Hej!

Jag har ganska nyligen installerat en P1-dongel till min elmätare vilket ger massor med rolig data att leka med i Home Assistant. Som så många andra i dessa oroliga tider vill jag hitta energitjuvar! När jag tittade på effektkurvan över senaste timmen ser jag att jag har en förbrukare som drar ca 600W periodvis 9-10 ggr varje timme (på L1). Det jag vet som ligger på L1 är luft-luftvärmepumpen (bergvärmepumpen drar jämnt över alla faser). Kan det vara luft-luftpumpen som beter sig så eller känner någon igen mönstret från någon annan typ av förbrukare? Har ett spabad också, men det är anslutet på 3-fas och borde rimligtvis inte dra på det här sättet?

Vänligen,
Marcus
 
  • Histogram över effektförbrukning (W) över tid (10:20–11:15) med toppar och fall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
M marcusrosendahl skrev:
Hej!

Jag har ganska nyligen installerat en P1-dongel till min elmätare vilket ger massor med rolig data att leka med i Home Assistant. Som så många andra i dessa oroliga tider vill jag hitta energitjuvar! När jag tittade på effektkurvan över senaste timmen ser jag att jag har en förbrukare som drar ca 600W periodvis 9-10 ggr varje timme (på L1). Det jag vet som ligger på L1 är luft-luftvärmepumpen (bergvärmepumpen drar jämnt över alla faser). Kan det vara luft-luftpumpen som beter sig så eller känner någon igen mönstret från någon annan typ av förbrukare? Har ett spabad också, men det är anslutet på 3-fas och borde rimligtvis inte dra på det här sättet?

Vänligen,
Marcus
Ingen aning, men det är väl inte svårare än att du stänger av pumpen en stund och ser om förbrukningen försvinner?
 
Kör du både bergvärme och luftvärmepump?
 
R RoAd skrev:
Ingen aning, men det är väl inte svårare än att du stänger av pumpen en stund och ser om förbrukningen försvinner?
Dumstruten på... självklart ska jag testa det...
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kör du både bergvärme och luftvärmepump?
Yes, bergvärme i huset, luftvärme i garaget. Hade direktverkande el i garaget och valde luftvärmepumpen för att slippa dra in för vattenradiatorer samt ville kunna styra temperaturen lite enklare!
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
M marcusrosendahl skrev:
Yes, bergvärme i huset, luftvärme i garaget. Hade direktverkande el i garaget och valde luftvärmepumpen för att slippa dra in för vattenradiatorer samt ville kunna styra temperaturen lite enklare!
ok fattar.
 
Även om bergvärmen drar jämt över alla faser (när då? maxförbrukning) så finns det säkert komponenter som går på enstaka fas i den. Cirkulationspump, fläkt, etc.
Så när det inte är kallare än såhär kanske det är lite skev fördelning ändå.
 
Efter att ha kopplat från bergvärmepump, luftluftvärmepump och ventilationsfläkt kvarstår mönstret. Det finns således något annat som ligger och tjuvjobbar... kan kyl/frys bete sig på det här sättet?
 
M marcusrosendahl skrev:
Efter att ha kopplat från bergvärmepump, luftluftvärmepump och ventilationsfläkt kvarstår mönstret. Det finns således något annat som ligger och tjuvjobbar... kan kyl/frys bete sig på det här sättet?
Knepigt. Jag tror inte kylfrys drar så mycket om det inte är något helt galet med den/dem men med den effekten borde det lukta varmt. Någonstans har du en pryl som drar periodvis, ett litet elelement, frostvakt eller avfuktare.

En metod är att slå av en säkring i taget tills spikarna försvinner så vet man i alla fall vilken grupp tjuven sitter på. Tidsödande och familjestörande men det går kanske att planera.
 
R
M marcusrosendahl skrev:
Efter att ha kopplat från bergvärmepump, luftluftvärmepump och ventilationsfläkt kvarstår mönstret. Det finns således något annat som ligger och tjuvjobbar... kan kyl/frys bete sig på det här sättet?
En FTX med elektrisk tilläggsvärme?
 
M marcusrosendahl skrev:
Efter att ha kopplat från bergvärmepump, luftluftvärmepump och ventilationsfläkt kvarstår mönstret. Det finns således något annat som ligger och tjuvjobbar... kan kyl/frys bete sig på det här sättet?
Du har kanske golvvärme i badrummet?
 
R RoAd skrev:
En FTX med elektrisk tilläggsvärme?
Nope...
 
M multix skrev:
Du har kanske golvvärme i badrummet?
Ja, men den går på en annan fas...
 
Logad Logad skrev:
Knepigt. Jag tror inte kylfrys drar så mycket om det inte är något helt galet med den/dem men med den effekten borde det lukta varmt. Någonstans har du en pryl som drar periodvis, ett litet elelement, frostvakt eller avfuktare.

En metod är att slå av en säkring i taget tills spikarna försvinner så vet man i alla fall vilken grupp tjuven sitter på. Tidsödande och familjestörande men det går kanske att planera.
Hmm, kom just på att jag har kvar en elradiator i Friggeboden. Och det finns en avfuktare i krypgrunden. Någon av dessa kan det ju vara!
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
M marcusrosendahl skrev:
Hmm, kom just på att jag har kvar en elradiator i Friggeboden.
Låter som en skäligen misstänkt pryl. :D Nästa att slå av för att kolla är mitt förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.