Ska koppla in induktionshäll och vill bara säkerställa att jag tänkt rätt. Två faser till 16A säkring i lägenhet. Någon som kan bekräfta eller förklara?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur ser uttaget ut har du nolla där?
Är det en svart ledare som sticker ut i kontakten så hade jag kopplat som instruktionen, svart på l1 , br och grå på l2 eller l3 beroende på hur fasdelningen i ditt hus ser ut. . Nollan verkar sitta rätt
Är det en svart ledare som sticker ut i kontakten så hade jag kopplat som instruktionen, svart på l1 , br och grå på l2 eller l3 beroende på hur fasdelningen i ditt hus ser ut. . Nollan verkar sitta rätt
Redigerat:
Hur vet jag om jag har nolla i uttaget?V Vardon skrev:
Det är tre faser till spis som elektriker har delat upp med två faser till häll (denna) och en fas till ugn.
L1 ska ju gå till både plint 1 och 2 (överst och mitten till höger i din första bild).
Dragavlastningen sitta över det yttersta höljet på kabeln.
Stickproppen är rätt kopplad givet att elektrikern har kopplat rätt men jag vågar aldrig koppla in utan att mäta.
Dragavlastningen sitta över det yttersta höljet på kabeln.
Stickproppen är rätt kopplad givet att elektrikern har kopplat rätt men jag vågar aldrig koppla in utan att mäta.
Hittade detta schema i manulen: https://media3.bsh-group.com/Documents/9001093636_J.pdf
Förstår inte varför den svarta inte borde kopplas in?
Förstår inte varför den svarta inte borde kopplas in?
Logga in
Skapa konto
Det första schemat är en från en bild av en lapp fastklistrad på undersidan av hällen. Den andra bilden är från manualen till modellen, SIEMENS EU611BEB2E iQ100mexitegel skrev:
Nedanstående är från manualen igen:
Logga in
Skapa konto
Och så här är perilexen kopplad. Svart till L2, brun till L1, jord till jord, blå till N.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det är inkopplingsanvisningen på hällen som gäller. Bruksanvisningen går inte att lita på. Nu är det dock inga skillnader som är betydelsefulla. Du har använt brun och grå som fasledare och det är ok, du behöver inte krångla med att byta till svart ledare.
Tyvärr är perilexuttaget inte fullkopplat då det saknas en fas. Jag ser inte vilken men du har säkert kontrollerat att det är stiftet ner till vänster sett från stickproppen på bild. Även om ugnen ska ha den tredje fasen så bör perilexuttaget vara fullkopplat. Sedan får man se till att koppla perilexstickproppen så att hällen tar de två faser som ugnen inte använder. Men detta är heller ingenting du måste korrigera, även om det i detta fall är ganska enkelt.
Tyvärr är perilexuttaget inte fullkopplat då det saknas en fas. Jag ser inte vilken men du har säkert kontrollerat att det är stiftet ner till vänster sett från stickproppen på bild. Även om ugnen ska ha den tredje fasen så bör perilexuttaget vara fullkopplat. Sedan får man se till att koppla perilexstickproppen så att hällen tar de två faser som ugnen inte använder. Men detta är heller ingenting du måste korrigera, även om det i detta fall är ganska enkelt.
Klicka här för att svara