Eftersom elen är så otroligt billig här nere i Skåne så sitter jag och planerar lite inför att minska förbrukningen och kostnaden nu till vintern och har landat i två stora energitjuvar som skall optimeras och anpassas för timpris.
Den första är varmvattenberedaren som är en gammal dum Nibe Compact, 400V, 2 faser utan nolla. Tanken är att styra denna så att den enbart värmer när elen är som billigast, vår förbrukning är inte jättehög på vatten så min tanke är att ett par hundra liter borde räcka under dygnet tills man är nere på nattpriser.
Det andra är ett gammal FTX-system från 80-talet. Fungerar utan några större problem idag men det sitter en värmare (230V) på 1800W som kickar in när den uppvärmda tilluften blir för sval, detta främst för att skydda att värmeväxlaren fryser igen som jag förstått det. Här tänkte jag att det finns en del att spara i genom att inte låta den kunna gå på så länge det inte är minusgrader ute, eftersom det inte finns någon frysrisk i det fallet.
När det gäller värmaren i FTX-aggregatet var tanken att lösa detta med en Shelly plus 1 som får kopplas före termostaten i aggregatet. När jag sedan började kolla runt lite mer på hur man ska göra med varmvattenberedaren så förespråkades det att köra någon form av Shellybrytare som styr en kontaktor.
Detta har fått mig lite osäker om jag missar något i lösningen med enbart en shellybrytare, vad jag kan se i specen så ska dom klara 16A och värmeelement är ju skapligt linjära så man borde ju inte ha några stora startströmmar som i en motor som kan svetsa igen relät, eller tänker jag fel här? Eller är det så enkelt att rekommendationen på en kontaktor kommer från att exempelvis Shelly pro 2 som är tvåpolig enbart är klassad för 230V och det är därför, snarare än strömnivåerna, som en kontaktor föreslås?
Den första är varmvattenberedaren som är en gammal dum Nibe Compact, 400V, 2 faser utan nolla. Tanken är att styra denna så att den enbart värmer när elen är som billigast, vår förbrukning är inte jättehög på vatten så min tanke är att ett par hundra liter borde räcka under dygnet tills man är nere på nattpriser.
Det andra är ett gammal FTX-system från 80-talet. Fungerar utan några större problem idag men det sitter en värmare (230V) på 1800W som kickar in när den uppvärmda tilluften blir för sval, detta främst för att skydda att värmeväxlaren fryser igen som jag förstått det. Här tänkte jag att det finns en del att spara i genom att inte låta den kunna gå på så länge det inte är minusgrader ute, eftersom det inte finns någon frysrisk i det fallet.
När det gäller värmaren i FTX-aggregatet var tanken att lösa detta med en Shelly plus 1 som får kopplas före termostaten i aggregatet. När jag sedan började kolla runt lite mer på hur man ska göra med varmvattenberedaren så förespråkades det att köra någon form av Shellybrytare som styr en kontaktor.
Detta har fått mig lite osäker om jag missar något i lösningen med enbart en shellybrytare, vad jag kan se i specen så ska dom klara 16A och värmeelement är ju skapligt linjära så man borde ju inte ha några stora startströmmar som i en motor som kan svetsa igen relät, eller tänker jag fel här? Eller är det så enkelt att rekommendationen på en kontaktor kommer från att exempelvis Shelly pro 2 som är tvåpolig enbart är klassad för 230V och det är därför, snarare än strömnivåerna, som en kontaktor föreslås?
Shelly plus 1PM är också klassad för 230V.V Vesh skrev:Detta har fått mig lite osäker om jag missar något i lösningen med enbart en shellybrytare, vad jag kan se i specen så ska dom klara 16A och värmeelement är ju skapligt linjära så man borde ju inte ha några stora startströmmar som i en motor som kan svetsa igen relät, eller tänker jag fel här? Eller är det så enkelt att rekommendationen på en kontaktor kommer från att exempelvis Shelly pro 2 som är tvåpolig enbart är klassad för 230V och det är därför, snarare än strömnivåerna, som en kontaktor föreslås?
Därav kontaktorn.
Eller har du hittat andra uppgifter på den?
Shelly enda produkter som klarar trefas är shelly 3em och shelly pro 3 och de är rätt dyra, ca 1000spänn, så tar en stund att tjäna igen dem. Alternativet för att styra trefas är något av shelly reläna i kombination med en trefaskontaktor.
Till ftx-värmaren så kan du använda ett relä utan kontaktor.
Till ftx-värmaren så kan du använda ett relä utan kontaktor.
Ett förtydligande Shelly 3em kan inte bryta trefas, bara mäta.H halj skrev:
Huruvida Shelly Pro 3 är lämplig för att bryta en trefaslast diskuteras, jag lutar åt att den kan bryta enfasiga laster från upp till tre faser men inte en trefasig last.
Bra förtydligande, skrev slarvigt.A alfista skrev:
Ah så är det kanske, inte använt den själv. Men tolkar dock sista meningen som trefaslast. Dock otydligt!
"Shelly Pro 3 is a three-phase, 3-channel relay supporting up to 48A total output and 16A per channel. It’s equipped with potential-free outputs (dry contacts) and can switch 3 completely independent circuits, including 3-phase ones.
Shelly PRO 3 är som du säger tänkt för tre olika faser. Men tyvärr endast 230V.H halj skrev:Bra förtydligande, skrev slarvigt.
Ah så är det kanske, inte använt den själv. Men tolkar dock sista meningen som trefaslast. Dock otydligt!
"Shelly Pro 3 is a three-phase, 3-channel relay supporting up to 48A total output and 16A per channel. It’s equipped with potential-free outputs (dry contacts) and can switch 3 completely independent circuits, including 3-phase ones.
Ett alternativ om ni inte gör av med så stora mängde vatten är väl annars att köra beredaren på 1-fas och använda ett Shelly 1PM för att styra den.
Blir mycket smidigare och billigare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara