KB-serien från Kabola är en fantastisk maskin. Det brinner i 1580 grader och avgasen når max 200 grader, den utnyttjar nästan all energi i oljan. Huset är dåligt isolerat från 1940-talet och hälften av fönstren är original.

pallipilot pallipilot skrev:
Håller på att installera utrustning för att få mig från elnätet. Har installerat 33Kw batterier, 3st MultiPlus II 48/3000 anslutna i 3 faser och 30st 400w solceller. Använder gas till spishäll och värmer upp med en oljepanna med blå låga som nästan producerar olja.

[bild]
Har du specielbyggt hyllan för att batterierna ska bli komprimerade? De ser ut att sitta tight.

B b_hasse skrev:
Har du specielbyggt hyllan för att batterierna ska bli komprimerade? De ser ut att sitta tight.
Det här är en hylla från Ikea som jag byggt om, bredden passade dessa celler väldigt bra. Det finns 32 av dem på 310 Ah och totalt 176 kg. Bms är Rec Q och den tillhandahåller alla parametrar för solcellsregulatorer, växelriktare och batteriövervakning.

Det här är en hylla från Ikea som jag byggt om, bredden passade dessa celler väldigt bra. Det finns 32 av dem på 310 Ah och totalt 176 kg. Bms är Rec Q och den tillhandahåller alla parametrar för solcellsregulatorer, växelriktare och batteriövervakning.
Var köpte du cellerna? Jag har beställt 16 st EVE 280Ah + 150A JK BMS från Kina, men inte fått dem ännu.

B b_hasse skrev:
Var köpte du cellerna? Jag har beställt 16 st EVE 280Ah + 150A JK BMS från Kina, men inte fått dem ännu.
Köpte dem hos Hanstart Energi i Kina. Bms jag använder har ingen begrensning med amper som ingen ström går via den.

Köpte dem hos Hanstart Energi i Kina. Bms jag använder har ingen begrensning med amper som ingen ström går via den.
Så din BMS talar om för Victron-prylarna när det är dags att sluta ladda/förbruka?
Min inverter/laddare har inte den möjligheten vad jag vet, så jag måste ha en BMS med inbyggd switch som kan koppla bort batterierna.

B b_hasse skrev:
Så din BMS talar om för Victron-prylarna när det är dags att sluta ladda/förbruka?
Min inverter/laddare har inte den möjligheten vad jag vet, så jag måste ha en BMS med inbyggd switch som kan koppla bort batterierna.
Jag har ett externt relä kopplat till BMS, det stänger av batterierna om något händer. För magnetisering av växelriktarna använder jag Pre-Charge. Om du kopplar batterierna direkt till denna stora växelriktare kan det bli en enorm ljusbåge i reläet. En billig variant av BMS med integrerat relä klarar inte en sådan belastning. Du kan läsa om detta system på Rec.
https://www.rec-bms.com/rec-accessories/

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Mina solceller producerade under 1 % av maximal månadsproduktion under november och december förra året. 10 % är optimistiskt att tro att man får ut under nov-feb, mars och oktober kan det säkert gå...

M Millox skrev:
Mina solceller producerade under 1 % av maximal månadsproduktion under november och december förra året. 10 % är optimistiskt att tro att man får ut under nov-feb, mars och oktober kan det säkert gå...
Det ska bli spännande att se vad jag får ut av det här systemet i vinter. Solcellerna är av ny teknik gjorda av plastmaterial med en grov yta och 24% verkningsgrad. Det finns 256 celler i varje panel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.