de andra två till infravärmare. Belysningen vill jag styra från insidan och infrävärmaren på timer. Matningen kommer från krypgrunden som är torr och alltid över 0C.
Tittat på lite olika lösningar men hittar ingen riktig bra/trevlig timer och jag har svårt att komma in med styrning för belysning på ett snyggt sätt.
Började fundera på en trådlös lösning.
För belysning en Nexa LCMR-1000
För infravärme två stycken Nexa MWMR-2300.
Vad tror panelen om denna lösning? Mottagarna placeras i krypgrunden i IP44 klassade dosor.
 
Mottagarna du listar är stabil och funkar bra. Vilken effekt har du på infravärmen?
MSOR-3500 klarar högre belastning än MWMR-2300 men saknar inbyggd timerfunktion.
 
R
E etompau skrev:
Mottagarna du listar är stabil och funkar bra. Vilken effekt har du på infravärmen?
MSOR-3500 klarar högre belastning än MWMR-2300 men saknar inbyggd timerfunktion.
Båda är baserade på 433Mhz-teknik och saknar återkoppling. Raka motsatsen till stabila vill jag påstå.

Jag har gott om dessa nexa till saker där det inte spelar någon roll om ett kommando missas (läs lampor), och imellanåt reagerar de inte när de ska. Jag skulle aldrig använda dem till exempelvis infravärme. Då vill jag vara säker på att de verkligen stängts av.
 
L
E etompau skrev:
Mottagarna du listar är stabil och funkar bra. Vilken effekt har du på infravärmen?
MSOR-3500 klarar högre belastning än MWMR-2300 men saknar inbyggd timerfunktion.
Infravärmarna är på ca 2kW alltså i överkant för vad jag skulle klara på en 16A säkring.
 
R RoAd skrev:
Båda är baserade på 433Mhz-teknik och saknar återkoppling. Raka motsatsen till stabila vill jag påstå.

Jag har gott om dessa nexa till saker där det inte spelar någon roll om ett kommando missas (läs lampor), och imellanåt reagerar de inte när de ska. Jag skulle aldrig använda dem till exempelvis infravärme. Då vill jag vara säker på att de verkligen stängts av.
Helt klart värt att tänka på. Jag har dock tänkt att ha en strömställare också. De blir alltså en redundans om man skulle missa att stänga av.
 
L Lennart 57 skrev:
Jag har en mekanisk timer från Schneider som går upp till 2 timmar. Kanske lite "old school" och lite dyr i inköp men om alternativet är att glömma infravärmen på i några dagar så är det billigt.
[länk]
Tyvärr inte IP44
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.