Jag tänkte komplettera en diazed central med en jordfelsbrytare vid sidan av elcentralen i en BRF (3tr av 6) men är lite orolig kring infästning av normkapslingen.
Hur gör jag bäst för att vara säker på att inte borra in i en stigare (huvudledning).
Finns det något lätt sett att kontrollera om det går en stigare bakom?
Jag tänkte kontrollera djup på inkommande rör men det kanske inte räcker för att veta vilket djup en eventuell stigare.
Jag hoppas att det inte finns något bakom på den ena sidan av centralen men vill vara säker.

Bästa svaret

Det finns inget säkert sätt men öppna centralen och titta vart ledningarna kommer ifrån, borra inte djupare än nödvändigt (ca 25 mm) tryck inte på för hårt när du borrar hålen så känner du röret innan du borrar igenom.
Men ska du verkligen göra det jobbet själv? BRF brukar inte tillåta att icke auktoriserade utför eljobb.

• Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
Nu sitter det en fungerande jordfelsbrytare,gjorde även en isolationsmätning (megga) av anläggningen.
Min släkting hade haft någon "Elektriker" hemma och gjort om för ett nytt kök men jag hittade felaktigheter och uttag kopplade på blindplintarna mm, så jag slutförde arbetet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.