28 467 läst ·
32 svar
28k läst
32 svar
Luftvärmepump och jordfelsbrytare
Necropost nr 2 i denna tråd...
Existerar det någon säkerhetsbrytare/arbetsbrytare med inbyggd jordfelsbrytare, så man får allt i samma kapsling?
I kapslingsklass så det kan sitta på vägg utomhus (under takfot).
Till en LLVP, säkerhetsbrytare och jordfelsbrytare ska finnas enligt manual.
Matning till denna byggnad går genom ett gammalt proppskåp som planeras att bytas ut komplett i vår till en normcentral (orsaken att det sker till våren först är att jag i samband med det också behöver gräva upp och byta en matningskabel mellan två byggnader samtidigt, vilket jag inte har möjlighet till nu).
Så för att lösa det fram till dess, tänkte jag om man kunde ha allt i samma? Även efter bytet av proppskåp så vore det smidigt med en separat jordfelsbrytare för värmepumpen tänker jag.
Istället för att fixa med en temporär kapsling för jordfelsbrytare bredvid det snart pensionerade proppskåpet.
Existerar det någon säkerhetsbrytare/arbetsbrytare med inbyggd jordfelsbrytare, så man får allt i samma kapsling?
I kapslingsklass så det kan sitta på vägg utomhus (under takfot).
Till en LLVP, säkerhetsbrytare och jordfelsbrytare ska finnas enligt manual.
Matning till denna byggnad går genom ett gammalt proppskåp som planeras att bytas ut komplett i vår till en normcentral (orsaken att det sker till våren först är att jag i samband med det också behöver gräva upp och byta en matningskabel mellan två byggnader samtidigt, vilket jag inte har möjlighet till nu).
Så för att lösa det fram till dess, tänkte jag om man kunde ha allt i samma? Även efter bytet av proppskåp så vore det smidigt med en separat jordfelsbrytare för värmepumpen tänker jag.
Istället för att fixa med en temporär kapsling för jordfelsbrytare bredvid det snart pensionerade proppskåpet.
Redigerat:
Dra du fram din nya matning till brytaren för pumpen och avvakta med JFB till dess du bygger om centralen. Någon kombinerad funktion som du frågar efter finns inte då får du bygga in i egen kapsling för de båda komponenterna och det blir varken speciellt bra eller smidigt.engs skrev:
Necropost nr 2 i denna tråd...
Existerar det någon säkerhetsbrytare/arbetsbrytare med inbyggd jordfelsbrytare, så man får allt i samma kapsling?
I kapslingsklass så det kan sitta på vägg utomhus (under takfot).
Till en LLVP, säkerhetsbrytare och jordfelsbrytare ska finnas enligt manual.
Matning till denna byggnad går genom ett gammalt proppskåp som planeras att bytas ut komplett i vår till en normcentral (orsaken att det sker till våren först är att jag i samband med det också behöver gräva upp och byta en matningskabel mellan två byggnader samtidigt, vilket jag inte har möjlighet till nu).
Så för att lösa det fram till dess, tänkte jag om man kunde ha allt i samma? Även efter bytet av proppskåp så vore det smidigt med en separat jordfelsbrytare för värmepumpen tänker jag.
Istället för att fixa med en temporär kapsling för jordfelsbrytare bredvid det snart pensionerade proppskåpet.
Hej kennethsK kenneths skrev:Hej,
Jag tänker under hösten låta installera en luft-luft värmepump.
Jag vill gärna ha den installerad med jordfelsbrytare men vet av erfarenhet att varvtalsreglerade motorer (inverter) drar väldigt höga jordströmmar. Jag har inte ännu kollat någon manual vad som rekommenderas eller föreskrivs.
Hur brukar installationerna göras? På 30mA-brytare tillsammans med övriga huset, egen 30mA brytare, egen 300mA brytare eller skiter de flesta i jfb?
Frågan om läckström i kombination med jordfelsbrytare (jordfelsövervakning) förändrades i och med att switchtekniken började införas för drygt 40 år sedan.
Ämnet är nog för många, väldigt omfattande, men jag skall försöka beskriva det kortfattat.
Switchteknik är en effektiv metod att styra elektrisk effekt med minimala förluster men nackdelen är att man i elnätet genererar ”nya frekvenser” i frekvensområdet över 2 kHz (ovanför övertonerna).
Idag kallas frekvensområdet 2–150 kHz för supratoner (supraharmonics).
I dokumentet ”Increased pollution in protective earth” gjordes ett försök att uppmärksamma forskarvärlden 1997, på problematiken att strömmar i elsystemet allt oftare ”vandrade utanför” fas och nolledare, till stor del beroende på att antalet apparater som ”switchade” nätspänningen ökade.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1011266/FULLTEXT01.pdf
I Figure 1, visas att strömmar i ett elsystem skall gå innanför cirkeln som omsluter tre faser och nolledare.
De tre bokstäverna beskriver tre grundläggande storvägar; A som beskriver luftburna störningar, C som beskriver strömmar i skyddsjordsystemet och B som betecknar övriga ”whatsoever” strömmar som går utanför elnätet.
Figure 3 har man placerat ett EMC-filter i elnätet. Pilarna visar då att man, genom kondensatorer i EMC-filtret, skapat ”nya” vägar för strömmen att passera utanför cirkeln d.v.s. skapat läckströmmar som jordfelsbrytare (jordfelsövervakning) kan reagera på.
En supraton med frekvensen 50 kHz "ser" 1000 ggr lägre impedans i en given kondensator, än vid nätfrekvensen 50 Hz. Därför kan ”läckströmmen” bli stor även vid små störamplituder hos supratonerna.
Klicka här för att svara
