Hej.
Jag undrar hur jag ska koppla en kondensator med en 1 fas fläktmotor.
En skiss eller bild hade varit till stor hjälp.
Motorn har 4 st trådar. En gulgrön..en blå..en brun och en svart. Kondensatorn har en blå och en svart.
Tacksam för svar.
Jag undrar hur jag ska koppla en kondensator med en 1 fas fläktmotor.
En skiss eller bild hade varit till stor hjälp.
Motorn har 4 st trådar. En gulgrön..en blå..en brun och en svart. Kondensatorn har en blå och en svart.
Tacksam för svar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det kan vara helt fel, var ska fasen kopplas in? Kanske ska brun och svart kastas om. En skiss bör följa med fläkten. Det kanske inte spelar någon roll, men kanske är det olika lindningar, huvudlindning och hjälplindning.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Som med det mesta, det beror på. Här är en väldigt enkel skiss på en enfasmotor. Vilka färger på ledarna som din motor har vet vi inte. Därför behöver du en anvisning för just denna fläkt. Det brukar alltid finnas, men man missar ibland att det finns ett schema i locket till anslutningsdosan.
Dels vill du ju att fläkten ska snurra åt rätt håll.
Och dels ska kondensatorn sitta såsom det är ritat bilden.
Och dels beror det på om det verkligen är en enfasmotor eller om det är en D-kopplad trefasmotor.
Och om det är en enfasmotor, har den en dedikerad hjälplindning? En fläkt är ju knappast gjord för att kunna rotera åt båda hållen.
Om du inte har ett schema så kan du ohmmäta mellan de tre ledarna, alla tre kombinationer.
Då kan du se vilken ledare som är "nollan", om det verkligen är den blå.
Om det finns en hjälplindning så brukar den ha lite högre resistans än huvudlindningen, så då vet du att fasledaren ska anslutas till den andra lindningen med lägre resistans, och då ska du också få rätt rotationsriktning.
Är det ingen skillnad på resistansen så får du prova dig fram med var fasledaren ska anslutas för att få rätt rotationsriktning, men du har ju åtminstone identifierat de två ytterändarna på motorn vilket är viktigt.
Dels vill du ju att fläkten ska snurra åt rätt håll.
Och dels ska kondensatorn sitta såsom det är ritat bilden.
Och dels beror det på om det verkligen är en enfasmotor eller om det är en D-kopplad trefasmotor.
Och om det är en enfasmotor, har den en dedikerad hjälplindning? En fläkt är ju knappast gjord för att kunna rotera åt båda hållen.
Om du inte har ett schema så kan du ohmmäta mellan de tre ledarna, alla tre kombinationer.
Då kan du se vilken ledare som är "nollan", om det verkligen är den blå.
Om det finns en hjälplindning så brukar den ha lite högre resistans än huvudlindningen, så då vet du att fasledaren ska anslutas till den andra lindningen med lägre resistans, och då ska du också få rätt rotationsriktning.
Är det ingen skillnad på resistansen så får du prova dig fram med var fasledaren ska anslutas för att få rätt rotationsriktning, men du har ju åtminstone identifierat de två ytterändarna på motorn vilket är viktigt.
Medlem
· Västragötaland
· 34 inlägg
Medlem
· Västragötaland
· 34 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

