2 559 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Installation av vattenmantlad kamin
Hej
Tänkte att installera en vattenmantlad kamin i vardagsrummet. Utgår från att jag måste ha en acctank också och den skulle jag vilja ha i källaren under kaminen. Är det möjligt? Är ju inte så snyggt att ha tanken i vardagsrummet. Så vad tror experterna? Tänker mest ifall det blir svårt att få ner vatten fr kamin till källaren som ligger under.
Tänkte att installera en vattenmantlad kamin i vardagsrummet. Utgår från att jag måste ha en acctank också och den skulle jag vilja ha i källaren under kaminen. Är det möjligt? Är ju inte så snyggt att ha tanken i vardagsrummet. Så vad tror experterna? Tänker mest ifall det blir svårt att få ner vatten fr kamin till källaren som ligger under.
Välkommen till forumet.
Jag tror att det är möjligt med en cirkulationspump och någon enkel termostatstyrning.
Men om du ställer frågan i forumet för eldstäder så får du nog bättre hjälp.
Jag tror att det är möjligt med en cirkulationspump och någon enkel termostatstyrning.
Men om du ställer frågan i forumet för eldstäder så får du nog bättre hjälp.
Vi har det så utan problem.
Behövs nånting för förhindra självcirkulation när det är avstängt (så inte värmen i tanken stiger upp i den kalla kaminen), och så är man förstås beroende av cirkulationspumpen när man eldar (så man tänker på det vid ev strömavbrott).
Behövs nånting för förhindra självcirkulation när det är avstängt (så inte värmen i tanken stiger upp i den kalla kaminen), och så är man förstås beroende av cirkulationspumpen när man eldar (så man tänker på det vid ev strömavbrott).
Det finns eldstäder med inbyggd acctank, kakelugnspannan var tidiga med den idén och de hade väl upp till 850l vatten volym designat så att det skulle passa i ett bostadsutrymme.T Tomzon_65 skrev:Hej
Det är ju ungefär samma tyngd som en vanlig liten kakelugn, det har vanligt folk kunnat bygga för sen 1700taletJ jonaserik skrev:
Nu finns ju dimensioneringstabeller för den som är oroligt lagd eller saknar praktisk erfarenhet och sunt bondförnuft så jag skulle säga att det är lätt att få ett bjälklag att hålla för ett ton extra.
Moderna hus byggs inte i dag för att senare bygga en kakelugn eller tung kamin på befintligt bjälklag. På den tiden då det var en huvudsaklig värmekälla och skulle det vara någon form kakelugn/köksspis så bottnades med bärande fundament mot fast mark under huset. Ävensom att skorstenen fick fotfäste under. Men det var som du säger på 1700talet och en tid framåt. Inte i dagens hus.
Det är inga problem att lägga in ett par extra golvbjälkar under plats för eldstaden i ett befintligt träbjälklag om man ska använda en kakelugnspanna eller kakelugn som huvudsaklig värmekälla. Vänder man 'ryggen' upp på ett par 45x220 bär de oftast tonnet utan för stor nedböjning och är man oroligt lagd kan man ju lägga tätt med golv reglar lokalt under eldstaden.J jonaserik skrev:Moderna hus byggs inte i dag för att senare bygga en kakelugn eller tung kamin på befintligt bjälklag. På den tiden då det var en huvudsaklig värmekälla och skulle det vara någon form kakelugn/köksspis så bottnades med bärande fundament mot fast mark under huset. Ävensom att skorstenen fick fotfäste under. Men det var som du säger på 1700talet och en tid framåt. Inte i dagens hus.
Klicka här för att svara