Skulle tända lampan i svärfars gammla lägenhet och jag fick hela dimmern i handen. Vid närmare koll såg jag att den inte gick att fästa någonstans och bara var intryckt i hålet. Vad behöver jag för att kunna skruva fast allt igen? Betongvägg i en fastighet från 70 talet. Se bilderna för mer info.

• En öppen vägguttagdosa med elektriska kablar exponerade, en demonterad strömbrytare och isoleringsskum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet eluttag med exponerade elektriska kablar i en vägg.
    Skapa konto
  • Elexponerad eldosa med kablar i vägg, under installation eller reparation.
    Skapa konto
  • Närbild, rosa bakgrund, präglad text "65 mm" och "2 RÖR", saltkristalliknande strukturer, cirkulärt objekt, otydlig kontext.
    Skapa konto
  • Bild på röd, sliten yta med text, möjligen en produktetikett eller del av maskin.
    Skapa konto
Ser ut som att fästringen saknas i dosan, ser trasig ut. Du kan ju borra hål för plugg i betongen och fäste dimmern med skruv i ytterhörnen.
Sen ser det ut som att täckplattan för dimmern varit fastlimmad? Borde sitta en mutter kring mittaxeln på den svarta delen.

• Gilla
Stefan Lövet
  • Laddar…
Bäst vore väl att en händig elektriker fick byta dosan, men det kan bli lite dyrt.
Bra nog är att skruva i hörnen. Borra i betongen och plugga, men det kräver slagborr.
Enklast är väl att skaffa ett par Schneider fästklor för ca 15 kr.

• Gilla
Stefan Lövet och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Bara att använda hålen i hörnet på dimmern, borra plugga skruva fast, brukar räcka med 2 av 4 hål

• Gilla
Stefan Lövet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.