Ska koppla in induktionshäll och vill bara säkerställa att jag tänkt rätt. Två faser till 16A säkring i lägenhet. Någon som kan bekräfta eller förklara?

Öppet eluttag med inkopplade kablar och säkring, monterat på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkopplingsschema för enfas och trefas anslutning på en grå metallbakgrund.
Skapa konto
Närbild på en eltillförselkabel som är fastskruvad i en stickpropps baksida.
Skapa konto

Hur ser uttaget ut har du nolla där?

Är det en svart ledare som sticker ut i kontakten så hade jag kopplat som instruktionen, svart på l1 , br och grå på l2 eller l3 beroende på hur fasdelningen i ditt hus ser ut. . Nollan verkar sitta rätt

Redigerat:
V Vardon skrev:
Hur ser uttaget ut har du nolla där?

Är det en svart ledare som sticker ut i kontakten så hade jag kopplat som instruktionen, svart på l1 , br och grå på l2 eller l3 beroende på hur fasdelningen i ditt hus ser ut. . Nollan verkar sitta rätt
Hur vet jag om jag har nolla i uttaget?

Det är tre faser till spis som elektriker har delat upp med två faser till häll (denna) och en fas till ugn.

L1 ska ju gå till både plint 1 och 2 (överst och mitten till höger i din första bild).

Dragavlastningen sitta över det yttersta höljet på kabeln.

Stickproppen är rätt kopplad givet att elektrikern har kopplat rätt men jag vågar aldrig koppla in utan att mäta.

• Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Det där är inte samma kopplingsschema som du postade från början. I det förra skulle 1 och 2 båda kopplas till L1?

mexitegel mexitegel skrev:
Det där är inte samma kopplingsschema som du postade från början. I det förra skulle 1 och 2 båda kopplas till L1?
Det första schemat är en från en bild av en lapp fastklistrad på undersidan av hällen. Den andra bilden är från manualen till modellen, SIEMENS EU611BEB2E iQ100

Nedanstående är från manualen igen:

Tre diagram som visar olika sätt att koppla en perilexkontakt för en SIEMENS EU611BEB2E iQ100 spishäll.
Tekniska diagram och instruktioner för koppling av SIEMENS Perilex-kontakt, visar 1-fas och 2-fas anslutningar och inbyggnadsanvisningar för en häll.
Skapa konto

Och så här är perilexen kopplad. Svart till L2, brun till L1, jord till jord, blå till N.

Öppen eldosa med kopplade kablar och anslutningsklämmor, tydligt märkta för en SIEMENS EU611BEB2E iQ100 installation.
Skapa konto

En öppen eluttagsdosa med kablar anslutna enligt beskrivningen med färger, bredvid en stängd strömkontakt.
Skapa konto

Öppet eluttag med anslutna kablar, svart till L2, brun till L1, jord till grön/gul och blå till N enligt instruktioner.
Skapa konto

En öppen perilexkontakt med kopplade kablar, svart till L2, brun till L1, jord och blå till N, med klämmor.
Skapa konto

Eluttag med öppet skal där kablar är anslutna, blå kabel till N, brun till L1 och svart till L2 med synlig jordanslutning.
Skapa konto

Om manualens schema inte stämmer med klisterlappens är det läge att kontakta supporten.

Det går att anta vissa saker, men följderna kan bli kostsamma.

Det är inkopplingsanvisningen på hällen som gäller. Bruksanvisningen går inte att lita på. Nu är det dock inga skillnader som är betydelsefulla. Du har använt brun och grå som fasledare och det är ok, du behöver inte krångla med att byta till svart ledare.

Tyvärr är perilexuttaget inte fullkopplat då det saknas en fas. Jag ser inte vilken men du har säkert kontrollerat att det är stiftet ner till vänster sett från stickproppen på bild. Även om ugnen ska ha den tredje fasen så bör perilexuttaget vara fullkopplat. Sedan får man se till att koppla perilexstickproppen så att hällen tar de två faser som ugnen inte använder. Men detta är heller ingenting du måste korrigera, även om det i detta fall är ganska enkelt.

• Gilla
ullemont
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.