Hej, vad ska jag ha för eldosor i taket när mitt gles är 28 mm, har tänkt 3 dosor nära nocken.
 
Det blir att mäta hur mycket som dosan ska lyftas. dosan fästes på en bräda som läggs tvärs ovanpå glesen, mellan glesen och dosbrädan lägges tex masonitbitar som lyfter dosbrädan och mätes in så den sticker ner förbi glesen med X-mm, allt skruvas ihop genom glesen, räcker med en skruv på varje ställe. Troligtvis kommer dosan någon/ra mm högre än jämns med taket, det gör inget

Edit skrev till OVANPÅ glesen
 
Redigerat:
  • Gilla
Thord58
  • Laddar…
S SnickeNicke skrev:
Kör på sådan här t.ex. så slipper du hålla på och lägga in distanser mellan infästningsbrädan/plyfan och 28mm glesen (om du kör på 1 lager gips i taket dvs...

[länk]
Fundera även på hur mycket tråd och klämmor det blir i dosorna, en lägre dosa blir ju av nöden trängre också.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
En riktig takdosa har metallinfästning och håller bättre, det med plats är inte fel.-
 
40 mm-versionen av Elko passar ju bra med 28+13 mm. Då kanske du även får in ett DCL-uttag.
Man kan ju bocka till en hålplatta om man inte går på ackord. Och sedan försänka två M4x20 bultar ovanifrån för att fästa dosan. Så trycker man inte upp plasten.
Elko kabeldosa fastsatt ovanpå en hålplatta mellan träreglar på en isolerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hydrolift skrev:
40 mm-versionen av Elko passar ju bra med 28+13 mm. Då kanske du även får in ett DCL-uttag.
Man kan ju bocka till en hålplatta om man inte går på ackord. Och sedan försänka två M4x20 bultar ovanifrån för att fästa dosan. Så trycker man inte upp plasten.
[bild]
Hur pass böjstyv är en sådan hålplatta?
Fäster du takdosan innan du sätter dit hålplattan?
Varför överarbeta det?
Lägg en kort bit av gles ovanpå den befintligs glesen, skruva fast den och skruva sen upp takdosan.
Blirbåde enklare och billigare :cool:
 
  • Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Hur pass böjstyv är en sådan hålplatta?
Fäster du takdosan innan du sätter dit hålplattan?
Varför överarbeta det?
Lägg en kort bit av gles ovanpå den befintligs glesen, skruva fast den och skruva sen upp takdosan.
Blirbåde enklare och billigare :cool:
Jo det var nog rejält överarbetat. :cool: Tror inte det är några problem med böjstyvheten för det är 120x2 mm hålplatta i stål. Dosan fästs före eftersom det är försänkt skruv ovanifrån och mutter med bricka underifrån. Anledningen till detta var att det inte gick att trycka upp något på en del ställen så det hade inte fungerat att lägga något tjockare ovan och ville samtidigt inte skruva fast dosan genom plasten.
Egentligen borde det väl finnas grejer att köpa som är något liknande. Men det är ofta så om det så gäller ändtussar på rör och alla specialtillbehör att de är inte så lätta att få tag i och då köps de inte för de blir väldigt dyra. Moment 22. För det finns en del grejer som är billiga att tillverka men säljs dyrt och därför inte används trots att de hade underlättat arbetet och gjort installationerna lite flottare inom diverse områden. :D

Edit: Ser på de nedan i bruksanvisningarna att det är för att på något sätt ha på tvären ovan glesen. Borde finnas färdiga att köpa om man inte kan trycka upp plasten ovan utan vill ha fäste bara mellan.

Hur används denna:
https://www.se.com/se/sv/product/IMT36330/distansfäste-för-montering-av-takdosa-i-glespanel,-grön/

Finns även en sådan här, vet inte om den hamnar mellan glesen eller hur den fästs?
https://www.elbutik.se/product.html...I7vJWsPP1Ucvj4Pt1JvDX8y4JfTcXy6BoCAGIQAvD_BwE
 
Redigerat:
H hydrolift skrev:
40 mm-versionen av Elko passar ju bra med 28+13 mm. Då kanske du även får in ett DCL-uttag.
Man kan ju bocka till en hålplatta om man inte går på ackord. Och sedan försänka två M4x20 bultar ovanifrån för att fästa dosan. Så trycker man inte upp plasten.
[bild]
Kanon, tack den idén ska jag använda.
 
Det borde gå en takbjälke tvärs ovanpå glesen på lämpligt ställe, bara att tjonga fast den där? Fast då får man ju skruvhål i diffspären förstås. :thinking:
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.