Hej
Jag undrar hur svår elutbildningen är och om det är värt att gå utbildningen eller ska man satsa på något?
 
Redigerat:
Allt blir enklare om man har intresset.

Så du får ju känna in om elektriker eller kanske barnmorska känns rätt...

Finns väl studievägledare man kan få insteg av.
Det finns väl olika inriktningar om det är elektriker man vill bli?
 
Mikael_L
H Haidar88 skrev:
Hej
Jag undrar hur svår elutbildningen är och om det är värt att gå utbildningen eller ska man satsa på något?
Superjättelätt.
Tyckte i alla fall jag.

Var det värt att gå, tja jag tror det. ;)
(Jag gick förvisso inte gymnasiets elprogram, utan el-tele-teknisk ingenjör, och studera lite extra senare i livet, ja många olika "extra" saker har det blivit under årens lopp ...)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag har precis påbörjat en vuxenutbildning, elprogrammet (yrkesvux) och undrar lite om själva utbildningen. Hur långt tid tar det innan grunden sätter sig? För att allt är nytt för mig. Hur är det att arbeta som elektriker, hur är lönerna? Är det värt att läsa vidare till el ingenjör? Hela utbildningen är på ett år så vi kör på ganska snabbt och man börjar undra om jag kommer att klara det, om jag kommer att klara av alla proven för att som sagt allt är nytt för mig.
 
5
Så länge du är intresserad så kommer det gå fin fint.
Vet inte din ålder men har man lite arbetslivserfarenhet så går det mycket lättare, en del saker ter sig lite självklara i det rent praktiska, men även en del i den teoretiska biten.
Ett råd jag kan ge dig är att om du stöter på ett problem när du läser, anfall det från olika vinklar,.
Läs, googla, fråga.
Mycket om hur saker och ting beteer sig och hur man ska lösa dem ligger i grunden för hur elen funkar, så läs på ellära ordentligt så blir det mycket lättare.
Sen vet du ju inte hur mycket du kan förrän du testas för det.
 
  • Gilla
Soduda och 1 till
  • Laddar…
Hur lätt eller svårt det är beror på hur lätt du har för att lära dig. För en del gör det lätt, andra har det tufft. Hur det går för dig beror på hur lätt du har för matematik, det är där de flesta får problem. Kämpa på så kommer det gå bra!

lycka till!
 
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen.. Jag är 30 år, jag har arbetat inom olika arbetsområden tidigare men inget liknande eller i närheten inom det jag läser nu och det var många år sedan jag gick i skolan och även då gick jag samhälle med inriktning ekonomi så ibland känner jag mig helt vilse på lektionerna. Jag vet att det är så i början och att man får lite bättre uppfattning i framtiden men ändå börjar man undra om man kommer att klara av det. Jag försöker att läsa på så mycket jag kan och fråga om allt jag inte förstår men ibland förstår jag inte det jag läser eller om jag får svar på min fråga så blir blir jag ännu mer förvirrad. Är det normalt?
 
5 50procent skrev:
Så länge du är intresserad så kommer det gå fin fint.
Vet inte din ålder men har man lite arbetslivserfarenhet så går det mycket lättare, en del saker ter sig lite självklara i det rent praktiska, men även en del i den teoretiska biten.
Ett råd jag kan ge dig är att om du stöter på ett problem när du läser, anfall det från olika vinklar,.
Läs, googla, fråga.
Mycket om hur saker och ting beteer sig och hur man ska lösa dem ligger i grunden för hur elen funkar, så läs på ellära ordentligt så blir det mycket lättare.
Sen vet du ju inte hur mycket du kan förrän du testas för det.
Gissar på att Haidar är 31 år om man ska gå efter nicket.
Stämmer det Haidar?
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
H Haidar88 skrev:
Tack för tipsen.. Jag är 30 år, jag har arbetat inom olika arbetsområden tidigare men inget liknande eller i närheten inom det jag läser nu och det var många år sedan jag gick i skolan och även då gick jag samhälle med inriktning ekonomi så ibland känner jag mig helt vilse på lektionerna. Jag vet att det är så i början och att man får lite bättre uppfattning i framtiden men ändå börjar man undra om man kommer att klara av det. Jag försöker att läsa på så mycket jag kan och fråga om allt jag inte förstår men ibland förstår jag inte det jag läser eller om jag får svar på min fråga så blir blir jag ännu mer förvirrad. Är det normalt?
Visst är det normalt.
Det är mycket att ta in i början.
Men det går.
Ser att du har lagt upp två trådar här som behandlar samma sak så kolla mitt inlägg i den andra tråden.
Föreslår att du väljer en tråd som du vill fortsätta med och ber admin om att stänga den andra.
Då blir det lite lättare att kunna ge dig råd och vägledning
 
Redigerat:
Jaha tack. Ja, jag gjorde den andra först men fick inget svar då. Tack så mycket för alla svar och tips det uppskattas
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Att svaren dröjde kan bero på att vi som häckar här har arbete att sköta under dagtid.
Men du kommer att märka att de som är här inne har en stor vilja att hjälpa till och många besitter stor kunskap också
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
5
Anser mig inte vara nåt mattegeni i någon form, men som Johan456 skriver så handlar elen till mycket stor del om matte.
Därför skrev jag, lär dig grunderna vilket kommer att göra dig en stor tjänst framöver.
Man kommer inte ihåg allt hela tiden,så sen efter skolan så spara böckerna som du kan läsa i även efter.
Det kommer att gå fint, så länge intresset finns.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Så länge du är intresserad så kommer det gå fin fint.
Vet inte din ålder men har man lite arbetslivserfarenhet så går det mycket lättare, en del saker ter sig lite självklara i det rent praktiska, men även en del i den teoretiska biten.
Ett råd jag kan ge dig är att om du stöter på ett problem när du läser, anfall det från olika vinklar,.
Läs, googla, fråga.
Mycket om hur saker och ting beteer sig och hur man ska lösa dem ligger i grunden för hur elen funkar, så läs på ellära ordentligt så blir det mycket lättare.
Sen vet du ju inte hur mycket du kan förrän du testas för det.
Och som 50procent skrev, fråga.
Dina lärare vill lära ut och kommer med glädje att svara på dina frågor.
Det finns inget bättre än en elev som är intresserad och vill lära sig ;)
 
  • Gilla
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Anser mig inte vara nåt mattegeni i någon form, men som Johan456 skriver så handlar elen till mycket stor del om matte.
Därför skrev jag, lär dig grunderna vilket kommer att göra dig en stor tjänst framöver.
Man kommer inte ihåg allt hela tiden,så sen efter skolan så spara böckerna som du kan läsa i även efter.
Det kommer att gå fint, så länge intresset finns.
Tyvärr så tycker många elever att de första grundläggande kurserna är tråkiga och onödiga.
Men det är något de ångrar längre fram i utbildningen.
Som sagt innan, det finns inte någon tid för att lära sig något onyttigt i den här utbildningen
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Jag är 35 år och läser till installationselektriker just nu. Läser på distans och med praktik på 8 veckor så är det ca 1.5 år varav jag läst snart 1 år. Tycker det går fint. Elläran var rätt mycket att ta in men det satte sig eftersom. Läste rätt mycket matte på gymnasiet så hade kanske grunderna där.
Jag har jobbat som testare och inom kundservice så detta område var helt nytt för mig. Förutom att jag haft ett intresse sedan tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.