1 148 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Timer infravärmare mm
Sitter och planerar för el på nya altanen. Jag har en "ledig" tre fas grupp i centralen jag tänkte använda.
En till belysning samt uttag och de andra två till infravärmare. Belysningen vill jag styra från insidan och infrävärmaren på timer. Matningen kommer från krypgrunden som är torr och alltid över 0C.
Tittat på lite olika lösningar men hittar ingen riktig bra/trevlig timer och jag har svårt att komma in med styrning för belysning på ett snyggt sätt.
Började fundera på en trådlös lösning.
För belysning en Nexa LCMR-1000
För infravärme två stycken Nexa MWMR-2300.
Vad tror panelen om denna lösning? Mottagarna placeras i krypgrunden i IP44 klassade dosor.
En till belysning samt uttag och de andra två till infravärmare. Belysningen vill jag styra från insidan och infrävärmaren på timer. Matningen kommer från krypgrunden som är torr och alltid över 0C.
Tittat på lite olika lösningar men hittar ingen riktig bra/trevlig timer och jag har svårt att komma in med styrning för belysning på ett snyggt sätt.
Började fundera på en trådlös lösning.
För belysning en Nexa LCMR-1000
För infravärme två stycken Nexa MWMR-2300.
Vad tror panelen om denna lösning? Mottagarna placeras i krypgrunden i IP44 klassade dosor.
Båda är baserade på 433Mhz-teknik och saknar återkoppling. Raka motsatsen till stabila vill jag påstå.E etompau skrev:
Jag har gott om dessa nexa till saker där det inte spelar någon roll om ett kommando missas (läs lampor), och imellanåt reagerar de inte när de ska. Jag skulle aldrig använda dem till exempelvis infravärme. Då vill jag vara säker på att de verkligen stängts av.
Jag har en mekanisk timer från Schneider som går upp till 2 timmar. Kanske lite "old school" och lite dyr i inköp men om alternativet är att glömma infravärmen på i några dagar så är det billigt.
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-mekanisk-timer-0-120-minuter
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-mekanisk-timer-0-120-minuter
Helt klart värt att tänka på. Jag har dock tänkt att ha en strömställare också. De blir alltså en redundans om man skulle missa att stänga av.R RoAd skrev:Båda är baserade på 433Mhz-teknik och saknar återkoppling. Raka motsatsen till stabila vill jag påstå.
Jag har gott om dessa nexa till saker där det inte spelar någon roll om ett kommando missas (läs lampor), och imellanåt reagerar de inte när de ska. Jag skulle aldrig använda dem till exempelvis infravärme. Då vill jag vara säker på att de verkligen stängts av.
Nu har jag tänkt om. Jag kommer säkra upp centralen till 16A och gå på en fas. Hittade tillslut en "timer"
https://bolindo.se/el-artiklar/stro...tallare-utanpaliggande-120-min-ip-44-polarvit
https://bolindo.se/el-artiklar/stro...tallare-utanpaliggande-120-min-ip-44-polarvit
Varför inte sätta en kontaktor i centralen och styra med en bättre timer (och slippa äggklockan).
Typ:
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-timer-omstallbar--2-pol
Eller bara en inpulsbrytare och tidrelä i centralen också?
Typ:
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-timer-omstallbar--2-pol
Eller bara en inpulsbrytare och tidrelä i centralen också?
Klicka här för att svara
