Är det fortfarande "isolerad miljö" i alla rum där det är ojordad uttag?
Har ni vattenburna radiatorer så lär det inte vara "isolerad miljö", man såg ofta mellan fingrarna gällande radiatorer i "isolerad miljö".
Har ni klinkers i tex hallen, då är det inte "isolerad mijlö".
Har ni några apparater med jordad stickkontakt som ni använder i ojordade uttag?
Vad är det för apparater?
Vissa apparater är jordade av andra skäl än personskydd, den främsta andra skälet är EMC.
Edit:
Vet du om jordfelsbrytaren täcker hela bostaden/gruppcentralen, eller tar den bara någon grupp?
Har ni vattenburna radiatorer så lär det inte vara "isolerad miljö", man såg ofta mellan fingrarna gällande radiatorer i "isolerad miljö".
Har ni några apparater med jordad stickkontakt som ni använder i ojordade uttag?
Vissa apparater är jordade av andra skäl än personskydd, den främsta andra skälet är EMC.
Edit:
Vet du om jordfelsbrytaren täcker hela bostaden/gruppcentralen, eller tar den bara någon grupp?
Titta på dina elprylar som du kopplar in, hur många av dessa har jordade kontakter?
Idag är de flesta elprodukter dubbelisolerad och behöver ej och kan ej anslutas till skyddsjord.
I kök, badrum och utomhus ska eluttagen vara jordade.
Idag är de flesta elprodukter dubbelisolerad och behöver ej och kan ej anslutas till skyddsjord.
I kök, badrum och utomhus ska eluttagen vara jordade.
Vi har vattenfyllda radiatorer. Klinkers finns endast i halva badrummet, ca 4 kvm totalt. Jordade kontakter är det nog på allt, lampor, tv, m.m.Demmpa skrev:
Är det fortfarande "isolerad miljö" i alla rum där det är ojordad uttag?
Edit:
Alla kontakterna på apparater är jordade.E etompau skrev:
Vad händer om man petar i uttag som är ojordade men med jordfelsbrytare?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 971 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 971 inlägg
Är du säker på att det är jordade kontakter på lampor och tv etc. Det är inte platta eurouttag?V Viktoria91 skrev:
Sen finns det apparater, typ dammsugare, som drar för mycket el för att vara tillåtna att ha med Eurokod takt. De brukar ha kontakter som ser ut som jordade, men som saknar metallblecken. De är ojordade. Det brukar vara jordade kontakter på stationära datorer, ibland på laptops, och på elektriska verktyg som borrmaskin etc
Japp. Så fort man börjar koppla ihop saker, tex via nätverk, så kan det bli krypspänningar som ställer till det.pacman42 skrev:
Hade problem med det på ett tidigare jobb, där elfirman hade missat en skruv när de jordade halva ovanvåningen, vilket gjorde att elektronik dog lite då och då, och man kunde få rejäla stötar när man rörde grejor.
Min "favorit" var från tiden när jag hade telefonmodem i ett rum utan jordat uttag, då fick man jordning via telefonnätet och det räckte inte för att hålla borta 50 Hz brum från signalen och modemet klarade då inte av att komma upp i full hastighet. Lösningen var dock enkel, det var bara att vända på stickproppen så fungerade det.T Troberg skrev:Japp. Så fort man börjar koppla ihop saker, tex via nätverk, så kan det bli krypspänningar som ställer till det.
Hade problem med det på ett tidigare jobb, där elfirman hade missat en skruv när de jordade halva ovanvåningen, vilket gjorde att elektronik dog lite då och då, och man kunde få rejäla stötar när man rörde grejor.
Samma fenomen finns knappt idag då man sällan har flera olika jordpunkter till utrustning, men det kan naturligtvis fortfarande förekomma. Men 4G och fiber har rätt så effektivt dödat detta problemet.
Men man kan än idag faktiskt få rätt rejäla stötar pga detta från ett plåtchassi på en dator exempelvis. Det kan faktiskt ibland lösa ut en JFB också. Av just denna anledning så har jag sett till att jorda nästan hela mitt hus. Jag har två rum som inte är jordade, men de jordas vid nästa renovering.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 971 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 971 inlägg
Ser den ut så är det jordat ja. Det finna snarlika utan metallbleck också, de är ojordade. Sen de platta kontakterna som är vanliga på exempelvis mobilladdare. De är ojordade. En sådan har jag på väldigt många saker, tv, stereo, elvisp etcV Viktoria91 skrev:
Sen finns några såna.Fairlane skrev: