1 846 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Spänning i nolla
Hej,
min dotter har köpt nytt hus, då jag bytte badrumsarmatur åt henne upptäckte jag att det var 72 volt i nolledaren! Mätte också mellan nolla och jord, men jordfelsbrytaren slog inte ifrån (alltså ingen ström?) fick heller ingen ström på instrumentet
Jag ska börja med att se att allt är ok kopplat i centralen men hur kan det snnars uppstå?
/Ulf
min dotter har köpt nytt hus, då jag bytte badrumsarmatur åt henne upptäckte jag att det var 72 volt i nolledaren! Mätte också mellan nolla och jord, men jordfelsbrytaren slog inte ifrån (alltså ingen ström?) fick heller ingen ström på instrumentet
Jag ska börja med att se att allt är ok kopplat i centralen men hur kan det snnars uppstå?
/Ulf
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 836 inlägg
Hur mätte du 72 V? Mellan nolla och tändtråd till lampan?
Vad mätte du med? En "vanlig" digital multimeter?
Det är i så fall helt normalt. En multimeter är så känslig att den fångar upp kapacitivt kopplad spänning i tändtråden som "flyter fritt" utan någon galvaniskt kontakt med varken fas eller jord.
Vad fick du för resultat när du mätte mellan nolla och jord? Nära 0 V?
Det bekräftar i så fall ovanstående.
Vad mätte du med? En "vanlig" digital multimeter?
Det är i så fall helt normalt. En multimeter är så känslig att den fångar upp kapacitivt kopplad spänning i tändtråden som "flyter fritt" utan någon galvaniskt kontakt med varken fas eller jord.
Vad fick du för resultat när du mätte mellan nolla och jord? Nära 0 V?
Det bekräftar i så fall ovanstående.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Var har du 72V?
Att mäta spänning mellan jord och nolla ska inte lösa ut jordfelsbrytaren.
Mätte du ström mellan jord och nolla?
Om det ska bli någon ström förutsätter det ju att det finns andra laster som orsakar en spänning i nollan.
Har du mätt resistans mellan jord och nolla?
Att mäta spänning mellan jord och nolla ska inte lösa ut jordfelsbrytaren.
Mätte du ström mellan jord och nolla?
Om det ska bli någon ström förutsätter det ju att det finns andra laster som orsakar en spänning i nollan.
Har du mätt resistans mellan jord och nolla?
Jag mätte 72V mellan nolla och jord
På samma sätt fick jag 0 Ampere
Det hela började med att jag fick en rejäl stöt när jag tog i nollan.
Jag har också upptäckt att ledlampor som vi just hängt upp börjat blinka lite här och var i huset. Det kan vara ett tecken på krypströmmar så misstänker nollan. Är jag fel ute?
På samma sätt fick jag 0 Ampere
Det hela började med att jag fick en rejäl stöt när jag tog i nollan.
Jag har också upptäckt att ledlampor som vi just hängt upp börjat blinka lite här och var i huset. Det kan vara ett tecken på krypströmmar så misstänker nollan. Är jag fel ute?
Får du 72V men ingen ström så är någon av ledningarna flytande. Det borde dock inte ge dig en stöt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 836 inlägg
Då behöver vi veta lite mer, framför allt en överblick på hur det ser ut hos dig.
Var hade du andra handen när du fick din stöt? På tvättmaskinen? Var den strömlös?
Var stöten värre än "obehagligt pulserande men skulle kunna hålla kvar handen med lite vilja då den mest kittlade"?
Är du 100 % säker på att den tråd du tror är nolla verkligen är en neutralledaren?
Varifrån hämtade du jord vid denna mätning?
Är strömbrytaren mot förmodan tvåpolig? Eller är det en dimmer? Vad för slag i så fall?
Hur/var hade du brutit strömmen för detta arbete?
Jag tror i vilket fall vi kan utesluta krypströmmar och blinkande LED, det är nåt annat.
Var hade du andra handen när du fick din stöt? På tvättmaskinen? Var den strömlös?
Var stöten värre än "obehagligt pulserande men skulle kunna hålla kvar handen med lite vilja då den mest kittlade"?
Är du 100 % säker på att den tråd du tror är nolla verkligen är en neutralledaren?
Varifrån hämtade du jord vid denna mätning?
Är strömbrytaren mot förmodan tvåpolig? Eller är det en dimmer? Vad för slag i så fall?
Hur/var hade du brutit strömmen för detta arbete?
Jag tror i vilket fall vi kan utesluta krypströmmar och blinkande LED, det är nåt annat.
Jord=jordledaren?Ulfmedmångaprojekt skrev:
Kontrollera jordledaren också!
Har jorden avbrott kan den får någonstans runt halva nätspänningen mot nollan (som ju sitter på PEN, i centralen eller tidigare) pga något nätfilter i någon apparat.
Kan ligga över en trefas grupp med gemensam nolla(man får göra så men bör undvika och ska stå uppmärkt i dosor mm). Strömmen kan då ta "bakvägen " genom nollan. Ännu värre blir det om nollan kopplas ur innan dem splittas till enfas. Då får du 400 v mellan fas och nolla. MvhUlfmedmångaprojekt skrev:
Hej,
/Ulf
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden