Mikael_L Mikael_L skrev:
Ingår allt det där i gymnasieskolans elprogram? :thinking: :sweat:
Ja det där är väl lite av en soppa nu. Men vad jag har lyckats läsa mig till så läser man på el och energi-programmet matte 1a, 2a, 3b och/eller 3c. Beroende på vilken inriktning. (Vilket är lite underligt. Man skall egentligen följa antingen "a"- eller "b"- eller "c"- spåret, helt igenom.)

Enligt mattenboken.se så måste man upp i matte 3 innan det blir differentialkalkyl (alltså integraler och derivator), och trigonometri. Diff-ekvationer blir det inte förrän matte 4.

Men nu vet jag inte vad som täcks i specialkurserna. Det kan hända att man tar den matte som behövs just där och då. (Även om det generellt inte är vanligt att göra på det viset.)
 
W wikander1 skrev:
Jag är 35 år och läser till installationselektriker just nu. Läser på distans och med praktik på 8 veckor så är det ca 1.5 år varav jag läst snart 1 år. Tycker det går fint. Elläran var rätt mycket att ta in men det satte sig eftersom. Läste rätt mycket matte på gymnasiet så hade kanske grunderna där.
Jag har jobbat som testare och inom kundservice så detta område var helt nytt för mig. Förutom att jag haft ett intresse sedan tidigare.
Hej!
Jag ska också börja studera installationselektriker på distans 70 veckor.
Är utbildning svårt? Har du böcker kvar. För att jag har inte hittat böcker på biblioteket. Om du har jag vill köpa den.
H Haidar88 skrev:
Jag har precis påbörjat en vuxenutbildning, elprogrammet (yrkesvux) och undrar lite om själva utbildningen. Hur långt tid tar det innan grunden sätter sig? För att allt är nytt för mig. Hur är det att arbeta som elektriker, hur är lönerna? Är det värt att läsa vidare till el ingenjör? Hela utbildningen är på ett år så vi kör på ganska snabbt och man börjar undra om jag kommer att klara det, om jag kommer att klara av alla proven för att som sagt allt är nytt för mig.
 
O
M MagHam skrev:
Ingen aning vad som ingår nuförtiden. På "stenåldern" ingick det i 4-år el-tele på gymnasienivå. Men den gick jag ut -84 så det kan se annorlunda ut nu i dagens treåriga program.
Fast var verkligen det fyraåriga el-/tele-programmet ett "elektrikerprogram"? Är det inte snarare att så att det var ett program mer i linje med de gymnasieingenjörsutibldningar, och de studieförberedande naturvetenskapliga/tekniska programmet? Det rent yrkesinriktade elprogrammet (elektriker) var väl under någon av förändringar så kort so 2 år, men blev 3 när det under Göran Perssons tid blev "synd om arbetarnas barn" och alla tvingas på en studieförberedande utbildning varken de ville eller inte?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Mikael_L
O Steamboy skrev:
Fast var verkligen det fyraåriga el-/tele-programmet ett "elektrikerprogram"? Är det inte snarare att så att det var ett program mer i linje med de gymnasieingenjörsutibldningar, och de studieförberedande naturvetenskapliga/tekniska programmet? Det rent yrkesinriktade elprogrammet (elektriker) var väl under någon av förändringar så kort so 2 år, men blev 3 när det under Göran Perssons tid blev "synd om arbetarnas barn" och alla tvingas på en studieförberedande utbildning varken de ville eller inte?
Ifall man gick el/kraft så hade man teoretisk motsvarande behörighet BB1 på den tiden och det motsvarade yrkesgymasiets elprogram (och faktiskt något mer), och man kunde efter två års praktik ta ut en BB1.
Gick man El/tele, så saknades det lite för att fullt ut ha teorin för BB1.
 
O Steamboy skrev:
Fast var verkligen det fyraåriga el-/tele-programmet ett "elektrikerprogram"? Är det inte snarare att så att det var ett program mer i linje med de gymnasieingenjörsutibldningar, och de studieförberedande naturvetenskapliga/tekniska programmet? Det rent yrkesinriktade elprogrammet (elektriker) var väl under någon av förändringar så kort so 2 år, men blev 3 när det under Göran Perssons tid blev "synd om arbetarnas barn" och alla tvingas på en studieförberedande utbildning varken de ville eller inte?
Jo så var det. Jag gick 4 årig teknisk och just el. Det valde man för år 3 och 4. Vi blev vad som då kallades gymnasieingenjörer. De som inte hade gått teknisk eller natur på den tiden var tvugna att gå ett bas-år på tex Chalmers och kth för vidare studier till ingenjörer där.
Jag hade dock flertalet vänner som gick 2 årig el/tele och även el/kraft.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Ghazwan Mayouf Ghazwan Mayouf skrev:
Hej!
Jag ska också börja studera installationselektriker på distans 70 veckor.
Är utbildning svårt? Har du böcker kvar. För att jag har inte hittat böcker på biblioteket. Om du har jag vill köpa den.
Har nog några böcker kvar. Kan kolla och skicka PM om jag har

Nja, tycker inte utbildningen var särskilt svår. Det svåra började väl när man väl började jobba. För tycker väl egentligen inte att man lär sig så mycket på utbildningen. Skrapar lite på ytan bara…
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.