Vilken plejd är det jag ska köpa?
Jag vill kunna dimra lampan (som är dimbar), det är totalt 45 ljuskällor; bifogar info

Ljuskälla 45 LEDS 10W 388lm

Vad säger ni?

Du behöver speca din fråga bättre för att få ett svar. Är det 230 V LED-lampor du har? Med sockel, t.ex GU10? Fabrikat och modell?

Jag säger att du kommer att få problem med att hitta en dimmer som kan dimra 45 st 230 V LED-lampor på 10 W styck. I mina ögon är denna armatur felkonstruerad. De borde ha valt en klenspänningslösning istället för 230 V.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Är det en typ GINO SARFATTI lampa?
45 LED på 10W var blir 450W vilket är lite mycket för en transistordimmer, normalt använder man en Triac dimmer.
Jag hade ändå provat med PLEJD Dim 01 det är den dimmer som internt är rejält överdimensionerad.

En Plejd kommer inte att räcka långt, klarar max 100 - 200VA.
En 230V 10W LED drar ca 20VA.

O Olidoli skrev:
Jag vill kunna dimra lampan (som är dimbar), det är totalt 45 ljuskällor; bifogar info

Vad säger ni?
Låter som om TS blivit feltolkad. Det är väl ändå en armatur på totalt 10W som består av 45 LED. Annars skulle den landa på 15000-20000lm, vilket är en ganska ljusstark armatur.

Men 388lm med 10W LED låter lite ljussvagt å andra sidan. Enstaka 10W LED brukar ligga runt 800lm.

D Daniel_M_ skrev:
Låter som om TS blivit feltolkad. Det är väl ändå en armatur på totalt 10W som består av 45 LED. Annars skulle den landa på 15000-20000lm, vilket är en ganska ljusstark armatur.

Men 388lm med 10W LED låter lite ljussvagt å andra sidan. Enstaka 10W LED brukar ligga runt 800lm.
Gissningar än så länge då TS verkar ha lämnat sin tråd.

• Gilla
Daniel_M_
  • Laddar…
O Olidoli skrev:

Vad säger ni?
Googlade lite åt dig:
https://www.nordiskagalleriet.se/moooi/heracleum-ii-liten-koppar

Verkar ändå som total effekt är 10W och då räcker ju en Plejd med god marginal.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack att ni tagit er tiden. Har pratat med Plejd. En CTR 01 ska funka.

• Gilla
Sampson
  • Laddar…
Men en controller är ju ingen dimmer den är ju till för av och på

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Plejd rekommenderade detta för den lampan vi köpt. Så återstår att se!

Det har nog blivit ett missförstånd
CTR 01 har 2 funktioner dels en reläutgång = on/ off samt en styrspänning 0,1-10 V denna spänning kan kontrollera andras separata LED-dimmers.
Medan en DIM- 01 kan dimma en lampkrona på 200 VA
Så skall du kunna dimma så är det en
PLEJD DIM-01 du skall ha, lägg till en RTR-01 vridadapter då blir funktion mycket bättre.
WAF. (Wife acceptance factor) stiger med en RTR-01

Redigerat:
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering: Det visade sig att CTR 01 funkade finfint för dimring till vår lampa. Tack för er respons!

Har du en länk till exakt den lampa du har?

Den har tydligen ett inbyggt drivdon som både kan dimras på primärsidan med den gamla tekniken, eller via 0-10V. Och jag antar att du installerat Plejd-pucken CTR-01 i takdosan eller takknoppen där drivdonet är placerat och kopplat in den enligt 0-10V?

For fluent dimming behaviour we advise a dimmer that is compatible with the following specs. Please note the functioning of the dimmer and the power supply combination can never be predicted, it always needs to be tested in practice. DIMMER TYPE Mains and/or 1-10V dimmable (trailing edge / reverse phase) LOAD TYPE Capacitive load (C-Type).

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.